Emnebeskrivelse for 2024/25
Skolen som lærende organisasjon
PEL2005
Emnebeskrivelse for 2024/25

Skolen som lærende organisasjon

PEL2005
I dette emnet skal du som student få inngående kunnskap om hva som kreves av skolens ansatte slik at de oppfyller nasjonale krav som fremkommer i læreplaner og styringsdokumenter. Skolen er en kompleks organisasjon og vi vil legge vekt på at du som kommende lærer skal ha god kunnskap om organisasjonsarbeid og utvikle et kritisk og analytisk blikk på skolen som organisasjon. Du skal også lære hvordan du gjennom eget og andres forskningsarbeid best mulig kan bidra til kvalitet i skolens pedagogiske utviklingsarbeid.

KUNNSKAP

Studenten

• har inngående kunnskap om skolen som arbeidsplass og kompleks organisasjon

• har inngående læreplanforståelse og kan drøfte utfordringer i realiseringen av gjeldende læreplan og øvrige styringsdokumenter

• har inngående kunnskap om organisasjonslæring og pedagogisk utviklingsarbeid

FERDIGHETER

Studenten

• kan kritisk analysere og anvende skolens verdigrunnlag

• kan planlegge og delta i forskningsbaserte utviklings- og endringsprosesser i skolen og kritisk vurdere disse i etterkant

• kan kritisk analysere komplekse pedagogiske spørsmål og skolens plass i samfunnet

GENERELL KOMPETANSE

Studenten

• kan, med utgangspunkt i forskningsbasert og profesjonsrettet kunnskap i pedagogikk, gjennomføre og formidle eget forskningsarbeid i tråd med vitenskapelige prinsipp

• kan bidra til innovasjonsprosesser og ta ansvar for samarbeid og utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nytenkning i skolen

Utover semesteravgift og pensumlitteratur forutsettes det at studenten disponerer en bærbar datamaskin.
Obligatorisk
Grunnskolelærerutdanningen er et profesjonsstudium der aktiv deltakelse og samarbeidslæring står sentralt. Deltakelse i all semesterplan- og timeplanfestet undervisning/læringsaktivitet i PEL-faget er derfor obligatorisk. Undervisningen vil bli gjennomført i samlet kull, klasser og i mindre grupper.Studiet er organisert slik at undervisning og læring kan foregå på mange læringsarenaer slik som forelesninger, seminarer på campus/nett, kollokviegrupper og i praksis. I tillegg er selvstudium en vesentlig del av læringsaktiviteten i emnet. Veiledning inngår som en sentral del av undervisnings- og læringsprosessen. Ved å ta i bruk ulike arbeidsmåter må du som student være aktiv, problematiserende og problemløsende. Aktiv deltakelse og samarbeid mellom studentene er en forutsetning for å kunne oppnå emnets læringsutbytter.
Studieprogrammet evalueres årlig av studenten gjennom emneevalueringer og studieprogramevaluering. Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.

Sammensatt vurdering- alle delene må være godkjent/bestått før man får karakter i emnet

• Obligatorisk deltakelse (OD) minimum 80%, teller 0/100 av karakteren

• Arbeidskrav (AK): 1 arbeidskrav, teller 0/100 av karakteren, muntlig/skriftlig, individuelt/gruppe, karakterregel: godkjent/ikke godkjent

• Skoleeksamen (SK): 6 timer individuell skriftlig eksamen med tilsyn, teller 100/100 av karakteren, karakter A-F

To tospråklige ordbøker, penn og linjal.

Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk. Informasjon om ChatGPT/kunstig intelligens mm. finner du her