Grunnleggende informasjonssikkerhet
Kunnskaper
Ved gjennomført studium skal studenten;
- ha innsikt i de sikkerhetsmessige implikasjoner som følger av at den teknologiske utviklingen i Norge har skapt en helhetlig digital nettverksbasert mediehverdag.
- ha innsikt i hvordan sikre at egen bruk av digitale tjenester ikke utgjør en trussel mot arbeidsgiver eller nasjonens digitale sikkerhet.
- ha fått innsikt i hvordan organisere bevisstgjøringstiltak i egen virksomhet med fokus på digital sikkerhet
Ferdigheter
Ved gjennomført studium skal studenten;
- kunne forklare hvilke sikkerhetsmessige utfordringer som ligger i et heldigitalt samfunn.
- kunne beskrive hvordan personlig adferd og holdninger kan sikre digitale enheter mot angrep.
- kunne beskrive de mest vanlige angrepsformer mot digitale enheter.
Generell kompetanse
Ved gjennomført studium skal studenten;
- ha forståelse for ulike sikkerhetsmessige utfordringer ved en helhetlig digital nettverksbasert mediehverdag.
- ha innsikt i ulike former for bevisstgjøringstiltak knyttet til digitale trusler og den enkeltes ansvar for digital beredskap.
- ha forståelse for viktigheten av kontroll med egne digitale enheter, som del av den nasjonale digitale beredskap.
Studiet er nettbasert og har ingen fysiske eller virtuelle samlinger. Deltagelse i studiet er uavhengig av krav om oppmøte eller synkron deltakelse. Studenters framdrift blir veiledet i forhold til prosesser knyttet til arbeidskrav. Informasjon og kunnskapsbygging organiseres ved hjelp av LMS (digital læringsplattform) og Internett.
LMS Canvas fungerer som høgskolens klasserom på nett. Mappevurdering står sentralt i studiet og studentenes eget arbeid. Studiet vektlegger aktiv kommunikasjon studentene i mellom, og mellom studenter og forelesere. I noen tilfeller vil samarbeid i team kunne bli vektlagt, men individuelt ansvar for arbeidskrav er formalisert (se retningslinjer for mappevurdering). Sentralt for arbeid med mapper er arbeidskrav som fungerer som milepæler i arbeidet.
Alle hjelpemidler tillatt. Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.