Emnebeskrivelse for 2024/25
Universitetspedagogikk - basiskurs
PED6010
Emnebeskrivelse for 2024/25

Universitetspedagogikk - basiskurs

PED6010
Universitetspedagogikk gir kunnskap om sentrale emner innen undervisning, læring og veiledning. Universitetet videreutvikles som utdanningsinstitusjon gjennom at de ansattes undervisning og veiledning styrkes. I kurset arbeides det med de ansattes evne til kritisk refleksjon om, og evaluering av, egen og andres profesjonsutøvelse.

Nord universitet vektlegger høy kvalitet på undervisningen. Universitetspedagogikk er et basiskurs som skal gi kunnskaper om sentrale emner innen undervisning, læring, veiledning og bruk av digitale verktøy. Kurset er et sentralt tiltak i institusjonens strategi for å videreutvikle universitetet som utdanningsinstitusjon gjennom å styrke de ansattes undervisning, veiledning og deres evne til kritisk refleksjon om og evaluering av egen og andres profesjonsutøvelse.

Kursets fokus er deltakernes egen undervisning og veiledning. Kunnskapsutviklingen skjer gjennom at deltakerne får reflektere over planlegging, gjennomføring, evaluering og utvikling av undervisning og veiledning med utgangspunkt i teori og det enkelte emnes/fags vitenskapelige forutsetninger og egenart, i samarbeid med medstudenter og faglærere. Dette skjer i en kontinuerlig veksling mellom teori- og praksisorienterte elementer for å styrke utviklingen av egen praksis.

Arbeidsmengden i studiet tilsvarer om lag 200 timer. Da studiet er praksisnært må deltakerne ha egen undervisning/veiledning med studenter for å kunne gjøre arbeidsoppgavene i studiet. Om de ikke har det, regner vi med at fakultetet er behjelpelig med å gi uniped-studenten (den ansatte) tilgang til å undervise/veilede en kollega sine studenter, f.eks. ved samarbeid med en kollega.

Studiet er forbeholdt vitenskapelig ansatte og doktorgradsstipendiater ved Nord universitet som ønsker å videreutvikle sin undervisnings- og veiledningskompetanse, og et formelt minimumskrav er en bestått mastergrad. Da studiet er praksisnært og har som formål at du utvikler deg som underviser, er det et krav om at du har egen undervisning/veiledning mens kurset pågår. Har du ikke egen undervisning/veiledning må du sørge for å få tilgang til å undervise for eksempel via en kollega sine studenter.

For emnet PED6010 (norsk): Deltakerne må behersker norsk (eller skandinaviske språk; svensk, dansk). Undervisningen gis på norsk, men deltakerne kan benytte engelsk når de selv snakker og skriver.

For emnet PED6011 (engelsk): Deltakerne må beherske engelsk. Undervisningen gis på engelsk, men deltagerne kan benytte norsk (eller skandinaviske språk: svensk, dansk) når de skriver.

Alle ansatte som er aktuelle for kurset må søke om opptak innen søknadsfristen, gjennom EVUweb. Du bruker Feide eller MinID for å logge inn i EVUweb. Søkerlisten deles så med fakultetets ledelse, som nominerer søkerne ut i fra plassene fakultetet disponerer. Det opprettes venteliste om fakultetet har flere søkere enn plasser.

Vi gjør oppmerksom på at kurset har krav om 80% obligatorisk tilstedeværelse/deltakelse og at OD må være godkjent for å gå opp til eksamen, så det er viktig at du og din leder har ryddet plass i arbeidsplanen din, om du skal søke på Universitetspedagogikk (UNIPED). Datoer for samlingene publiseres under "Samlinger" når de er klare.

Kunnskaper

Kandidaten

  • har avansert kunnskap innenfor universitetspedagogiske temaer som har relevans for undervisning, læring, vurdering og veiledning i høyere utdanning
  • kan anvende og begrunne eget lærings- og kunnskapssyn relatert til pedagogiske teorier.
  • kan anvende kunnskap om universitetspedagogikk på nye områder og i egen praksis
  • kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i universitetspedagogisk historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan planlegge og gjennomføre FoU-basert undervisning og veiledning, både individuelt og i samarbeid med kolleger, på en måte som fremmer studenters læring og faglige utvikling.
  • kan bidra til faglig og pedagogisk nyskapning gjennom valg av varierte undervisningsmetoder som inkluderer bruk av digitale verktøy.
  • kan analysere, utarbeide og videreutvikle emne- og programplaner innenfor sine fagområder.
  • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder, nasjonale og internasjonale styringsdokumenter knyttet til undervisning i høyere utdanning.
  • kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer.

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan analysere og vurdere relevante fag-, yrkes og forskningsetiske problemstillinger knyttet til egen profesjonell utvikling
  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter
  • kan formidle omfattende selvstendig arbeid og behersker universitetspedagogiske uttrykksformer
  • kan bidra til nytenking og i innovasjonsprosesser
  • kan videreutvikle sin universitetspedagogiske kompetanse på egen hånd og i samarbeid med kollegaer
Ingen kostnader utover pensumlitteratur. Semesteravgift dekkes av Nord universitet. Kostnader i forbindelse med reise/overnatting må du avtale med din leder.
Obligatorisk for studenter på studieprogrammet.
Både samlings- og nettbasert. Forelesninger, gruppearbeid, diskusjoner, observasjon, kollegaveiledning, egen utprøving med veiledning fra, og erfaringsdeling med faglærer, mentor og medstudenter.
Evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser. Evaluering inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.
Egen undervisning og veiledning.

Sammensatt vurdering - alle delene må være godkjent/bestått for å få endelig karakter i emnet, men legg merke til kravet for OD:

  • Obligatorisk deltakelse (OD) - Krav om minimum 80% tilstedeværelse - karakterregel godkjent/ikke godkjent. OD må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen.
  • Arbeidskrav (AK) - Individuell - karakterregel godkjent/ikke godkjent. Det leveres totalt tre AK i løpet av studiet. Temaene i disse er beskrivelse av undervisningsopplegg, refleksjoner rundt vurdering/planlegging, refleksjoner rundt læringsteorier og andre sentrale emner. Sjangre kan være vitenskapelige artikler, muntlige fremlegg, film, lydfil, sammensatte tekster o.l.
  • Muntlig eksamen (MU) - Individuell eksamen, 30 minutter. Her skal du i en gruppe på rundt fem studenter beskrive og reflekterer rundt din egen pedagogiske reise og utvikling gjennom kurset. Foruten tilbakemelding og sensur fra sensor, skal du både motta og gi tilbakemelding til et utvalg medstudenter - du må dermed kunne delta på hele samlingen. Karakterregel bestått/ikke bestått. Teller 100/100 av karakteren.

Studentene står fritt til å bruke bokmål, nynorsk, engelsk, dansk eller svensk i skriftlige og muntlige arbeidskrav, samt til eksamen. For dansk og svensk forutsettes det at studenten snakker rolig og tydelig og forklarer avvikende uttrykk