Emnebeskrivelse for 2024/25
Velferd, ulikhet og medborgerskap i et endret Europa
SO215S
Emnebeskrivelse for 2024/25

Velferd, ulikhet og medborgerskap i et endret Europa

SO215S
Kurset gir en innføring i framveksten av velferdsstaten og de prinsipper som ligger til grunn for den, og hvordan disse prinsippene utfordres av endringene i dagens Europa. Viktige stikkord her er medborgerskap, integrasjon, mangfold og sosial investering.

Gode velferdsordninger er noe de fleste i Norge tar for gitt. Det samme har vært tilfelle i store deler av Europa, men siden 1990-tallet har det i mange land vært betydelige innstramminger i sosiale ordninger, noe som ble ytterligere forsterket etter finanskrisen i 2008. Finanskrisen førte også til høy arbeidsledighet i mange europeiske land. Fortsatt er ledigheten høy blant unge, i enkelte land så høy som 40 prosent. Sammen med den sterke tilstrømmingen av flyktninger og asylsøkere representerer dette store utfordringer for den europeiske sosialpolitikken som er blitt svekket gjennom mange år. I mange europeiske land ser vi økende sosial uro.

Hvilke verdier er det som står på spill når velferdsordninger endres? Hva preger dagens endringer i europeisk velferdspolitikk, inklusiv Norge, og hvilke konsekvenser kan de tenkes å ha for borgerne? Kurset gir en innføring i framveksten av velferdsstaten og de prinsipper som ligger til grunn for den, og hvordan disse prinsippene utfordres av endringene i dagens Europa. Viktige stikkord her er medborgerskap, integrasjon, mangfold og sosial investering. Kurset gir også innføring i hvilke sosiologiske perspektiver som er relevante i drøfting og analyse av velferdspolitiske endringer.

Generell studiekompetanse eller tilsvarende

Etter bestått emne skal studenten ha oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

  • har grunnleggende kunnskap om velferdsstatens verdimessige grunnlag
  • er godt orientert om nyere endringer i norsk og europeisk sosialpolitikk
  • har grunnleggende kunnskap om medborgerskap som sosiologisk begrep
  • har grunnleggende innsikt i sosiologiske perspektiver som er relevante for analyse av samfunnsmessig integrasjon og konflikt

Ferdigheter

  • kan drøfte kritisk de sosiale og samfunnsmessige verdier som velferdspolitikken berører
  • kan anvende sosiologiske perspektiver i drøfting og analyse av disse verdiene

Generell kompetanse

  • kan identifisere endringer i velferdspolitikken som uttrykk for ulike samfunnsmessige verdier og mål
  • kan anvende sosiologiske perspektiver og begreper i drøfting av velferdspolitiske spørsmål og endringer
Utover semesteravgift og pensumlitteratur forutsettes det at studenten disponerer en bærbar datamaskin.
Fordypningsemne på bachelor i sosiologi og samfunnsanalyse. Valgemne for bachelor i internasjonale relasjoner. Valgbart for andre studenter.
Forelesninger og seminarer
Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser (midtveisevaluering og sluttevaluering). Evaluering inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.
Skriftlig skoleeksamen, 6 timer.
Ingen