Sjekkliste for studiestart

Er du ny student ved Nord universitet? Her finner du en sjekkliste som hjelper deg i gang etter at du har fått tilbud om studieplass.
  • Bekreft studieplassen din via nettsøknaden hos Samordna opptak. For studieprogram med lokalt opptak bekrefter du via Søknadsw​eb.

    Manglende svar på tilbud eller svar på tilbud om venteliste betraktes som et nei til studieplass.

  • Nye studenter

    Etter at du har takket ja til studieplass, kan det ta litt tid før du får ny melding fra oss. For høstsemesteret sendes informasjon om aktivering av konto tidligst 1. juli. Har du søkt gjennom Samordna, vil du få informasjonen i månedsskiftet juli/august. For vårsemesteret sendes tilsvarende informasjon vanligvis ut innen midten av desember.

    Husk å sjekke spam/søppelpost om du ikke har mottatt e-posten innen rimelig tid.

    Studenter i løp

    Hvis du er student i løp, vil du ikke motta varsel om å aktivere studentkonto.

    Les mer om aktivering av studentkonto

  • For å oppnå studentstatus må du betale semesteravgift og semesterregistrere deg i Studentweb hvert semester.

    Det er lurt å gjøre dette med en gang du har aktivert din brukerkonto. Vær oppmerksom på at det kan ta inntil tre virkedager fra du har betalt semesteravgiften til du kan registrere deg.

    1. Skaff deg adgangskort: Alle nye studenter kan få utstedt adgangskort etter å ha betalt semesteravgift og fullført registering. Adgangskortet gir deg tilgang til campus og kan brukes som lånekort på biblioteket. Kortet brukes også til utskrift og kopiering.

    2. PIN-kode og portrettbilde for adgangskort: For å komme inn i bygg og lesesaler etter stengetid og i helgene, må du lage en PIN-kode og laste opp et portrettbilde for ditt adgangskort.

    3. Hent kortet: Du kan hente adgangskortet i infoskranken/servicetorget. Husk å ta med gyldig legitimasjon.

    4. Skaff deg studentbevis-appen: Studentbeviset viser at du er aktiv student og gir deg bl.a. rabatt på buss, tog og andre tjenester.
  • Timeplanen blir publisert i løpet av juli. Da vil du kunne lete opp emner i timeplanverktøyet TimeEdit.

    Etter at du har registrert deg som student og bekreftet hvilke emner du skal ta, vil din individuelle timeplan være tilgjengelig i TimeEdit.​ Vi gjør oppmerksom på at informasjonen i TimeEdit ikke nødvendigvis er fullstendig. Det kan i tillegg bli gitt informasjon om undervisning i andre kanaler. Vi oppfordrer derfor alle studenter til å sjekke Canvas jevnlig.

    Mindre endringer kan forekomme

    Vær oppmerksom på at det kan forekomme mindre endringer i timeplanen frem mot studiestart, særlig når det gjelder tidspunkt for digital undervisning. 

  • Din tildelte student-epostadresse (eks. Ola Nordmann = olnor1234@student.nord.no) skal være din primæradresse i digital kommunikasjon med forelesere og ansatte på universitetet. Viktig informasjon fra universitetet blir sendt til denne e-postadressen.

    Studenter som begynte før 7. februar 2024 har e-postadresse som følger formen studentnummer@student.nord.no.

    Du logger på via Microsoft 365 og bruker samme pålogging som ved semesterregistering. Brukernavn og passord er altså det samme som du opprettet ved aktivering av studentkontoen. Husk tofaktorautentisering.

    Mer om student-epost finner du på nettsidene til IT Helpdesk.

  • Du finner pensumlister, beskjeder fra faglærere, forelesningsnotater og annen info i læringsplattformen Canvas

    Et døgn etter gjennomført betaling og registrering kan du logge deg på Canvas. Bruk samme pålogging som for semesterregistrering (brukernavn og passordet du opprettet ved aktivering av studentkontoen).

    Trenger du hjelp for å komme i gang med Canvas? Se mer info på vår side "Canvas 1-2-3 opplæring for studenter".​

  • IT Helpdesk kan hjelpe deg med spørsmål om passord, e-post, Wi-Fi og programvare.

Oppdatert
30.10.2025
Oppdatert av
Kommunikasjonsenheten