Forretningsutvikling og småbedriftsledelse
Det er mulig å søke opptak til emnet som enkeltemne. Det tas forbehold om ledig kapasitet på emnet. Søkeren må oppfylle gjeldende opptakskrav for Årstudium i økonomi, markedsføring og ledelse.
Emnet er oppdelt i åtte delemner, fordelt på fire en-dagssamlinger i hvert semester, og utgjør 15 studiepoeng.
Høstsemesteret
Samling 1: En oversikt og introduksjon til emnet
Samling 2: Vekst og formalisering
Samling 3: Innovasjon i små- og mellomstore bedrifter
Samling 4: Forretningsmodeller
Vårsemesteret
Samling 5: Hvordan forstå entreprenørskap
Samling 6: Entreprenørens tilnærming
Samling 7: Intraprenørskap og strategisk entreprenørskap
Samling 8: Det utvidede entreprenørskapsbegrepet
Kandidaten skal etter endt emne:
- Ha kunnskap om hvilke utfordringer som kjennetegner ledelse og utvikling av små- og mellomstore bedrifter.
- Ha kjennskap til sentrale strategiske virkemidler som påvirker små- og mellomstore bedrifters evne til vekst og utvikling.
- Ha kjennskap til den nasjonale og internasjonale forskningsfronten knyttet til ledelse og utvikling av små- og mellomstore bedrifter.
- Ha kjennskap til omfanget av, kjennetegn ved, samt verdiskapningen fra norske små- og mellomstore bedrifter.
- Bidra til entreprenørielle prosesser i små og mellomstore bedrifter
- Ha en økt evne til analytisk refleksjon i et forretnings- og utviklingsperspektiv.
- Ha fått trening i teamarbeid og kommunikasjon, i tillegg til individuelt arbeid.
- Ha et grunnlag for eventuelle videre studier på bachelornivå og for livslang læring.
Hjemmeeksamen (gruppe 1-4 studenter), A-F. Teller 40 % av karakteren
Hjemmeeksamen (gruppe 1-4 studenter), A-F. Teller 60% av karakteren