Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)
Helse, idrettsskader og rehabilitering
IDR2003
Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)

Helse, idrettsskader og rehabilitering

IDR2003
I dette emnet skal studenten få forståelse for hva helse er, og hva slags betydning idrett har for helse, både på individnivå og på folkehelsenivå. Studenten skal lære om risikofaktorer for ulike idrettsskader, og om hvordan man forebygger skader. Det vil også være fokus på hvordan man trener seg opp igjen i etterkant av en skade eller operasjon. Studenten skal sitte igjen med en grunnleggende forståelse av rehabiliteringsprosessen, i tillegg til fysiologien som er viktig i denne prosessen.
Opptak til bachelor i trening, helse og prestasjon, eller opptak som enkeltemnestudent.

Kunnskap:

Studenten skal

  • ha bred kunnskap om avgrensede temaer, teorier, problemstillinger, prosesser, verktøy og metoder som inngår i emnet
  • inneha den nødvendige faktakunnskap som gjelder de områder som blir presentert i emnet
  • kunne identifisere ulike av de vanligste teorier og metoder innen emnet, og forstå hvordan treneren skal opptre
  • kjenne til forsknings- og utviklingsarbeid i emnet
  • ha kunnskap om emnets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
  • forstå etiske utfordringer involvert i fagets forskning, formidling og praksis

Ferdigheter:

Studenten skal

  • ha en bred forståelse av vanlige skader og medisinske tilstander relatert til fysisk aktivitet
  • kunne gjøre tiltak for å forebygge og behandle disse tilstandene
  • ha grunnleggende kunnskap om utforming av rehabiliteringsprogram
  • evne å tilegne seg ny oppdatert kunnskap
  • vise evne til å treffe begrunnede valg, og kjenne sin egen begrensning
  • Tilpasse treningen for å forebygge uheldige konsekvenser for de som trener
  • kunne reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning
  • Kjenne egne begrensninger og kunne henvise utøvere til spesialister på emnet ved behov
  • kunne finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff og framstille dette slik at det belyser en problemstilling
  • kunne beherske relevante verktøy, teknikker og uttrykksformer
  • vurdere etiske utfordringer i praksisfeltet og justere egen praksis i forhold til dette
  • kunne praktisere faget innen dets mest sentrale anvendelsesområder
  • evne å analysere tekstlige materiale fra emnets vanligste kilder
  • kunne dokumentere kunnskap og arbeidsprosesser

Generell kompetanse:

Studenten skal:

  • ha innsikt i relevante og fag- og yrkesetiske problemstillinger
  • kunne planlegge og gjennomføre trening og prosjekter som gjelder emnet
  • beherske de arbeidsformer som gjelder i tråd med etiske krav og retningslinjer fra NIF
  • kunne formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig, muntlig og gjennom andre relevante uttrykksformer
  • kunne utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
  • kjenne til eventuell nytenkning og innovasjonsprosesser
Semesteravgift og pensumlitteratur.
Emnet Helse, Idrettsskader og Rehabilitering inngår som en obligatorisk del av bachelorstudiet i Trening, helse og prestasjon og gjennomføres i tredje semester. Emnet kan også gjennomføres som et frittstående emne, ved å søke enkeltemneopptak.
Forelesning og praktiske utprøving knyttet til fagområde.
Evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser (midtveis-evaluering og slutt-evaluering). Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.

Sammensatt vurdering - alle delene må være godkjent/bestått for å få karakter i emnet.

  • Obligatorisk deltakelse på praktisk undervisning, 80%. Teller 0/100 av karakteren, karakterregel Godkjent - Ikke godkjent.
  • Skriftlig skoleeksamen, 2 timer. Teller 50/100 av karakteren. Karakterregel A-F, Beste A, Ikke bestått F.
  • Praktisk eksamen med muntlig utspørring, 20 minutter, teller 50/100 av karakteren. Karakterregel A-F, Beste A, Ikke bestått F.

Penn, linjal, og inntil 2 stk tospråklige ordbøker

Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.

Generell informasjon om hjelpemidler til eksamen finner du her.

Informasjon om ChatGPT/kunstig intelligens mm. finner du her.