Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2023/24)
Bacheloroppgave
SPO2000
Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2023/24)

Bacheloroppgave

SPO2000
Studentene skal gjennomføre et prosjektarbeid som skal presenteres i en skriftlig oppgave. Rapporten skrives med bakgrunn i empirisk materiale, eller som en teoretisk oppgave relatert til spill og opplevelses-teknologi. I oppgaven skal det gjøres rede for problemstilling, relevant teori, metoder og funn. Prosjektet kan gjennomføres individuelt eller i grupper på 2 studenter. Hvert prosjekt tildeles en veileder. Tema og problemstilling skal godkjennes av emneansvarlig og veileder. Oppgaven skal være på 30 - 35 sider tekst for gruppeoppgave, eventuelt 20 - 25 sider for individuelle oppgaver. Referanser og vedlegg kommer i tillegg.
Studentene skal gjennomføre et prosjektarbeid som skal presenteres i en skriftlig oppgave. Rapporten skrives med bakgrunn i empirisk materiale, eller som en teoretisk oppgave relatert til spill og opplevelses-teknologi. I oppgaven skal det gjøres rede for problemstilling, relevant teori, metoder og funn. Prosjektet kan gjennomføres individuelt eller i grupper på 2 studenter. Hvert prosjekt tildeles en veileder. Tema og problemstilling skal godkjennes av emneansvarlig og veileder. Oppgaven skal være på 30 - 35 sider tekst for gruppeoppgave, eventuelt 20 - 25 sider for individuelle oppgaver. Referanser og vedlegg kommer i tillegg.
Forbeholdt studenter på bachleorprogrammet Spill og opplevelsesteknologi
90 studiepoeng med emner fra 1. og 2. studieår i spill og opplevelsesteknologi.

Kandidaten ...

Kunnskap

  • har kunnskap om utforming og avgrensing av et temaområde og en problemstilling
  • har kunnskap om anvendelse av samfunnsvitenskapelige metoder
  • kjenner til forsknings- og utviklingsarbeid innen temaområdet
  • har innsikt i identifisering av ulike teorier og metoder innen temaområdet

Ferdigheter

  • kan anvende faglig og teoretisk kunnskap samt relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid på teoretiske problemstillinger
  • kan anvende samfunnsvitenskapelige forsknings-metoder knyttet til egen problemstilling
  • kan finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff, og framstille dette slik at det belyser problemstillingen
  • kan tilegne seg ny oppdatert kunnskap

Generell kompetanse

  • mestrer formidling av sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger, drøftinger og løsninger skriftlig
  • vil kunne utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn innen temaområdet, og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis.
  • kan gjøre etiske vurderinger knyttet til forskningsarbeid, samt gjøre kritiske refleksjoner
  • har innsikt i hvordan ny kunnskap skapes
Semesteravgift og pensumlitteratur.
Obligatorisk
Forelesning, seminar, gruppearbeid, veiledning og selvstendig arbeid.
Emnet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser (midtveisevaluering og sluttevaluering). Evaluering inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.

Undervisningsaktivitet

Arbeidskrav - 3 oppgaver, godkjent/ikke godkjent

Eksamen

Oppgave, Skriftlig bacheloroppgave

Undervisnings­aktivitet må være godkjent for å få karakter i emnet

Tittel på bacheloroppgaven settes på vitnemålet.