Sjekkliste for studiestart

Er du ny student ved Nord universitet? Her finner du en sjekkliste som hjelper deg i gang etter at du har fått tilbud om studieplass.
  • Bekreft studieplassen din via nettsøknad hos Samordna opptak. For studieprogram med lokalt opptak bekrefter du via Søknadsw​eb.
    Manglende svar på tilbud eller tilbud om venteliste betraktes som et nei til studieplass.

    Brukernavn

    Når du har fått opptak og takket ja til plassen, blir du lagt inn i våre systemer som aktiv student. I begynnelsen av august vil du motta en e-post som inneholder ditt brukernavn.  Brukernavnet er ditt brukernavn for semesterregistreringen og andre digitale tjenester ved Nord universitet.

  • Som ny student må du aller først aktivere studentkontoen og opprette et passord i Selvbetjeningsportalen.

    Obs: Du vi​l ikke kunne aktivere konto​en før du har takket ja til tilbudet (se punkt 1: "Takk ja til studieplassen" over).
    Det kan ta noen dager fra du har takket ja til du vil kunne aktivere kontoen din. Passordet som genereres på selvbetjeningsportalen brukes sammen med ditt brukernavn til innlogging på alle våre nettjenester.​

    Noen minutter etter aktivering av studentkonto får du tilgan​g til digitale verktøy som du trenger i studiehverdagen, som e-post, Microsoft 365, Canvas, og StudentWeb​​. For å få tilgang til dine emner i C​anvas må du gjennomføre semesterregistrering  i StudentWeb (se punkt 3 under). Det tar opptil 90 minutter fra du er semesterregistrert før du får se dine emner for semesteret i C​anvas.

    Innlogging til våre tjenester​

    De fleste tjenester krever pålogging via Feide. På grunn av sikkerhet kreves det i tillegg bruk av tofaktorautentisering ved pålogging. Se IT Helpdesk sine sider for mer informasjon om Feide og tofaktorautentisering.

  • For å oppnå studentstatus ved Nord universitet og få tilgang til emner​ i Canvas, må du betale semesteravgift og registrere deg​ ved studiestart hvert semester. Start semesterregistreringen og følg instruksjonene.

    Frist for semesterregistrering og betaling av semesteravgift er 1. september i høstsemesteret og 1. februar i vårsemesteret. Se oversikt over registreringsfrister i vår studiekalender.

  • Adgangskort

    Alle nye studenter kan få utstedt adgangskort etter å ha betalt semesteravgift og fullført registering. Adgangskortet gir deg tilgang til campus og brukes som lånekort på biblioteket. Kortet brukes også til utskrift ​og kopiering​. Les om dette og kostnad under utskrift på IT Helpdesk​​.

    Les mer: Slik får du adgangs​kort

    Studentbevis

    Studentbeviset kommer i form av mobil-app
    Studentbeviset viser at du er aktiv student og gir deg bl.a. rabatt på buss, tog og andre tjenester. For at studentbeviset skal være gyldig må du ha fullført studentregistreringen og betalt semesteravgiften. 

    Den enkleste måten å skaffe seg dette er å laste ned appen Studentbevisappen​ på mobiltelefonen din (lastes ned via Google Play eller AppStore). Bildet i appen er det samme som du har på adgangskortet ditt. Den blir hentet automatisk til appen når du logger deg på. 

    Pålogging i app: Logg inn med samme brukernavn og passord som du bruker i StudentWeb og Canvas.

    For studenter som ikke har smart-telefon er det fortsatt mulig å få klistremerke som semesterkvittering på adgangskortet.
    Ta kontakt med informasjonsskranken eller servicetorget@nord.no.

    Hvis du mister adgangskortet ditt:

    • Meld tap av kort til informasjonsskranken/servicetorget på ditt studiested slik at det kan sperres​.
    • Nytt kort utstedes mot et gebyr på kroner 100,-​
    • Det nye kortet hentes hos servicetorget​​.
  • Timeplanen blir publisert i løpet av juli. Da vil du kunne lete opp emner i timeplanverktøyet TimeEdit.

