Emnebeskrivelse for 2024/25
Ledelse av initiering og planlegging av utviklingsarbeid i barnehagen
LED6003
Emnebeskrivelse for 2024/25

Ledelse av initiering og planlegging av utviklingsarbeid i barnehagen

LED6003

Studiet er nettbasert og vil gi utdypende kunnskap og kompetanse om teorigrunnlag innenfor ledelse av utviklingsarbeid i barnehagen.

Studiet er prosessbasert, og studentene skal identifisere og planlegge utviklingsarbeid på egen arbeidsplass. Det tilbys veiledning.

Ledelse av utviklingsarbeid i barnehagen vil bidra til at barnehagelærere og pedagogiske ledere tilegner seg utdypende kompetanse i å lede arbeid med kvalitetsutvikling i barnehagen.

Ledelse av Initiering og planlegging av utviklingsarbeider i en lærende barnehage er hovedtema. Teorien om lærende organisasjoner er den grunnleggende forståelsesrammen for kvalitetsutviklingen. I emnet vil det bli lagt vekt på kunnskap om relevant ledelse, bygging av god organisasjonskultur og læring i profesjonelle læringsfellesskap. Refleksjon, kritisk refleksjon og veiledning er også viktige tema.

Det vil bli lagt vekt på utviklingsarbeid i partnerskap og nettverk. Studenter som er ansatt i barnehager som deltar i tilskuddsordninger som regional kompetanseutvikling vil ha mulighet til å se dette i sammenheng med studiets krav til å lede utviklingsarbeid der studentene arbeider i prosesser på egne arbeidsplasser.

Barnehagelærerutdanning eller tilsvarende. For å være kvalifisert må søker dokumentere ansettelsesforhold i en barnehage med stemplet attest fra arbeidsgiver.
Barnehagelærerutdanning eller tilsvarende. For å være kvalifisert må søker dokumentere ansettelsesforhold i en barnehage med stemplet attest fra arbeidsgiver.

Læringsutbytte

Kunnskap:

  • Har utdypende kunnskap om teoretiske perspektiver på utviklingsarbeid i barnehagen.
  • Har avansert kunnskap om ulike lederstrategier i utviklingsarbeid i barnehagen.
  • Har inngående kunnskap om teori og nyere forskning om barnehagen som en lærende organisasjon.

Ferdigheter:

  • Kan analysere og vurdere behov for utviklingsarbeid i barnehage i forhold til rammeplanens innhold og oppgaver
  • Kan initiere, planlegge og lede relevant utviklingsarbeid i barnehage
  • Kan delta i forbindelse med refleksjon og samarbeidsprosesser i ett lærende praksisfellesskap

Generell kompetanse:

  • Kan reflektere over eget utviklingsarbeid og egen ledelse av dette
  • Har forståelse av betydningen av partnerskap i utviklingsarbeid
  • Kan bidra til å etablere en kollektiv organisasjonskultur i personalgrupper
Utover semesteravgift og pensumlitteratur forutsettes det at studentene disponerer en bærbar datamaskin.
Dette er et obligatorisk emne.

Studiet er nettbasert og inneholder varierte læringsaktiviteter som forelesninger, erfaringsdeling, seminar, arbeid med caser og ulike digitale gruppeprosesser, samt praktisk arbeid og utprøving i prosess i egen barnehage gjennom studiet.

Det tilbys veiledning. Noe av studiet vil kreve digital tilstedeværelse, mens andre deler vil kunne utføres fleksibelt etter studentens arbeidssituasjon og studiekapasitet.

Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneevalueringer og studieprogramevaluering. Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.
Mappe (MA). Individuelt arbeid som inkluderer skriftlig arbeid og refleksjonsnotat. Mappen teller 100/100. Karakterregel: Bestått/ikke bestått

Alle hjelpemidler tillatt.

Unntak: Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.