Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)
Forskningsmetode og design del 1
MET5009
Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)

Forskningsmetode og design del 1

MET5009
I emnet vil det legges stor vekt på utvikling av praktiske ferdigheter i kvalitativ og kvantitativ metode, så vel som oppøving av metodisk refleksivitet og kritisk vurderingsevne. Emnet skal dermed fungere godt som forberedelse til arbeidet med masteroppgaven.
Det mest sentrale innholdet i emnet er forskningsdesign og hvordan problemstilling og forskningsspørsmål får betydning for valg av design. I undervisningen tas opp temaer som de ulike metodenes vitenskapsteoretiske fundament, gjennomgang av de mest sentrale kvalitative tilnærminger med hovedvekt på innsamling og analyse av kvalitative intervjudata, samt gjennomgang av de viktigste prinsippene for innsamling, statistisk bearbeiding og analyse av kvantitative data. Studentene skal selv utvikle et kvantitativt og et kvalitativt prosjekt, etter nærmere spesifikasjoner. Disse dokumenteres som to arbeider i en mappeinnlevering.

Studenter må som hovedregel ha studierett på master i samfunnsanalyse (deltid), master i sosialvitenskap eller master i HRM (erfaringsbasert).

Det er også mulig å søke opptak til emnet som enkeltemne. Det tas forbehold om ledig kapasitet på emnet. Følgende opptakskrav gjelder:

Enkeltemnestudenter må møte følgende opptakskrav:

  • Søker må ha en bachelorgrad på 180 studiepoeng eller tilsvarende utdanning av minimum tre års varighet.
  • Søker må ha fullført en emnegruppe på minimum 80 studiepoeng innenfor samfunnsvitenskap med et vektet gjennomsnitt på C eller bedre.
  • Søker må ha nødvendige forkunnskaper i samfunnsvitenskapelig metode/forskningsmetode (historiefaglig metode regnes i denne sammenhengen som samfunnsvitenskapelig metode) tilsvarende 10 studiepoeng.

Mer informasjon om enkeltemneopptak og frister

Forkunnskaper i samfunnsvitenskapelig forskningsmetode (kvalitativ og kvantitativ metode) eller historiefaglig metode tilsvarende 10 studiepoeng.
  • Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsresultat:

Kunnskaper og forståelse

Studenten skal:

  • Ha inngående kunnskap om bruk av kvalitative og kvantitative metoder i en forskningsprosess
  • Kjenne til ulike forskningsdesign og måter og kombinere ulike former for innsamling av data
  • Kunne hovedprinsippene i sannsynlighetsteori og statistisk inferens.

Ferdigheter

Studenten skal:

  • Kunne utforme et design for en enkel datainnsamling av kvalitative og kvantitative metoder
  • Kunne gjennomføre et metodisk arbeid, fra design til analyse
  • Kunne tolke resultatene fra egne kvalitative og kvantitative data

Generell kompetanse

Studenten skal:

  • Kunne gjennomføre en datainnsamling og analyse ved hjelp av kvalitative og kvantitative metoder
  • Kunne kritisk evaluere de ulike stegene i en forskningsprosess
  • Kunne foreta mindre undersøkelses- og utredningsoppgaver
Utover semesteravgift og pensumlitteratur forutsettes det at studenten disponerer en bærbar datamaskin.
Teoriemne. Obligatorisk emne for studenter på Master i samfunnsanalyse (deltid), Master i sosialvitenskap og Master i Human Resource Management (HRM).
Undervisningen vil være organisert som en kombinasjon av campusbasert undervisning, samt veiledning, seminarer og gruppearbeid som både kan gjøres på campus og eventuelt digitalt (Teams, Zoom). I tillegg selvstudium i bruk av statistikkverktøyet SPSS, understøttet av instruksjonsvideoer og skriftlig materiale. Ingen obligatorisk undervisning
Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneevalueringer og studieprogramevaluering. Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.
Vurderingsformen er en mappeinnlevering bestående av 2 individuelle arbeider som vurderes samlet, med karakter fra A til F.

Ved hjemmeeksamen og OP er det i utgangspunktet tillatt med alle hjelpemidler. Det er imidlertid ikke tillatt å samarbeide ved individuell innlevering. Eksamenskandidatene må derfor være varsomme med diskusjon om oppgavetekst som kan gi seg utslag i likhet i innhold, oppbygning, språk, tolkning og vurderinger i besvarelsen. Besvarelsen skal være utformet av den enkelte kandidat alene, og likhet kan være et uttrykk for ikke tillatt samarbeid som kan bli betraktet som fusk. I arbeidet med OP arbeider studentene i grupper med kritisk refleksjon, den skriftlige oppgaven skal likevel utformes selvstendig.

Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk dersom ikke annet er opplyst for den enkelte eksamen. Se utfyllende bestemmelser i Retningslinjer for eksamenskandidater ved Nord (rektorvedtak av 16.05.23).