Ledelse og endringsarbeid i barnehagen
Om studiet
Ønsker du å utvikle deg som leder i barnehagen?
En viktig del av jobben som barnehagelærer, er å være leder. Du leder barn og du leder voksne. I dette studiet blir du en bedre pedagogisk leder og veileder. Ledelse og endringsarbeid i barnehagen vil gi studenten avanserte kunnskaper og ferdigheter knyttet til utøvelse av ledelsesrollen og endringsarbeid for å utvikle gode utviklings-, leke - og læringsmiljøer for barn i barnehagen
Studiet er en del av master i barnehagepedagogikk
Lærer- eller barnehagelærerutdanning, barnevernspedagoger eller annen pedagogisk utdanning som gir bachelorgrad med faglig fordypning i pedagogikk eller spesialpedagogikk på minimum 90 studiepoeng.
Utenlandsk eller eldre utdanning som gir tilsvarende kompetanse som en bachelor barnehagelærerutdanning, eller bachelor i pedagogikk eller bachelor med faglig fordypning i pedagogikk eller spesialpedagogikk på minimum 90 studiepoeng.
Dersom studenten ikke har arbeid i en barnehage, må studenten gjøre avtale med en barnehage for å gjennomføre et Arbeidskrav. Arbeidsforhold eller avtale med barnehage må dokumenteres ved opptak, med stemplet attest.
Læringsutbytte
En student skal etter fullført emne ha følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Ved gjennomført studium skal studenten:
- Ha avansert kunnskap om teori og nyere forskning om ledelse og lederrollen og deres betydning for barnehagen som lærende organisasjon
- Kunne anvende kunnskap for å tilrettelegge for endringskultur og for barnehagen som lærende organisasjon
- Ha inngående kunnskap om makt og verdier knyttet til ledelse i barnehagen
- Ha inngående kunnskap om strategisk ledelse i en kunnskapsorganisasjon
Ferdigheter
Ved gjennomført studium skal studenten kunne:
- Analysere og forholde seg kritisk til hvordan ulike lederroller og ledelsesstrategier kan anvendes
- Analysere og forholde seg kritisk til hva som kjennetegner endringsledelse og kulturbygging
- Bruke relevante teorier og metoder for å drive endringsarbeid og utvikle barnehagen som lærende organisasjon
Generell kompetanse
Etter deltakelse i emnet skal studenten ha generell kompetanse i å:
- Anvende sine kunnskaper for å utøve pedagogisk lederskap og fremme barnehagen som lærende organisasjon