Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)
Treningsplanlegging
IDR2006
Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)

Treningsplanlegging

IDR2006
Treningsplanlegging eller periodisering fyller en rekke viktige funksjoner for personer som trener eller jobber som trener/instruktør. Denne planleggingen skjer både på kort og lang sikt. Studentene på emnet lærer hvordan man kan lage langtidsplaner for utøvere. Det vil bli gitt en innføring i sentrale treningsvariabler, og man vil gjennomgå ulike treningsprinsipper og grupper av treningsprinsipper, og hvilken funksjon treningsprinsippene har for personer som trener. Man vil se på utforming av øktplaner, treningssykluser, og årsplaner i ulike idretter/utøvere. Det vil også bli diskutert hvordan man kan drive formtopping i ulike idretter, og studentene vil få innføring i prinsipper for periodisering av ulike typer trening.
Opptak til Bachelor i trening, helse og prestasjon, eller opptak til emnet som utvekslingsstudent ved Nord universitet, eller som enkeltemnestudent.
Opptak til Bachelor i trening eller opptak til emnet som utvekslingsstudent ved Nord universitet, eller som enkeltemnestudent.

Kunnskap:

Studenten skal

  • ha bred kunnskap om avgrensede temaer, teorier, problemstillinger, prosesser, verktøy og metoder som inngår i emnet
  • inneha den nødvendige faktakunnskap som gjelder området og kjenne til ulike begreper som er viktige for fagområdet
  • kunne identifisere ulike av de vanligste teorier og treningsmetoder innen emnet
  • kjenne til forsknings- og utviklingsarbeid i emnet, og hvordan man kan gjennomføre kvalitetssikring og kontroll av trening
  • ha kunnskap om emnets historie, tradisjoner, egenart og plass/betydning for utøvere på alle nivåer
  • forstå etiske utfordringer involvert i fagets forskning, formidling og praksis

Ferdigheter:

Studenten skal

  • kunne anvende faglig kunnskap og relevante resultater fra forskning - og utviklingsarbeid på praktiske og/eller teoretiske problemstillinger
  • evne å tilegne seg ny oppdatert kunnskap, blant annet ved hjelp av teknologisk utstyr
  • vise evne til å treffe begrunnede valg om treningsplaner på kort og lang sikt
  • kunne reflektere over egen faglig utøvelse som trener/instruktør og justere denne under veiledning
  • kunne finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff og framstille dette slik at det belyser en problemstilling om planlegging av trening
  • kunne beherske relevante verktøy, teknikker og uttrykksformer slik at det forstås av ulike grupper og utøvere
  • vurdere etiske utfordringer i praksisfeltet og justere egen praksis i forhold til dette
  • kunne praktisere faget innen dets mest sentrale anvendelsesområder
  • evne å analysere tekstlige materiale fra emnets vanligste kilder
  • kunne dokumentere kunnskap og arbeidsprosesser både muntlig og skriftlig

Generell kompetanse:

Studenten skal:

  • ha innsikt i relevante og fag- og yrkesetiske problemstillinger
  • kunne planlegge og gjennomføre treningsplaner for ulike grupper og enkeltutøvere, og kunne gjennomføre planlegging og dokumentasjon av trening for utøvere på alle nivåer og i ulike idretter
  • beherske de arbeidsformer for treningsplanlegging som gjelder i tråd med etiske krav og retningslinjer
  • kunne formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og treningsløsninger både skriftlig, muntlig og gjennom andre relevante uttrykksformer
  • kunne utveksle synspunkter og erfaringer med andre på ulikt faglig nivå med bakgrunn innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god treningspraksis
  • kjenne til eventuell nytenkning og innovasjonsprosesser og aktuelt planleggingsverktøy
Semesteravgift og pensumlitteratur.

Obligatorisk for studenter på Bachelor trening, helse og prestasjon. Valgfritt for utvekslingsstudenter ved Nord universitet.

Emnet kan søkes på som enkeltemnestudent.

Forelesning, gruppearbeid og individuelt arbeid med treningsplaner.
Evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser (midtveis-evaluering og slutt-evaluering). Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.

Sammensatt vurdering - alle deler må være godkjent/bestått for å få karakter i emnet.

  • Obligatorisk deltakelse på praktisk undervisning 80%. Teller 0/100 av karakteren. Karakterregel godkjent/ikke godkjent.
  • Arbeidskrav: 50 timer praktisk erfaring.
  • Mappe: 2 stk skriftlige arbeider som skal besvares i grupper på inntil fire kandidater, teller 50/100 av karakteren. Karakterregel A-E, Beste A, Ikke bestått F.
  • Muntlig eksamen: 30 minutter individuell muntlig eksamen, 15 minutter presentasjon og 15 minutter utspørring. Teller 50/100 av karakteren. Karakterregel A-E, Beste A, Ikke bestått F.

Ingen.

Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.

Generell informasjon om hjelpemidler til eksamen finner du her.

Informasjon om ChatGPT/kunstig intelligens mm. finner du her.