Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2018/19)
Forretningsutvikling og småbedriftsledelse
LED1002
Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2018/19)

Forretningsutvikling og småbedriftsledelse

LED1002
Emnet gir en innføring i problemstillinger knyttet til ledelse og utvikling av små- og mellomstore bedrifter. Dette inkluderer blant annet rollen entreprenørskap spiller i samfunnsutviklingen og hvordan vi forstår fenomenet entreprenørskap, ledelse og deltakelse i innovasjonsprosesser, teamarbeid, kreativitet som kjerne i utvikling av forretningsideer, utvikling og evaluering av forretningsmodeller, potensielle fortrinn ved bedriftssamarbeid, tilegning og organisering av ressurser, innovasjon og utvikling av nye forretningsområder, samt det utvidede entreprenørskapsbegrepet.

Det er mulig å søke opptak til emnet som enkeltemne. Det tas forbehold om ledig kapasitet på emnet. Søkeren må oppfylle gjeldende opptakskrav for Årstudium i økonomi, markedsføring og ledelse.

Mer informasjon om enkeltemneopptak og frister

Opptak skjer på bakgrunn av generell studiekompetanse eller realkompetanse etter gjeldende regler.

Emnet er oppdelt i åtte delemner, fordelt på fire en-dagssamlinger i hvert semester, og utgjør 15 studiepoeng.

Høstsemesteret

Samling 1: En oversikt og introduksjon til emnet

Samling 2: Vekst og formalisering

Samling 3: Innovasjon i små- og mellomstore bedrifter

Samling 4: Forretningsmodeller

Vårsemesteret

Samling 5: Hvordan forstå entreprenørskap

Samling 6: Entreprenørens tilnærming

Samling 7: Intraprenørskap og strategisk entreprenørskap 

Samling 8: Det utvidede entreprenørskapsbegrepet

Kandidaten skal etter endt emne:

  • Ha kunnskap om hvilke utfordringer som kjennetegner ledelse og utvikling av små- og mellomstore bedrifter.
  • Ha kjennskap til sentrale strategiske virkemidler som påvirker små- og mellomstore bedrifters evne til vekst og utvikling.
  • Ha kjennskap til den nasjonale og internasjonale forskningsfronten knyttet til ledelse og utvikling av små- og mellomstore bedrifter.
  • Ha kjennskap til omfanget av, kjennetegn ved, samt verdiskapningen fra norske små- og mellomstore bedrifter.
  • Bidra til entreprenørielle prosesser i små og mellomstore bedrifter
  • Ha en økt evne til analytisk refleksjon i et forretnings- og utviklingsperspektiv.
  • Ha fått trening i teamarbeid og kommunikasjon, i tillegg til individuelt arbeid.
  • Ha et grunnlag for eventuelle videre studier på bachelornivå og for livslang læring.
Ingen kostnader utover semester avgift og pensumlitteratur.
Obligatorisk
Samlingsbasert, over fire samlinger i hvert semester.
Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser. Evaluering inngår som en del av universitetets kvalitetssikringsystem.

Hjemmeeksamen (gruppe 1-4 studenter), A-F. Teller 40 % av karakteren

Hjemmeeksamen (gruppe 1-4 studenter), A-F. Teller 60% av karakteren

Alle tilgjengelige.