Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)
Forskningsmetode og design del 2
MET5011
Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)

Forskningsmetode og design del 2

MET5011
Emnet har som formål å gi et utfyllende grunnlag for arbeidet med egen masteroppgave, siden det fokuseres på ulike former for kvantitative og kvalitative analyseformer, og i tillegg vil gi kunnskap om forholdet mellom teori, analyse og tolkning.

Emnet bygger på MET5009 Forskningsmetode og design del I. Emnet gir en fordypning i kvalitative og kvantitative metoder, med vekt på metodenes vitenskapelige grunnlag, analyse og tolkning. I kvantitativ metode vil fokus være multivariate analysemåter, med hovedvekt på en grundig gjennomgang av multivariat lineær og logistisk regresjon. Metodologiske forutsetninger for å bruke ulike multivariate undersøkelsesmetoder er et sentralt tema, særlig drøftes ulike forutsetninger for kausalitetstenkning og kausale modeller.

I kvalitativ metode vil det bli gitt en fordypning i kvalitative metoders teoretiske og metodologiske grunnlag. Emnet gjennomgår noen sentrale eksempler på kvalitative metoder med fokus på ulike metoder for å analysere kvalitative data. Det vil særlig bli lagt vekt på sammenhengen mellom problemstilling, datainnsamling og analyse.

Studenter må som hovedregel ha studierett på master i samfunnsanalyse (deltid) eller master i sosialvitenskap.

Det er også mulig å søke opptak til emnet som enkeltemne. Det tas forbehold om ledig kapasitet på emnet. Følgende opptakskrav gjelder:

Enkeltemnestudenter må møte følgende opptakskrav:

  • Søker må ha en bachelorgrad på 180 studiepoeng eller tilsvarende utdanning av minimum tre års varighet.
  • Søker må ha fullført en emnegruppe på minimum 80 studiepoeng innenfor samfunnsvitenskap med et vektet gjennomsnitt på C eller bedre.
  • Søker må ha nødvendige forkunnskaper i samfunnsvitenskapelig metode/forskningsmetode (historiefaglig metode regnes i denne sammenhengen som samfunnsvitenskapelig metode) tilsvarende 10 studiepoeng.

Mer informasjon om enkeltemneopptak og frister

Forkunnskaper i samfunnsvitenskapelig forskningsmetode (kvalitativ og kvantitativ metode) eller historiefaglig metode tilsvarende 10 studiepoeng.

Kunnskaper og forståelse

Studenten skal:

  • Ha inngående kunnskap om sentrale begreper og analyseteknikker i multivariat kvantitativ analyse
  • Kjenne til ulike forståelser av kausalitet og kausale mekanismer i samfunnsvitenskapelig metode
  • Ha inngående kunnskap om ulike analyseformer i kvalitativ analyse
  • Ha inngående kunnskap om forholdet mellom teori, vitenskapelige spørsmål og metodevalg
  • Ha inngående kunnskap om forskningsetiske problemstillinger i kvantitativ og kvalitativ forskning

Ferdigheter

Studenten skal:

  • Kunne anvende sannsynlighetsteori og kunnskaper om statistisk inferens til å evaluere forskningsresultaters statistiske signifikans.
  • Kunne tolke resultatene fra bivariate og multivariate regresjonsmodeller
  • Kunne analysere bivariate og multivariate krysstabeller ved hjelp av kausale modeller
  • Kunne analysere relevante faglige og forskningsetiske problemstillinger i kvalitativ forskning
  • Kunne anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å gjennomføre kvalitative arbeidsoppgaver og prosjekter
  • Kunne formidle kvalitativt faglige relevante problemstillinger, analyser og konklusjoner

Kompetanse

Studenten skal:

  • Kunne evaluere kvaliteten i kvalitative og kvantitative forskningsarbeider ved hjelp av kunnskaper om validitet og reliabilitet/troverdighet og pålitelighet
  • Kunne kritisk vurdere de metodologiske forutsetningene for å kunne bruke ulike multivariate modeller
  • Kunne utforme og kritisk vurdere et kvalitativt forskningsdesign
Utover semesteravgift og pensumlitteratur forutsettes det at studenten disponerer en bærbar datamaskin.
Teoriemne. Obligatorisk emne for studenter på Master i samfunnsanalyse (deltid) og Master i sosialvitenskap.

Undervisningen vil være organisert som en kombinasjon av campusbasert undervisning, samt veiledning, seminarer og gruppearbeid som både kan gjøres på campus og eventuelt digitalt (Teams, Zoom).

Ingen obligatorisk undervisning

Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneevalueringer og studieprogramevaluering. Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.
Hjemmeeksamen: 7 dagers individuell hjemmeeksamen. Vurderes A-F.

Ved hjemmeeksamen og OP er det i utgangspunktet tillatt med alle hjelpemidler. Det er imidlertid ikke tillatt å samarbeide ved individuell innlevering. Eksamenskandidatene må derfor være varsomme med diskusjon om oppgavetekst som kan gi seg utslag i likhet i innhold, oppbygning, språk, tolkning og vurderinger i besvarelsen. Besvarelsen skal være utformet av den enkelte kandidat alene, og likhet kan være et uttrykk for ikke tillatt samarbeid som kan bli betraktet som fusk. I arbeidet med OP arbeider studentene i grupper med kritisk refleksjon, den skriftlige oppgaven skal likevel utformes selvstendig.

Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk dersom ikke annet er opplyst for den enkelte eksamen. Se utfyllende bestemmelser i Retningslinjer for eksamenskandidater ved Nord (rektorvedtak av 16.05.23).