    Etter at du har registrert deg som student og bekreftet hvilke emner du skal ta, vil din individuelle timeplan være tilgjengelig i TimeEdit.​ Vi gjør oppmerksom på at informasjonen i TimeEdit ikke nødvendigvis er fullstendig. Det kan i tillegg bli gitt informasjon om undervisning i andre kanaler. Vi oppfordrer derfor våre studenter til å sjekke Canvas jevnlig. 

    Mindre endringer kan forekomme

    Vær oppmerksom på at det kan forekomme mindre endringer i timeplanen frem mot studiestart, særlig når det gjelder tidspunkt for digital undervisning. 

  • Din tildelte student-epostadresse: navn.etternavn@student.nord.no skal være din primæradresse i elektronisk kommunikasjon med forelesere og ansatte på universitetet. Viktig informasjon fra universitetet vil bli sendt til denne e-postadressen.

    Pålogging skjer via ​Microsoft 365. Bruk samme pålogging som for semesterregistering (studentnummer og passordet du opprettet ved aktivering av studentkontoen).

    Mer om student-epost finner du på nettsidene til IT Helpdesk.

  • Enten utdanningen din er campusbasert, samlingsbasert eller foregår utelukkende på nett, er digitale verktøy en viktig del av studiehverdagen. 

    På nettsiden Studentverktøy kan lese mer om blant annet e-læringsplattformen Canvas, samarbeidsverktøyet Microsoft Teams, og videoløsningen for undervisning, Zoom. 

    Opplæring

    Det er mange plattformer og verktøy du skal forholde deg til som student. ​Kompetansesenter for teknologi og læring (KOLT) har laget en digital læringsressurs, Studentopplæring, som hjelper deg et stykke på vei.  

    Her får du informasjon om og grunnleggende opplæring ​​i noen av verktøyene som brukes av dine undervisere, f.eks. Canvas, Office 365, Z oom, Teams og Inspera .​​

  • Pensumlister, beskjeder fra faglærer, forelesningsnotater og annen info finner du i læringsplattformen Canvas
    Et døgn etter gjennomført betaling og registrering kan du logge deg på Canvas. Bruk samme pålogging som for semesterregistrering (brukernavn og passordet du opprettet ved aktivering av studentkontoen).

    Trenger du hjelp for å komme i gang med Canvas? Se mer info på vår side "Canvas 1-2-3 opplæring for studenter".​

  • På flere av våre studier med praksis må studentene levere politi​attest (gjelder bl.a. grunnskolelærer, barnehagelærer, faglærer, trafikklærer, PPU, sykepleie, lektorutdanning, bachelor i barnevern og bachelor i sosialt arbeid). Attesten kan enten leveres digitalt eller sendes per post til opptakskontoret på Nord universitet. ​​​

    Les mer om politiattest​​

  • Studenter ved enkelte studieprogram og studenter som skal ha praksis ved for eksempel sykehus og sykehjem har ulike medisinske krav.

  • Dersom du har behov for tilrettelegging i undervisningen bør du ta kontakt med oss god tid i forkant slik at vi tidlig kan legge til rette for deg. Alle fakultet har en egen kontaktperson for studenter med behov for t​​​ilrettelegging.​

    Frist for å søke om tilrettelegging til eksamen er 1. september for høstsemesteret​ og 1. februar for vårsemesteret​​.

    Les mer ​​​og søk om tilrettelegging​.

  • Etter du har fått opptak kan du søke støtte fra Lånekassen.Søknadsfrist for å søke om lån og stipend er:

    • Høstsemesteret: 15. november
    • Vårsemesteret: 15. mars

    For å få utbetalt penger av Lånekassen må du ha betalt semesteravgift og semesterregistrert deg ved Nord universitet, i tillegg til å ha signert avtale om støtte hos Lånekassen. ​
    Les mer om Lånekass​e​ns ordninger.

  • Du søker studentbolig via Studentinord. Tildeling skjer fortløpende, så det lønner seg å være tidlig ute. Dersom du har fått tilbud om bolig hos Studentinord er det lurt å bekrefte tilbudet. Da er du sikret bolig fra studiestart. Les mer om boligtilbudet på nettsidene til Studentinord.

  • IT Helpdesk kan hjelpe deg med spørsmål om passord, e-post, Wi-Fi og programvare.

Oppdatert
03.06.2024
Oppdatert av
Kommunikasjonsenheten