Emnebeskrivelse for 2024/25
Forretningsutvikling og småbedriftsledelse
LED1002
Emnebeskrivelse for 2024/25

Forretningsutvikling og småbedriftsledelse

LED1002

Emnet gir en innføring i problemstillinger knyttet til ledelse og utvikling av små og mellomstore bedrifter. Det faglige innholdet er sentrert rundt to deler: (1) Høstsemesteret, der fokuset er på forretningsutvikling gjennom prosesser for innovasjon og entreprenørskap, og (2) vårsemesteret, der ledelse av små og mellomstore virksomheter har hovedfokuset. Uten nyskaping og god ledelse av de ofte begrensede ressursene en bedrift har, forvitrer alle bedrifter. Vi skal derfor utvikle din kunnskap om hvordan ny verdiskaping utvikles. I høstsemesteret følger vi prosessene rundt det å skape ny eller øke aktiviteten i en bedrift med hjelp av verktøy for entreprenørskap og innovasjon. Vi ser både på nye bedrifter og utvikling av eksisterende bedrifter. Vi diskuterer også innovasjon og entreprenørskap i etablerte bedrifter, rollen entreprenørskap spiller i samfunnsutviklingen og ser nærmere på det moderne entreprenørskapsbegrepet. Andre del av emnet fokuserer på ledelse i små og mellomstore virksomheter. Ledere i små og mellomstore bedrifter er på mange måter også grundere. Denne delen tar derfor opp de personlige egenskapene hos ledere, ledelsesverktøy, hvordan entreprenørielle ledere organiserer virksomheten og leder strategiarbeid i sine organisasjoner for å få mest mulig verdiskaping ut av sine ressurser. Emnet går over to semester og er på totalt 15 studiepoeng. Hvert semester avsluttes med en tellende oppgave. I høstsemesteret avslutter vi med en gruppeoppgave, i vårsemesteret er det gruppe hjemmeeksamen.

Emnet går over to semester og er på totalt 15 studiepoeng

Det er mulig å søke opptak til emnet som enkeltemne. Det tas forbehold om ledig kapasitet på emnet. Søkeren må oppfylle gjeldende opptakskrav for Årstudium i økonomi, markedsføring og ledelse.

Mer informasjon om enkeltemneopptak og frister

Kunnskap:

  • Kunnskap om utfordringer som kjennetegner ledelse og utvikling av små- og mellomstore bedrifter
  • Kunnskap om sentrale strategiske virkemidler som påvirker små- og mellomstore bedrifters evne til vekst og utvikling.
  • Ha kjennskap til den nasjonale og internasjonale forskningsfronten knyttet til ledelse og utvikling av små- og mellomstore bedrifter.
  • Ha kjennskap til omfanget av, kjennetegn ved, samt verdiskapningen fra norske små- og mellomstore bedrifter.

Ferdigheter:

  • Identifisere, bedømme, og uttrykke mening om utfordringer som kjennetegner ledelse og utvikling av små- og mellomstore bedrifter.
  • Ha evne til å identifisere og diskutere sentrale strategiske virkemidler som påvirker små- og mellomstore bedrifters evne til vekst og utvikling.
  • Ha en økt evne til kritisk refleksjon i et forretnings- og utviklingsperspektiv.

Generell kompetanse:

  • Bidra til entreprenørielle prosesser i små og mellomstore bedrifter
  • Ha fått trening i teamarbeid og kommunikasjon, i tillegg til individuelt arbeid.
  • Ha et grunnlag for eventuelle videre studier på bachelornivå og for livslang læring.
Utover semesteravgift og pensumlitteratur forutsettes det at studenten disponerer en bærbar datamaskin.
Obligatorisk
Forelesninger, gruppearbeid og individuell oppgaveløsning. Undervisningen er samlingsbasert.
Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneevalueringer og studieprogramevaluering. Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.

Hjemmeeksamen (gruppe 1-4 studenter), A-F. Teller 40 % av karakteren

Hjemmeeksamen (gruppe 1-4 studenter), A-F. Teller 60% av karakteren

Alle relevante hjelpemidler tillatt. Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.