Emnebeskrivelse for 2024/25
Vitenskapelig kommunikasjon og forskningsmetode
BI300F
Emnebeskrivelse for 2024/25

Vitenskapelig kommunikasjon og forskningsmetode

BI300F
Emnet gir en innføring i grunnleggende akademiske arbeidsmetoder som er relevante for gjennomføring av masteroppgaven. Emnet gir innsikt i forsøksplanlegging og analyse av biologiske data, og vektlegger praktisk øvelse i innhenting, kritisk drøfting og sammenfatning av faglig informasjon.
Bachelorgrad eller tilsvarende innen biologi, akvakultur eller lignende.

Kunnskap Studenten skal:

  • ha praktisk kunnskap om relevante forskningsmetoder og vitenskapelig kommunikasjon
  • forstå vanlige statistiske analysemetoder og kjenne til de underliggende forutsetningene for både parametriske og ikke-parametriske analyser
  • forstå etiske utfordringer involvert i forskning og formidling av nye vitenskapelige resultater

Ferdigheter Studenten skal:

  • skal beherske effektiv innhenting, kritisk drøfting og sammenfatning av faglig informasjon
  • kunne bruke relevante referanseverktøy, presentasjonsteknikker og skriftlige uttrykksformer
  • kunne delta i kvantitative utredninger av publiserte resultater fra akvakultur eller marin økologi

Generell kompetanse Studenten skal:

  • beherske grunnleggende akademiske arbeidsmetoder og kommunikasjonsferdigheter som er relevante for gjennomføring av masteroppgaven i havbruk eller marin økologi
  • kunne utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn innen akvakulturforskning eller marin økologi og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
  • kjenne til nytenking og innovasjonsprosesser innen ansvarlig kommunikasjon av nye forskningsresultater fra akvakultur eller marin økologi
Ingen kostnader utover semesteravgift og pensumlitteratur

Obligatorisk:

Master i biovitenskap og Nordisk master i bærekraftig produksjon og utnyttelse av marine bioressurser

Ordinære nettforelesninger i generell vitenskapelig metode, vitenskapelig skriving og etikk. For undervisning i statistisk analyse brukes en flipped classroom tilnærming med nettforelesninger, fulgt av gjennomgang av pensum og eksempler i klasserom. Selvstendige innleveringsoppgaver i statistisk analyse (arbeidskrav) blir også gitt spredt gjennom semesteret, og støttes av gruppesamlinger med studentassistenter. Kollektiv tilbakemelding gis på innleveringer.
Hvert semester foretas minst én muntlig midtevaluering (dialogmøte med referat) og en elektronisk sluttevaluering i henhold til høgskolens kvalitetssikringssystem.

Arbeidskrav:

1) 3 innleveringsoppgaver i R koding og dataanalyse levert innenfor gitt tidsfrist og løst i henhold til oppgavespesifikasjoner. Evaluering: Godkjent/ ikke godkjent. Ikke godkjente svar returneres til studenten for ny innlevering. Alle innleveringsoppgaver må godkjennes for å bestå kurset.

2) Muntlig presentasjon av vitenskapelig artikkel gjennomført i grupper. Evaluering: Godkjent/ ikke godkjent.

Eksamen: Skriftlig skoleeksamen, 4 timer. 100/100 av total kurskarakter. Karakterer: A-F

Med overlapp menes en faglig likhet mellom emner med samme faginnhold. Du vil derfor få følgende reduksjon i studiepoeng om du har tatt emner som er angitt under:

BI300F-001 - Vitenskapelig kommunikasjon og forskningsmetode - 8 Studiepoeng

BI300F-002 - Vitenskapelig kommunikasjon og forskningsmetode - 2 Studiepoeng