Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)
Logopedisk rådgivning
PED5003
Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)

Logopedisk rådgivning

PED5003
Hva kjennetegner rådgivning i det logopediske fagfeltet? Hva sier teorien og hva gjør jeg i praksis? Emnet fokuserer på rådgivning som integrert del av logopeders praksis og profesjonelle og personlige vekst.

Emnet gir innsikt i rådgivning i møte med barn, unge og voksne med kommunikasjonsvansker og tilgrensende vansker. Rådgivning er en integrert del av logopedisk profesjonsutøvelse og av logopeders yrkesetiske plattform. Emnet skal gi inngående kunnskaper og ferdigheter relatert til planlegging, gjennomføring og evaluering av logopedisk rådgivning i møte med personer, familier og fagpersoner, på individ og systemnivå.

Temaer vil være: Aktuelle teorier og modeller innen rådgivning. Rådgivning som innovativt arbeid med samtalen som verktøy. Rådgivning som didaktisk prosess. Personlig kompetanseoppbygging gjennom kunnskap om rådgivning og trening i rådgivningsferdigheter.

Det kreves ingen forkunnskaper utover opptakskravet til master i logopedi.
Opptak til master i logopedi. Det kreves ingen forkunnskaper utover opptakskravet til master i logopedi.

Kunnskaper

Studenten skal ha

  • inngående kunnskap om begreper, teorier og modeller som ligger til grunn for rådgivnings- og innovasjonsarbeid i både nasjonalt og internasjonalt perspektiv
  • utførlig kjennskap til strategier for veiledning og rådgivning
  • oversikt over relevante kartleggings- og planleggingsverktøy

Ferdigheter

Studenten skal kunne

  • reflektere kritisk over egen praksis som rådgiver i det logopediske fagfeltet
  • anvende samtalen som verktøy i sitt rådgivningsarbeid som logoped
  • evaluere logopedisk rådgivning på individ-, gruppe- og systemnivå

Generell kompetanse

Studenten skal kunne

  • anvende sine rådgivningsferdigheter til personlig og profesjonell kompetanseoppbygging
Ingen kostnader utover semesteravgift og pensumlitteratur
Obligatorisk
Emnet er i vesentlig grad rettet inn mot kandidatens faglige og personlige utvikling. Det legges stor vekt på aktiv deltakelse på samlingene, blant annet i form av pedagogiske rollespill og andre øvinger. Teoretiske temaer vil bli belyst gjennom forelesninger, aktuelle eksempler og praksisfortellinger, samt gruppe- og plenumsdiskusjoner. Det forutsettes stor grad av selvstudium og kollokviearbeid mellom samlinger.
Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser. Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.

Sammensatt vurdering. Alle delene må være godkjent/bestått for å få endelig karakter i emnet.

  • Obligatorisk deltakelse (OD): 80% oppmøte. Karakterregel godkjent/ikke godkjent. Teller 0/100 av karakteren. Må være gofkjent for å få gå opp til eksamen (forutsettes fullført.)
  • Oppgave (OP): Individuell. Karakterregel A-F, beste karakter: A, ikke bestått: F. Teller 100/100.

Alle hjelpemidler.

Unntak: Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.

Generell informasjon om hjelpemidler til eksamen finner du her.

Informasjon om ChatGPT/kunstig intelligens mm. finner du her.