Emnebeskrivelse for 2024/25
Elevmangfold, inkludering og meningsfulle læringsaktiviteter, 1-7
PEL2007
Emnebeskrivelse for 2024/25

Elevmangfold, inkludering og meningsfulle læringsaktiviteter, 1-7

PEL2007
I dette emnet vil du som student lære mer om de ulike og unike elevene og hvordan vi kan forstå deres atferd og behov. Dette danner grunnlaget for å skape gode læringsprosesser både faglig, kroppslig og sosialt for alle elever. Kunnskapen vil igjen være en viktig forutsetning for å kunne lykkes med inkluderingsarbeidet både faglig og sosialt i grunnskolens 1.-7.trinn

KUNNSKAP

Studenten

• har avansert kunnskap om elevens danning i et pluralistisk samfunn

• har inngående kunnskap om inkluderingsarbeid med tanke på den unike elev, personlige forskjellighet, faglige styrker, kulturell bakgrunn og religiøs tilhørighet rettet mot grunnskolens 1.-7.trinn

FERDIGHETER

Studenten

• kan arbeide systematisk med mangfold og inkluderende læringsfellesskap med utgangspunkt i forskningsbasert kunnskap i grunnskolens 1.-7. trinn

GENERELL KOMPETANSE

Studenten

• kan anvende forskningsbasert kunnskap om metakognisjon og selvregulering i arbeidet med elevenes læringsprosess

• kan identifisere og analysere utfordringer i skolehverdagen i en mangfoldig skole og utnytte muligheter mangfoldet kan gi i grunnskolens 1.-7.trinn

Utover semesteravgift og pensumlitteratur forutsettes det at studenten disponerer en bærbar datamaskin.
Obligatorisk
Grunnskolelærerutdanningen er et profesjonsstudium der aktiv deltakelse og samarbeidslæring står sentralt. Deltakelse i all semesterplan- og timeplanfestet undervisning/læringsaktivitet i PEL-faget er derfor obligatorisk. Undervisningen vil bli gjennomført i samlet kull, klasser og i mindre grupper.Studiet er organisert slik at undervisning og læring kan foregå på mange læringsarenaer slik som forelesninger, seminarer på campus/nett, kollokviegrupper og i praksis. I tillegg er selvstudium en vesentlig del av læringsaktiviteten i emnet. Veiledning inngår som en sentral del av undervisnings- og læringsprosessen. Ved å ta i bruk ulike arbeidsmåter må du som student være aktiv, problematiserende og problemløsende. Aktiv deltakelse og samarbeid mellom studentene er en forutsetning for å kunne oppnå emnets læringsutbytter.
Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneevalueringer og studieprogramevaluering. Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.

Sammensatt vurdering- alle delene må være godkjent/bestått før man får karakter i emnet

• Obligatorisk deltakelse (OD) minimum 80%, teller 0/100 av karakteren

• Arbeidskrav (AK): 1 arbeidskrav, teller 0/100 av karakteren, muntlig/skriftlig, individuelt/gruppe, karakterregel: godkjent/ikke godkjent

• Skoleeksamen (SK): 6 timer individuell skriftlig eksamen med tilsyn, teller 100/100 av karakteren, karakter A-F

To tospråklige ordbøker, penn og linjal.

Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk. Informasjon om ChatGPT/kunstig intelligens mm. finner du her