Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)
Ervervede språk-, tale-, kommunikasjons- og svelgevansker
SPD5010
Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)

Ervervede språk-, tale-, kommunikasjons- og svelgevansker

SPD5010
Hva skjer når språket svikter? Hvordan kan logopeden bistå personer med kommunikasjonsvansker etter ulykke og sykdom? Emnet omfatter temaene: 1) afasi, 2) kognitive kommunikasjonsvansker, 3) ervervet taleapraksi, 4) dysfagi (svelgevansker), 5) ervervede lese- og skrivevansker og 6) andre ervervede nevrologiske språk-, tale- og kommunikasjonsvansker
Emnet gir inngående innsikt i logopedisk arbeid med personer med ervervede språk-, tale-, kommunikasjons- og svelgevansker. Dette danner grunnlag for å arbeide selvstendig og tverrfaglig med planlegging, gjennomføring og evaluering av logopedisk arbeid. Dette inkluderer vurdering av om det logopediske arbeidet bør være i form av forebygging, utredning/kartlegging, tiltak/opplæring/behandling og/eller veiledning og rådgivning.
Opptak til master i logopedi.

Kunnskap

Studenten

  • Har avansert kunnskap om begreper, teorier og modeller innen feltet ervervede vansker, i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
  • Har spesialisert innsikt i bruk av logopediske kartleggingsredskaper med relevans for arbeid med personer og familier med ervervede vansker
  • Har spesialisert innsikt i logopediske tiltak med relevans for personer og familier med ervervede vansker
  • Har spesialisert innsikt i planlegging, gjennomføring og evaluering av logopedisk arbeid, samt om forebyggende og systemrettet arbeid innen feltet ervervede vansker
  • Kan anvende kunnskap på nye områder innenfor fagområdet basert på kunnskap fra nasjonal og internasjonal litteratur
  • Kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i fagområdets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet ut fra både nasjonal og internasjonal forskning

Ferdigheter

Studenten

  • Kan analysere og forholde seg kritisk til både nasjonale og internasjonale faglige kilder og anvende disse til å strukturere og formulere egne faglige resonnementer
  • Kan reflektere kritisk over egen praksis og relatere praksis til relevant logopedisk teori
  • Kan analysere eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innen fagområdet
  • Kan arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning, på individ-, gruppe- og systemnivå
  • Kan planlegge, gjennomføre og tolke relevant observasjon og kartlegging
  • Kan planlegge, gjennomføre og evaluere relevante logopediske tiltak på individ-, gruppe- og systemnivå, ved ervervede språk-, tale-, kommunikasjons- og svelgevansker

Generell kompetanse

Studenten

  • Kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innen fagområdet, med personer og pårørende, logopeder og andre profesjonelle samarbeidspartnere
  • Kan bidra til logopedisk nytenkning og logopediske innovasjonsprosesser, ved forsvarlig og kreativt å anvende sine kunnskaper og ferdigheter i logopedisk arbeid
Det vil være kostnader til semesteravgift og pensumlitteratur. I tillegg kan det komme utgifter i forbindelse med praksisperioden, da man må forvente å reise i forbindelse med praksis. Universitetet kan gi et begrenset tilskudd til reise og opphold i forbindelse med praksis, i henhold til gjeldende reglement.
Obligatorisk
Det er obligatorisk oppmøte på dette emnet. Undervisningsformene er varierte og inkluderer forelesninger, kasus-/praksisbasert undervisning, øvelser, diskusjoner i gruppe og plenum, obligatoriske arbeidskrav og nettundervisning. Det vil ikke bli gitt undervisning i alle temaene som emneplanen omtaler, og det forutsettes stor grad av selvstudium og kollokviearbeid mellom samlingene.
Årlige evalueringer som inngår i universitetets kvalitetssikringssystem.

Man må forvente å reise i forbindelse med praksis.

Praksis skal gi studentene selvinnsikt relatert til logopedisk profesjonsutøvelse, forståelse for utøvelsen av eget logopediske arbeid, samt utvikle deres yrkesetiske og profesjonelle plattform.

Det gjennomføres ti dager praksis i emnet. Praksis gjennomføres fortrinnsvis hos logoped med mastergrad. Lang erfaring som logoped kan kompensere for manglende mastergrad, Praksisveileder bør ha sitt hovedarbeidsområde innen ervervede språk-, tale-, kommunikasjons-, svelgevansker. Praksisveileder bør ha minimum to års erfaring fra arbeid som logoped for å kunne ta imot studenter.

Studentene skal fortrinnsvis plasseres to og to sammen hos en praksisveileder, men dette er ikke et absolutt krav.

Hele eller deler av praksisperioden kan arrangeres internt på campus dersom det defineres som hensiktsmessig for å oppnå målene i læringsutbyttebeskrivelsene.

Det kan søkes om å gjennomføre praksis i utlandet.

Sammensatt vurdering (SV): Alle deler beskrevet nedenfor må være godkjent og bestått for å få emnet som helhet bestått.

  • Obligatorisk deltakelse 1 (OD1): I temaet dysfagi/svelgevansker er det krav om 100% deltakelse. Denne forutsettes fullført for å kunne få gå opp til eksamen. Vurderes til godkjent/ikke godkjent. Teller 0/100 av karakteren.
  • Obligatorisk deltakelse 2 (OD2): På resterende tema i emnet er det krav om minimum 80% deltakelse. Vurderes til godkjent/ikke godkjent. Teller 0/100 av karakteren.
  • Obligatorisk deltakelse 3 (OD3): Obligatorisk deltakelse i praksis vurderes til godkjent/ikke godkjent. Det er krav om 100 % deltakelse . Teller 0/100 av karakteren.
  • Praksis(PR): Vurderes som bestått/ikke bestått. Teller 0/100 av karakteren.
  • Arbeidskrav 1(AK1): Med utgangspunkt i oppgavetekst skal det utarbeides et skriftlig individuelt arbeid. Vurderes til godkjent/ikke godkjent. Teller 0/100 av karakteren.
  • Arbeidskrav 2(AK2): Skriftlig individuelt arbeid: refleksjonsnotat etter endt praksis. Vurderes til godkjent/ikke godkjent. Teller 0/100 av karakteren.
  • Skriftlig individuell hjemmeeksamen (HJ): Tre dager. Karakter A-F, der A er beste karakter og F er ikke bestått. Teller 100/100 av karakteren.

Alle hjelpemidler tillatt.

Unntak: Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.

Generell informasjon om hjelpemidler til eksamen finner du her.

Informasjon om ChatGPT/kunstig intelligens mm. finner du her.