Emnebeskrivelse for 2024/25
Forsyningskjeder og transport
ECO5027
Emnebeskrivelse for 2024/25

Forsyningskjeder og transport

ECO5027
Hvis du er interessert i problemstillinger knyttet til logistikk og transportvirksomhet passer dette emnet godt for deg. Her vil du lære om styring av organisasjonens vare- og informasjonsstrømmer fra leverandører, via produksjon og distribusjon og frem til produktets endestasjon. Du vil lære om transportinfrastrukturens og transporttilbudets betydning for næringslivets konkurranseevne, befolkningens velferd samt miljøutfordringer ved produksjons- og transportvirksomhet. Du vil også tilegne deg kunnskap om de viktigste virkemidlene myndighetene har for å nå målene i transportpolitikken. Emnet er like relevant for deg om du jobber i offentlig eller privat sektor.

Emnet fokuserer på vare- og informasjonsstrømmene til, innenfor og fra virksomheten. Dette er organisasjonens logistikk. Logistikk er viktig ikke bare innenfor handels- og industriforetak men også i helsesektoren, forsvaret og annen tjenesteytende produksjon. Prinsipper som benyttes til å optimalisere vareflyten kan også benyttes til å finne optimal flyt av kunder og tjenester. Dette emnet dreier seg om hvordan logistikken bør styres for styrke organisasjonens lønnsomhet.

Det fokuseres i tillegg på transportinfrastrukturens og transporttilbudets betydning for bedriftenes konkurransekraft og innbyggernes velferd. Miljøutfordringer ved produksjons- og transportvirksomhet vektlegges spesielt og det diskuteres hvilke virkemidler myndighetene har til rådighet å nå sine målsettinger i transportpolitikken.

Emnet er kun åpent for studenter på studieprogrammet MBA i strategi og ledelse.

Kunnskap. Etter fullført emne skal studenten ha:

  • inngående kunnskap om logistikk og forsyningskjeder, markedsføringskanaler og logistikkanalyser.
  • grunnleggende kunnskap om ulike prognosemetoder og lagerstyringsmodeller.
  • dybdekunnskap om person- og godstransport og hva som påvirker tilbudet av og etterspørselen etter person- og godstransporttjenester.
  • avansert kunnskap om transport- og logistikksystemets miljøpåvirkning.
  • inngående kunnskap om sentrale målsettinger og aktuelle virkemidler i norsk samferdsel.

Ferdigheter. Etter fullført emne skal studenten kunne:

  • redegjøre for logistikkutfordringer i en bedrift og ta avgjørelser om endringer i distribusjons- og logistikksystemet i egen virksomhet.
  • anvende enkle prognosemetoder og lagerstyringsmodeller.
  • forstå hva som påvirker kvaliteten på person- og godstransporttilbudet og hva som i dag og fremover vil være sentrale tilbuds- og etterspørselsdrivere etter transporttjenester.
  • redegjøre for miljøbelastningen ved et logistikksystem og hvordan bærekraftige transportløsninger kan etableres.
  • redegjøre for hvilke virkemidler myndighetene har for å nå målene i transportpolitikken og treffsikkerheten til virkemidlene.

Generell kompetanse. Etter fullført emne skal studenten:

  • forstå betydningen av effektive forsyningskjeder, kunne formidle egne faglige vurderinger om bedriftens logistikksystem og være i stand til å identifisere og analysere logistikkmessige utfordringer i bedrifter og komme med anbefalinger til løsninger på disse.
  • kunne beskrive og analysere transportinfrastrukturens og transporttilbudets betydning for næringslivets konkurranseevne, befolkningens velferd, og miljø­utfordringer lokalt og globalt.
  • kunne delta i faglige diskusjoner om myndighetenes målsettinger og virkemidler i transportpolitikken.
Utover semesteravgift og pensumlitteratur forutsettes det at studenten disponerer en bærbar datamaskin.
Teoriemne/valgemne
Emnet gjennomføres over fire kursdager. Det gis undervisning i form av forelesninger hvor det legges opp til høy grad av involvering av studentene, med diskusjoner, gruppearbeid og praktiske problemstillinger fra næringsliv og offentlig sektor. Studentene oppfordres til å bruke egne erfaringer i diskusjon og gruppearbeid. Mellom samlingene skal studentene jobbe med pensum, gjerne opp mot utfordringer i egen organisasjon.
Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneevalueringer og studieprogramevaluering. Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.

Sammensatt vurdering.

  • Oppgave - gruppe med 1-3 personer. Teller 40/100 av karakteren. Bokstavkarakterer.
  • Skriftlig skoleeksamen, 4 timer. Teller 60/100 av karakteren. Bokstavkarakterer.

Enkel kalkulator og tospråklige ordbøker. Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.