Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2023/24)
Profesjonsutvikling og innovasjon
PRO9019
Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2023/24)

Profesjonsutvikling og innovasjon

PRO9019

Emnet har søkelys på begrepene profesjonsutvikling og innovasjon, hva de betyr i forhold til, språk, handling og relasjoner. Studentene har eget doktorgradsprosjekt som utgangspunkt. Hensikten er å undersøke og identifisere innovasjonspotensialet, og hvordan profesjonsutvikling kan planlegges, studeres og evalueres i en kompleks og teknologitett kontekst. Relevante og hensiktsmessige teorier, forskningsmetoder og designmodeller kan anvendes.

Grunnlaget for å belyse problemområdet skjer gjennom en aktiv dialog og samarbeid mellom forskere og profesjonsutøvere. Innsamlet data i samarbeid med profesjonsutøvere er utgangspunkt for utvikling av studentens prosjektskisse i kurset. Emnet belyser hvordan profesjonsutvikling og innovasjon kan bidra til utvikling, forandring og forbedring i praksis. Drivkrefter og barrierer for profesjonsutvikling og innovasjon drøftes.

Det kreves normalt master av 120 sp omfang. Studenter ved studieprogrammet ph.d i profesjonsvitenskap prioriteres. Emnet kan også tas av studenter ved andre ph.d-programmer.

Kunnskap

Kandidaten

  • er i kunnskapsfronten innenfor sitt fagområde og behersker valgte teoretiske perspektiv som utgangspunkt for ulike faglige og/eller kunstneriske innovasjons- og utviklingsprosjekter.
  • kan vurdere hensiktsmessigheten og anvendelsen av valgte tilnærminger, metoder og prosesser for innovasjons- og profesjonsutvikling innen eget fagområde.
  • kan bidra til utvikling av ny kunnskap, nye metoder og dokumentasjonsformer innenfor eget fagområde.

Ferdighet

Kandidaten

  • kan utfordre etablert kunnskap innen fagområdet og formulere problemstillinger for å planlegge faglig og/eller kunstnerisk innovasjons- og utviklingsprosjekter i samarbeid med sentrale aktører i praksis.
  • Kan planlegge og gjennomføre datainnsamling for eget innovasjons- og utviklingsprosjekt i samarbeid med sentrale aktører i praksis.
  • kan identifisere, kritisk vurdere og drøfte drivkrefter og barrierer for innovasjons- og profesjonsutvikling innen eget fagområde.

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan vurdere behovet for, ta initiativ til og styre innovasjon og profesjonsutvikling innen eget fagområde.
  • kan identifisere og vurdere relevante forskningsetiske spørsmål i eget og andres innovasjons- og utviklingsprosjekt.
  • kan formidle det innovative i eget faglig og/eller kunstnerisk utviklingsprosjekt både skriftlig og muntlig.
  • kan reflektere og kritisk-konstruktivt vurdere gjennomførbarheten og hensiktsmessigheten med eget og andres innovasjons- og utviklingsprosjekt.
Ingen semesteravgift for doktorgradsstudenter. Utover kostnader til pensumlitteratur forutsettes det at studenten disponerer en bærbar datamaskin.

Teoriemne.

Valgemne.

Emnet er begrenset til studenter på Phd-nivå ved universitet nasjonalt og internajsonalt.

Undervisningen foregår gjennom samlinger på campus og digitalt via ZOOM.

Undervisningen er organisert i to samlinger, to dagers samling I og II, med obligatorisk deltakelse (OD), 80%, og muntlig eksamen (MU) i gruppe, en dag. Det er krav om godkjent prosjektskisse (AK) for å få gå opp til muntlig eksamen. Prosjektskissen inkluderer dialog med aktører i praksis for å planlegge prosjektet, og gjennomføring og vurdering ut ifra gitt struktur. Prosjektet tar utgangspunkt i det enkelte doktorgradsprosjektet og vurderes i lys av relevant forskning og teoretiske utgangspunkter eller teoretisk perspektiv. Prosjektskissen skal være 1000-1500 ord. Prosjektskissen vurderes til godkjent/ikke godkjent.

Samling 1: To dager fysisk samling på Campus Bodø inneholder innførings- og ressursforelesninger, samt refleksjoner i gruppe. Studentene introduseres til en struktur for prosjektskissen som de skal presentere ved samling 2 i mars.  

Samling 2: To dager digitale refleksjonsseminarer. Studentene presenterer prosjektskissen de har arbeidet med, basert på dialog med aktører i praksis, og som de har reflektert over ut ifra teoretiske utgangspunkter og valgte metoder. Medstudenter deltar aktivt gjennom å kritisk vurdere og gi konstruktiv feedback gjennom å stille spørsmål og inspirere til videre utvikling av planen. Det er krav om godkjent prosjektskisse (AK) og 80% obligatorisk deltakelse (OD) ved samling I og II for å gå opp til muntlig eksamen.

Antall deltakere er maks. 15. Undervisning skjer på Norsk/skandinavisk. Om det i gruppen finnes student som ikke kan norsk/skandinavisk, er undervisningsspråket engelsk.

Emnet evalueres årlig av studentene gjennom emneevalueringer. Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.

OD - 80% obligatorisk deltakelse i samling I og II

AK - Arbeidskrav - godkjent prosjektskisse som skal presenteres i samling II

Det er krav om godkjent prosjektskisse (AK) og 80% obligatorisk deltakelse (OD) ved samling I og II for å gå opp til muntlig eksamen.

MU - Muntlig eksamen: En dag med muntlig eksamen (MU) i gruppe digitalt via ZOOM.

  • Studenten kan velge mellom: 
  • Power Point presentasjon med muntlig framlegg, 20 minutter, pluss 10 minutter spørsmål og kommentarer fra øvrige kursdeltagere og sensorer, eller 
  • Posterpresentasjon med muntlig framlegg, 20 minutter, pluss 10 minutter spørsmål og kommentarer fra øvrige kursdeltagere og sensorer.
  • Bestått/ikke bestått. Teller 100/100 av eksamenskarakteren. Intern og ekstern sensur. 
Alle hjelpemidler er tillatt.