Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)
Vitenskapsteori og forskningsmetoder i logopedi 2
VIT5026
Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)

Vitenskapsteori og forskningsmetoder i logopedi 2

VIT5026
Hva er egentlig vitenskap? Hvorfor gjør vi som vi gjør i forskning? Og hvordan kan vi gå frem for å forstå? I dette emnet får du innsikt i vitenskapsteori og i måter å analysere ulike typer forskningsmateriale.
Vitenskapsteori og forskningsmetoder i logopedi 2 skal gi innsikt i vitenskapsteori og i analyse av kvalitativt og kvantitativt materiale, herunder statistisk analyse og analyse av ulike former for tekst. Emnet skal gi inngående innsikt i og bred erfaring med hvordan man kan gå frem for å situere og analysere forskningsarbeid i en logopedisk kontekst. Emnet har relevans for eget masterarbeid og for å lese og forstå vitenskapelig logopedisk forskning.
Opptak til master i logopedi.
Opptak til master i logopedi. Det kreves ingen forkunnskaper utover opptakskravet til master i logopedi.

Kunnskap

Studenten skal ha

  • inngående kunnskap om relevante analyser: kvalitative og kvantitative, herunder statistiske
  • inngående kunnskap om vitenskapsteori med relevans for det logopediske fagfeltet nasjonalt og internasjonalt

Ferdigheter

Studenten skal kunne

  • gjennomføre og analysere eget forskningsarbeid (kvantitativt, kvalitativt), med utgangspunkt i valgt tema og problemstilling
  • plassere eget forskningsbidrag i vitenskapsteoretisk kontekst
  • lese og forstå kvalitativ og kvantitativ forskningslitteratur
  • redegjøre for, begrunne og drøfte valg av analyser i samsvar med problemstilling i eget prosjekt
  • redegjøre for, begrunne og drøfte vitenskapsteoretiske valg i samsvar med problemstilling i eget prosjekt
  • følge etiske retningslinjer for forskning og reflektere kritisk over etiske aspekter knyttet til eget forskningsarbeid

Generell kompetanse

Studenten skal kunne

  • ta stilling til ulike vitenskapsteoretiske posisjoner
  • vise evne til kritisk refleksjon over egen og andres forskning
  • vise evne til å gjøre selvstendige etiske vurderinger i eget fagfelt
Ingen kostnader utover semesteravgift og pensumlitteratur.
Obligatorisk
Emnet er organisert som både fysisk og digital undervisning knyttet til de ulike temaene.Teoretiske temaer vil bli belyst gjennom forelesninger, case, erfaringsutvekslinger og gruppe- og plenumsdiskusjoner. Det forutsettes stor grad av selvstudium og kollokviearbeid mellom samlingene.
Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser. Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitets sikringssystem.

Sammensatt vurdering. Alle delene må være bestått/godkjent for å få emnet godkjent.

  • Oppgave (OP): Individuell skriftlig vitenskapsteoretisk oppgave, med selvvalgt problemstilling. Karakterregel: bestått/ikke bestått. Teller 100/100.
  • Arbeidskrav 1 (AK1): Individuell skriftlig oppgave knyttet til statistikk. Vurderes til godkjent/ikke godkjent. Teller 0/100 av karakteren.
  • Obligatorisk deltakelse (OD) 80%. Teller 0/100. Karakterregel: godkjent/ikke godkjent.

"Vitenskapsteori og forskningsmetoder i logopedi 1 og 2" må være gjennomført og bestått før man kan gå opp til eksamen i emnet "PE323L Masteroppgave Logopedi". For dem som drar på utveksling må tilsvarende emne fra utveksling være bestått.

Generell informasjon om hjelpemidler til eksamen finner du her.

Informasjon om ChatGPT/kunstig intelligens mm. finner du her.

Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.