Forskningsmetode og design del 1
Studenter må som hovedregel ha studierett på master i samfunnsanalyse (deltid), master i sosialvitenskap eller master i HRM (erfaringsbasert).
Det er også mulig å søke opptak til emnet som enkeltemne. Det tas forbehold om ledig kapasitet på emnet. Følgende opptakskrav gjelder:
Enkeltemnestudenter må møte følgende opptakskrav:
- Søker må ha en bachelorgrad på 180 studiepoeng eller tilsvarende utdanning av minimum tre års varighet.
- Søker må ha fullført en emnegruppe på minimum 80 studiepoeng innenfor samfunnsvitenskap med et vektet gjennomsnitt på C eller bedre.
- Søker må ha nødvendige forkunnskaper i samfunnsvitenskapelig metode/forskningsmetode (historiefaglig metode regnes i denne sammenhengen som samfunnsvitenskapelig metode) tilsvarende 10 studiepoeng.
- Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper og forståelse
Studenten skal:
- Ha inngående kunnskap om bruk av kvalitative og kvantitative metoder i en forskningsprosess
- Kjenne til ulike forskningsdesign og måter og kombinere ulike former for innsamling av data
- Kunne hovedprinsippene i sannsynlighetsteori og statistisk inferens.
Ferdigheter
Studenten skal:
- Kunne utforme et design for en enkel datainnsamling av kvalitative og kvantitative metoder
- Kunne gjennomføre et metodisk arbeid, fra design til analyse
- Kunne tolke resultatene fra egne kvalitative og kvantitative data
Generell kompetanse
Studenten skal:
- Kunne gjennomføre en datainnsamling og analyse ved hjelp av kvalitative og kvantitative metoder
- Kunne kritisk evaluere de ulike stegene i en forskningsprosess
- Kunne foreta mindre undersøkelses- og utredningsoppgaver
Ved hjemmeeksamen og OP er det i utgangspunktet tillatt med alle hjelpemidler. Det er imidlertid ikke tillatt å samarbeide ved individuell innlevering. Eksamenskandidatene må derfor være varsomme med diskusjon om oppgavetekst som kan gi seg utslag i likhet i innhold, oppbygning, språk, tolkning og vurderinger i besvarelsen. Besvarelsen skal være utformet av den enkelte kandidat alene, og likhet kan være et uttrykk for ikke tillatt samarbeid som kan bli betraktet som fusk. I arbeidet med OP arbeider studentene i grupper med kritisk refleksjon, den skriftlige oppgaven skal likevel utformes selvstendig.
Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk dersom ikke annet er opplyst for den enkelte eksamen. Se utfyllende bestemmelser i Retningslinjer for eksamenskandidater ved Nord (rektorvedtak av 16.05.23).