Emnebeskrivelse for 2017/18
Forretningsutvikling og småbedriftsledelse
LED1002
Emnebeskrivelse for 2017/18

Forretningsutvikling og småbedriftsledelse

LED1002
Emnet gir en innføring i problemstillinger knyttet til ledelse og utvikling av små- og mellomstore bedrifter. Dette inkluderer blant annet betydningen av personlige nettverk, potensielle fortrinn ved bedriftssamarbeid, tilegning av ressurser, innovasjon og utvikling av nye forretningsområder, samt problematikk knyttet til fusjoner og oppkjøp.

Det er mulig å søke opptak til emnet som enkeltemne. Det tas forbehold om ledig kapasitet på emnet. Søkeren må oppfylle gjeldende opptakskrav for Årstudium i økonomi, markedsføring og ledelse.

Mer informasjon om enkeltemneopptak og frister

Opptak skjer på bakgrunn av generell studiekompetanse eller realkompetanse etter gjeldende regler.

Emnet er oppdelt i fire delemner, fordelt på to samlinger i hvert semester, og utgjør 15 studiepoeng.

Samling 1: En oversikt og introduksjon til emnet

  • Kjennetegn ved små- og mellomstore bedrifter
  • Ulike former for forretningsutvikling og vekst
  • Mulighetssøking og -utnyttelse

Samling 2: Bedriftens ressurser

  • Ulike typer av ressurser
  • Utnyttelse av eksisterende samt tilegning av knappe ressurser
  • Fusjoner og oppkjøp

Samling 3: Innovasjon i små- og mellomstore bedrifter

  • Utvikling av ulike typer innovasjon
  • Ledelse og kunnskap
  • Finansiering

Samling 4: Formelle og uformelle samarbeid

  • Personlige relasjoner
  • Formelle nettverk og samarbeid
  • Strategiske allianser og joint ventures
  • Samarbeid mellom små og store bedrifter

Kandidaten skal etter endt emne:

  • Ha kunnskap om hvilke utfordringer som kjennetegner ledelse og utvikling av små- og mellomstore bedrifter.
  • Ha kjennskap til sentrale strategiske virkemidler som påvirker små- og mellomstore bedrifters evne til vekst og utvikling.
  • Ha kjennskap til den nasjonale og internasjonale forskningsfronten knyttet til ledelse og utvikling av små- og mellomstore bedrifter.
  • Ha kjennskap til omfanget av, kjennetegn ved, samt verdiskapningen fra norske små- og mellomstore bedrifter.
  • Ha en økt evne til analytisk refleksjon i et forretnings- og utviklingsperspektiv.
  • Ha fått trening i teamarbeid og kommunikasjon, i tillegg til individuelt arbeid.
  • Ha et grunnlag for eventuelle videre studier på bachelornivå og for livslang læring.
Ingen kostnader utover semester avgift og pensumlitteratur.
Obligatorisk
Forelesninger, gruppearbeid og individuell oppgaveløsning. Undervisningen er samlingsbasert.
Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser. Evaluering inngår som en del av universitetets kvalitetssikringsystem.
Alle tilgjengelige.