Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)
Tilpasset trening
IDR2008
Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)

Tilpasset trening

IDR2008
Emnet tar for seg forskjellige grupper og vurderer behov og forutsetninger, og ser på hvordan man som trener kan legge til rette trening slik at utbyttet for de med spesielle behov blir best mulig.
Tilpasset trening er det emnet i bacheloren som har den mest medisinske profilen. Du vil få en innføring i de vanligste livsstilsykdommene, og hvordan trening kan brukes i forebygging og behandling av disse. Du vil lære om hvordan man tilpasser trening til ulike pasientgrupper, og hvordan man tilrettelegger trening og fysisk aktivitet for personer med nedsatt funksjon. Du vil også lære om de fysiologiske endringene som skjer med alderdom, og hvordan trening kan brukes for å "bremse" aldringsprosessen.
Opptak til bachelor i trening eller opptak som enkeltemnestudent.

Kunnskap

Kandidaten

  • har kunnskap om hva som omfattes av begrepet tilpasset trening og idrett for personer med særlige behov
  • har kunnskap om hvordan lage treningsprogram for vanlige pasientgrupper og personer med spesielle behov
  • har kunnskap om trening for eldre personer
  • har kjennskap til vanlige pasientgrupper og kategorier av spesielle behov
  • har kunnskap om planlegging av aktiviteter og trening for vanlige pasientgrupper og personer med spesielle behov
  • har kunnskap om hvordan instruere i forhold til tilpasset opplæring
  • har kunnskap om forskjellige årsaker til at personer har spesielle behov
  • har kunnskap om forskjellige idretter/aktiviteter som er tilrettelagt for personer med særlige behov

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan analysere, teste og vurdere hvilke behov for tilpasning en person har i forhold til trening
  • kan gjenkjenne og sette inn tiltak for personer med tilpasset behov
  • kan reflektere over egen praksis i forhold til emnet
  • kan lage treningsprogram for eldre personer, vanlige pasientgrupper og personer med behov for tilpasning
  • kan teste og evaluere trening og tilpasse den ut i fra den enkeltes behov
  • kan identifisere hva utøvere med særlige behov skal jobbe med for å oppnå sine mål
  • kan hjelpe utøvere/kunder med særlige behov til å konkretisere sine mål med idretten/aktiviteten.

Generell kompetanse

Kandidaten

  • har et bevisst forhold til trenerrollen i møte med pasientgrupper eller grupper med spesielle behov
  • kan reflektere rundt etiske utfordringer rundt det å jobbe med personer med særlige behov
  • kunne benytte sin analytiske evne og forskningskompetanse til å utvikle ny kunnskap om trening for personer med særlige behov
Semesteravgift og pensumlitteratur.

Obligatorisk for studenter på programmet Bachelor trening, helse og prestasjon.

Emnet kan søkes på som enkeltemnestudent.

Forelesning og praktisk instruksjon.
Evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser (midtveis-evaluering og slutt-evaluering). Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.

Sammensatt vurdering - alle delene må være godkjent/bestått for å få karakter i emnet:

  • Obligatorisk deltakelse på praktisk undervisning 80%. Karakterregel godkjent/ikke godkjent.
  • Mappe - 1 stk skriftlig arbeide som skal besvares i gruppe på inntil to kandidater, og 1 stk skriftlig arbeide som besvares individuelt. Det gis veiledning på arbeid i mappen. Studenten leverer til slutt samlet mappe og mappen gis en samlet karakter. Mappen teller 50/100 av karakteren, karakterregel A-E, Beste A, Ikke bestått F.
  • Skriftlig skoleeksamen, 4 Timer. Teller 50/100 av karakteren. Karakterregel A-F, Beste A, Ikke bestått F.

Penn, linjal, og inntil 2 stk tospråklige ordbøker

Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.

Generell informasjon om hjelpemidler til eksamen finner du her.