Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)
Internasjonal markedsføring
MAF2000
Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)

Internasjonal markedsføring

MAF2000
Kurset gir en bred innføring i grunnleggende begreper, modeller og beslutninger tilknyttet internasjonal markedsføring, og hvordan man kan analysere, planlegge, gjennomføre, organisere og lede markedsføringstiltak på internasjonale markeder.

Det er mulig å søke opptak til emnet som enkeltemne. Det tas forbehold om ledig kapasitet på emnet. Søkeren må oppfylle gjeldende opptakskrav for Bachelor i økonomi og ledelse.

Mer informasjon om enkeltemneopptak og frister

Kunnskaper

Studenten skal:

  • ha bred kunnskap om sentrale teorier innenfor internasjonal markedsføring.
  • ha kunnskaper om arbeidsbetingelser og hva som skal til for å lykkes med markedsføring i internasjonale markedet.
  • ha kunnskaper om analyse og strategier i internasjonale markeder.
  • ha kunnskaper om valg av markeder og inngangsstrategier.
  • ha kunnskap om produktutvikling, prissetting, distribusjon og markedskommunikasjon i internasjonale markeder.
  • ha kunnskap om organisering og ledelse av markedsføring i internasjonale markeder.

Ferdigheter

Studenten skal kunne:

  • redegjøre for nøkkelbegreper og teorier innenfor fagfeltet.
  • gjennomføre analyser og strategier tilknyttet internasjonal markedsføring.
  • velge markeder og utarbeide inngangsstrategier.
  • arbeide med produktutvikling, prissetting, distribusjon og markedskommunikasjon i internasjonale markeder.
  • kunne organisere og lede markedsføring i internasjonale markeder.

Generell kompetanse

Studenten forventes å:

  • kunne reflektere over etiske problemstillinger tilknyttet internasjonal markedsføring.
  • kunne gjennomføre enkle undersøkelser i forbindelse med internasjonal markedsføring.
  • kunne diskutere og utveksle erfaringer for hvordan man kan markedsføre seg i internasjonale markeder.
  • kunne finne frem til og oppdatere seg om hva som er sentrale tema på forskningsfronten innenfor fagområdet.
Utover semesteravgift og pensumlitteratur forutsettes det at studenten disponerer en bærbar datamaskin.
Forelesninger og case
Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneevalueringer og studieprogramevaluering. Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.

Sammensatt vurdering, karakterregel Bokstavkarakterer

  • Skriftlig skoleeksamen, 3 timer, teller 60/100 av karakteren, karakterregel Bokstavkarakterer .
  • Hjemmeeksamen - gruppe 1-3 studenter, 1 uker, teller 40/100 av karakteren, karakterregel Bokstavkarakterer .

Enkel kalkulator og tospråklige ordbøker. Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.