Emnebeskrivelse for 2024/25
Sykepleie til barn og unge i et forebyggende og helsefremmende perspektiv
SYK2005
Emnebeskrivelse for 2024/25

Sykepleie til barn og unge i et forebyggende og helsefremmende perspektiv

SYK2005
Emnet fokuserer på forebyggende og helsefremmende sykepleie til barn og unge og deres familier.
Emnet fokuserer på forebyggende og helsefremmende sykepleie til barn og unge og deres familier. Forhold ved barn og unges psykiske helse, svangerskaps- og barseltid, egen sykdom/funksjonsnedsettelse eller familiære forhold belyses. Studenten får innsikt og forståelse for kompleksiteten og utfordringene målgruppen har i hverdagen. Gjennom prosjektarbeid og forelesere fra praksisfeltet kan studentene tilegne seg praksiserfaringer.

Alle emner fra 1. semester til og med 5. semester må være bestått for å kunne påbegynne emnet, med unntak hvis følgende situasjon:

Praksisemnene på 4.-5. semester: Ved sykdom, ikke bestått praksis, eller hvis andre særskilte forhold tilsier det, kan en av praksisperiodene på 4.-5. semester overføres til 7. semester, altså påfølgende høst. Dette innebærer forsinkelse i studiet.

KUNNSKAP

  • Har kunnskap om barn og unges normale utvikling og særegne behov, inkludert kunnskap om medvirkning og rettigheter
  • Har kunnskap om folkehelse, forebyggende og helsefremmende faktorer for barns og unges fysiske og psykiske helse
  • Har kunnskap om tverrprofesjonelt samarbeid for å legge til rette for et koordinert, helhetlig og sammenhengende tjenestetilbud.
  • Har kunnskap om psykososiale risikofaktorer og helserelatert risikoatferd blant utsatte grupper barn og unge og deres familier
  • Har kunnskap om betydningen av sosial ulikhet for barn og unges oppvekstsvilkår
  • Har kunnskap om svangerskaps- og barselsomsorg
  • Har kunnskap om behov og tilrettelegging for barn med medfødt eller tidlig ervervet funksjonsnedsettelse
  • Har kunnskap om prosjektarbeid

FERDIGHETER

  • Kan anvende kunnskap om barn og unges behov for behandling og/eller tjenester og kan sikre deres medvirkning og rettigheter
  • Kan synliggjøre samfunnsmessige helseutfordringer knyttet til barn og unges familier

GENERELL KOMPETANSE

  • Har innsikt i sosiale og helsemessige problemer inkludert omsorgssvikt, vold, overgrep, rus - og sosioøkonomiske problemer
  • Kan planlegge og gjennomføre et prosjektarbeid i gruppe og i tråd med etiske krav og retningslinjer
  • Kan bidra til nytenkning og innovasjon i sykepleie til barn og unge
  • Kan forstå betydningen av samtale med barn, unge og deres familie om tema som omsorgssvikt, vold og overgrep
Ingen kostnader utover semesteravgift og pensumlitteratur.
Obligatorisk teoriemne
Seminarer, feltarbeid og prosjektarbeid i grupper.
Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser. Evaluering inngår som en del av universitetets kvalitetssikringsystem.

Sammensatt vurdering (SV), karakterregel Bokstavkarakterer:

  • Obligatorisk deltakelse (80%) (OD), teller 0/100 av karakteren, karakterregel Godkjent/ Ikke godkjent.

    • Må være godkjent før fremstilling til skriftlig rapport (OP).
  • Arbeidskrav - studentfremlegg (AK) i gruppe, teller 0/100 av karakteren, karakterregel Godkjent/ Ikke godkjent.

    • Må være godkjent før fremstilling til skriftlig rapport (OP).
  • Skriftlig rapport (OP) i gruppe, teller 60/100 av karakteren, karakterregel Bokstavkarakterer .
  • Muntlig presentasjon i gruppe (MU), 20 minutter, teller 40/100 av karakteren, karakterregel Bokstavkarakterer.

Eksamensbesvarelsen skal alltid utarbeides av kandidaten selv.

For mer informasjon om ChatGPT eller lignende kunstig intelligens - samt kildehenvisning, ureglementert samarbeid og plagiering: Se Retningslinjer for eksamenskandidater ved Nord universitet- rektorvedtak 16.05.23 https://www.nord.no/student/eksamen

Alle