Innføring i økonomi
Emnet gir deg en innføring i sentrale økonomiske begreper, modeller og styringsverktøy. Du vil blant annet få en innføring i:
- Sentrale økonomiske begreper og økonomisk tankegang.
- Tilbuds- og etterspørselsteori.
- Bedriftens finansregnskap.
- Prinsipper og metoder for produktkalkulasjon.
- Lønnsomhetsanalyser.
- Planlegging og budsjettering.
Det er mulig å søke opptak til emnet som enkeltemne. Det tas forbehold om ledig kapasitet på emnet. Søkeren må oppfylle gjeldende opptakskrav for Årstudium i økonomi, markedsføring og ledelse.
Kunnskap
Studenten skal etter endt utdanning ha:
- Grunnleggende kunnskaper om kostnader, inntekter og lønnsomhet i foretak.
- Grunnleggende kunnskaper om regnskap og budsjettering i foretak.
- Grunnleggende kunnskaper om produktkalkulasjon i ulike typer foretak.
- Grunnleggende kunnskaper om forskjellen mellom bedriftsøkonomisk og samfunnsøkonomisk lønnsomhet
Ferdigheter
Studenten skal etter endt utdanning kunne:
- Redegjøre for og definere sentrale økonomiske begreper.
- Gjennomføre analyser for å finne optimal pris og produksjonskvantum i et foretak.
- Gjennomføre produktkalkulasjoner i ulike typer foretak.
- Gjennomføre enkle analyser av et foretaks finansregnskap.
- Gjennomføre en enkel investeringsanalyse.
Generell kompetanse
Studenten skal etter endt utdanning kunne:
- Benytte de sentrale økonomiske begrep ved formidling av økonomisk relaterte problemstillinger i foretak spesielt og i samfunnet generelt.
- Diskutere økonomifunksjonens betydning i foretak og drøfte hvordan økonomisk styring av et foretak bør foregå.
Excel, enkel kalkulator og tospråklige ordbøker. Kun den/de excelfiler som følger med eksamenssettet kan anvendes. Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.