Emnebeskrivelse for 2024/25
Demokratisk styring og den nordiske velferdsstaten
SAM5014
Emnebeskrivelse for 2024/25

Demokratisk styring og den nordiske velferdsstaten

SAM5014
Kurset vil vurdere påvirkninger og interessenter som former utviklingen av politikk og spesielt utviklingen av den nordiske velferdsstaten. I emnet vil vi utforske det skiftende forholdet mellom innbygger og stat og utfordringene og mulighetene som involvering, samskaping og samproduksjon gir for å reformere politikken, velferdsstaten og offentlige tjenester.
Emnet gir en oversikt over ulike teorier innen offentlig politikk og styring. Målet er å sette studentene i stand til å forstå og analysere innholdet i reformprosesser, rollen til ulike interessenter inkludert innbyggere og frivillig sektor. Kurset vil utforske grunnleggende trekk ved den nordiske velferdsmodellen og vurdere hvordan utviklingen av offentlig sektor avdekker spenninger og dilemmaer mellom politisk og administrativ ledelse, samt andre interessenter i offentlig sektor. Spesielt vurderer vi potensialet for aktivt medborgerskap og mekanismer for å fremme samskaping og samproduksjon. Til slutt tar vi for oss den mørke siden av offentlig engasjement og virkningen av egeninteresser i utformingen av politikk og hvordan disse påvirker effektivitet, demokrati og fordeling av ansvar.

Studenter må som hovedregel ha studierett på master i samfunnsanalyse (heltid) eller master i sosialvitenskap.

Det er også mulig å søke opptak til emnet som enkeltemne. Det tas forbehold om ledig kapasitet på emnet. Følgende opptakskrav gjelder:

Enkeltemnestudenter må møte følgende opptakskrav:

  • Søker må ha en bachelorgrad på 180 studiepoeng eller tilsvarende utdanning av minimum tre års varighet.
  • Søker må ha fullført en emnegruppe på minimum 80 studiepoeng innenfor samfunnsvitenskap med et vektet gjennomsnitt på C eller bedre.

Mer informasjon om enkeltemneopptak og frister

Studenter som har fullført emnet skal ha følgende læringsutbytte:

Kunnskap

  • Har avansert kunnskap om rollen til offentlige reformer i de nordiske velferdsdemokratiene
  • Har tilegnet seg kunnskap om ulike teorier om offentlig styring og er i stand til å diskutere utfordringene de gir for håndtering av endring og for ledelse av offentlige institusjoner.
  • Har kunnskap om debatter innen samfunnsengasjement, samproduksjon og samskaping i forhold til politikk og velferd
  • Har kunnskap om trender og prinsipielle debatter i forhold til offentlig politikk, styringspraksis og ledelse.
  • Kan identifisere og bruke kunnskapen til å analysere og reflektere over utfordringer knyttet til offentlig politikk, herunder dilemmaer og spenninger mellom administrativt og politisk lederskap.

Ferdigheter:

Studenten

  • Kan identifisere ulike teorier om offentlig styring, og kan bruke teoriene til å analysere innhold, prosess og utfall av offentlig politikk, inkludert storskala reformprogrammer i de nordiske velferdsstatene.
  • Er i stand til å kritisk reflektere over nye former for offentlig styring, inkludert samarbeidsstyring, og vurdere deres innvirkning etter kriterier som effektivitet, styring og demokratisk deltakelse.
  • Kan vurdere og analysere empiriske data, som trekker oppmerksomheten mot effekten av reformer på demokratiet og dets potensielle implikasjoner for innholdet og fremtiden til den nordiske velferdsstatsmodellen.
  • Kan gjennomføre selvstendige analyser og presentere skriftlige oppgaver om problemstillingene nevnt ovenfor.

Generell kompetanse:

Studenten

  • Kan anvende kunnskapen og ferdighetene som er tilegnet i kurset til å ta opp, reflektere og diskutere relevante problemstillinger selvstendig.
  • Kan formidle kunnskapen til relevante interessenter, brukere og allmennheten kan reflektere over potensielle utfordringer for den nordiske velferdsstatsmodellen basert på innhold og utfall av ulike reformer i offentlig sektor
Utover semesteravgift og pensumlitteratur forutsettes det at studenten disponerer en bærbar datamaskin.

Teoretisk emne.

Valgemne for studenter på master i samfunnsanalyse (heltid).

Bolkbasert undervisning tilpasset studenter på campus.

Obligatorisk arbeidskrav.

*Emnet undervises under forutsetning av at tilstrekkelig antall studenter melder seg opp i emnet.

Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneevalueringer og studieprogramevaluering. Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.

Følgende må være gjennomført og godkjent før studenten får karakter i emnet:

Arbeidskrav: I individuelt arbeidskrav på ca 3 sider. Vurderes godkjent/ikke godkjent.

Oppgave: Individuell oppgave. Lengde 10 sider. Vurderes med karakter A-F.