Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)
Trening av utholdenhet og hurtighet
IDR1012
Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)

Trening av utholdenhet og hurtighet

IDR1012

Hurtighet og utholdenhet er to helt sentrale egenskaper innen trening, fysisk aktivitet og idrett/prestasjon. Emnet introduserer deg som student for begrepene både i teori og praksis. Du lærer i tillegg hvordan man kan trene for å utvikle begge egenskapene. Den praktiske undervisningen tar for seg trening av egenskapene i flere ulike aktiviteter og idretter.

Du vil lære om treningen i egenskapene både i individuelt arbeid og i lagaktiviteter.

Studenten skal tilegne seg kunnskap om begrepene hurtighet og utholdenhet i ulike idretter og sammenhenger, hvordan trening av disse egenskapene kan gjennomføres, og hvordan man kan sikre at treningen fungerer som planlagt for de utøverne man trener. Begrepene er svært sentrale i mange idretter og for utøvere på ulike nivåer og med ulike forutsetninger, og kunnskap om denne treningen har en stor plass i en rekke miljøer også utenfor organisert idrett. Studenten vil få en praktisk innføring i forhold til hvordan egenskapene kan trenes. Denne innføringen vil være differensiert i forhold til hvilken type utøvere som skal trenes, og på hvilket nivå og alder treningen er beregnet.

Emnet omfatter gjennomgang av teori om disse treningsformene, og det vil bli lagt stor vekt på praktiske aktiviteter. Det vil bli diskutert hvordan denne treningen kan utformes med tanke på kjønn, alder og nivå, og man vil spesielt drøfte denne typen trening for unge utøvere og eldre.

Opptak til bachelor i trening, helse og prestasjon, årsstudium personlig trener, Lektorutdannig i samfunnsfag (med idrett/kroppsøving som fag 2) eller som enkeltemnestudent.

Kunnskap

Studenten skal

  • ha bred kunnskap om avgrensede temaer, treningsteorier, problemstillinger, treningsprosesser, verktøy og treningsmetoder som inngår i emnet
  • inneha den nødvendige faktakunnskap som gjelder området og kjenne til ulike begreper som er viktige for fagområdet
  • kunne identifisere ulike av de vanligste teorier og treningsmetoder innen emnet
  • kjenne til forsknings- og utviklingsarbeid i emnet, og hvordan teknologi og forskjellig type utstyr kan benyttes i gjennomføring av treningen
  • ha kunnskap om emnets historie, tradisjoner, egenart og plass/betydning i samfunnet
  • forstå etiske utfordringer involvert i fagets forskning, formidling og praksis

Ferdigheter:

Studenten skal

  • kunne anvende faglig kunnskap og relevante resultater fra forskning- og utviklingsarbeid på praktiske og/eller teoretiske problemstillinger omkring trening av egenskapene
  • evne å tilegne seg ny oppdatert kunnskap, blant annet ved hjelp av teknologisk utstyr som utvikles med tanke på trening
  • vise evne til å treffe begrunnede valg om trening av egenskapene tilpasset de grupper og utøvere studenten skal trene.
  • kunne reflektere over egen faglig utøvelse som trener/instruktør og justere denne under veiledning
  • kunne finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff og framstille dette slik at det belyser en problemstilling omkring disse treningsformene
  • kunne beherske relevante verktøy, teknikker og uttrykksformer slik at det forstås av ulike grupper og utøvere
  • vurdere etiske utfordringer i praksisfeltet og justere egen praksis i forhold til dette
  • kunne praktisere faget innen dets mest sentrale anvendelsesområder
  • evne å analysere tekstlige materiale fra emnets vanligste kilder
  • kunne dokumentere kunnskap og arbeidsprosesser omkring trening av disse egenskapene

Generell kompetanse:

Studenten skal

  • ha innsikt i relevante og fag- og yrkesetiske problemstillinger
  • kunne planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver og prosjekter som gjelder emnet for ulike grupper og enkeltutøvere på alle nivåer og alderstrinn.
  • beherske de arbeidsformer for trening av de aktuelle egenskapene i tråd med etiske krav og retningslinjer
  • kunne formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og treningsløsninger både skriftlig, muntlig og gjennom andre relevante uttrykksformer til et bredt spekter av utøvere
  • kunne utveksle synspunkter og erfaringer med andre på ulikt faglig nivå med bakgrunn innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god treningspraksis
  • kjenne til eventuell nytenkning og innovasjonsprosesser og aktuelt treningsutstyr som kan benyttes i forhold til trening av utholdenhet og hurtighet
Semesteravgift og pensumlitteratur.

Obligatorisk for studenter på Bachelor i trening, helse og prestasjon, Årsstudium personlig trener og Lektorutdannig i samfunnsfag (med idrett/kroppsøving som fag 2).

Emnet kan søkes på som enkeltemnestudent.

Forelesning og praktisk utprøving. I tillegg vil en del stoff bli presentert digitalt for studentene
Evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser (midtveis-evaluering og slutt-evaluering). Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.

Sammensatt vurdering - alle delene må være godkjent/bestått for å få karakter i emnet.

  • Mappe- 1 stk skriftlig arbeide som skal besvares i gruppe på inntil fire kandidater, og 1 stk skriftlige arbeider som besvares individuelt. Mappen teller 100/100 av karakteren. Karakterregel A-E, Beste A, Ikke bestått F.

Alle.

Unntak: Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.

Generell informasjon om hjelpemidler til eksamen finner du her.

Informasjon om ChatGPT/kunstig intelligens mm. finner du her.