Musikk- og ensembleledelse
Fordyp deg i musikk- og ensembleledelse. Studiet kombinerer samspill, ledelse, didaktikk og teoretisk refleksjon i et aktivt musikkmiljø.
Om studiet
Master i musikk- og ensembleledelse fokuserer særlig på lærings- og ledelses-prosesser i ulike typer ensembler, basert på studentenes egne erfaringer fra i ulike praksisfelt og for ulike målgrupper. Gjennom ulike ensembler og ulike settinger, skal man utveksle og prøve ut nye idéer, sett bl. a. i forhold til mer vanlige utøvelses- og ledelses-tradisjoner.
Studiet kombinerer samspill, ledelse, didaktikk og teoretisk refleksjon, og gjennomføres i masterclass, som gruppepresentasjoner og gjennom forelesninger.
Som musikkstudent i Levanger blir du en del av et levende og aktivt musikkmiljø bestående av rundt 140 studenter. Du vil også få god tilgang til øvingsrom og teknisk utstyr. I tillegg er det en egen, studentdrevet klubbscene på campus; Røstad Scene. Dette er god arena for studenter som vil utøve musikk eller som ønsker å lære mer om det tekniske, som lyd og lys.
Studiet foregår samlingsbasert, med 4 ukesamlinger hvert semester det første studieåret, 3 samlinger høstsemesteret andre studieår, og 2 samlinger vårsemesteret det andre studieåret (enkelte valgemner kan ha 3 samlinger siste semester).
Hva kan du jobbe som?
1. studieår har samling i følgende uker (kull 2024):
Høst 2024
samling 1, uke 34. 19. - 23. august
samling 2, uke 39. 23. - 27. september
samling 3, uke 44. 28.10. - 01. november
samling 4, uke 48. 25. - 29. novenber
Vår 2025
samling 5, uke 4. 20. - 24. januar
samling 6, uke 7. 10. - 14. februar
samling 7, uke 11. 10. - 14. mars
samling 8, uke 15. 07. - 11. april
2. studieår har samling følgende uker (kull 2023):
Høst 2024:
Uke 37
9.- 10. sept: Masteroppgave
11.-13. sept: Valgemner
Uke 41 KUN JOIK i KOR OG ENSEMBLE
10. - 11. oktober (sammen med studiet Med joik som utgangspunkt)
Uke 43
21.-22.oktober: Masteroppgave
23.-25. oktober: Valgemner
Uke 49
4.-6.desember: Valgemner
Vår 25
Uke 2
6.-7.januar: Masteroppgave
8.-10.januar Valgemner
Uke 9
24.-25.februar: Masteroppgave
26.-28.februar: Valgemner
Uke 17
23.april-25.april: Praktisk eksamen i rytmisk korledelse og joik i kor og ensemble
Mandag - tirsdag:
Onsdag - fredag: Rytmisk korledelse (MUS5029) Joik i kor og ensemble (MUS5030) og Komponering for scene, film og tv (MUS5016)
I tillegg for dem med Rytmisk korledelse:
Digital undervisning / veiledning etter avtale/egen plan)
Joik i kor og emsemble har i tillegg en ekstra samling 10. og 11. oktober og individuell veiledning etter avtale.
Grunnlaget for opptak er:
- grunnskolelærerutdanning
- bachelorgrad
- cand.mag.-grad
- annen grad eller yrkesutdanning av minimum 3 års omfang
- utdanning som i henhold til § 3-4 i lov om universiteter og høyskoler er godkjent som jevngod med ovennevnte grader eller utdanningsløp.
Innenfor ett av de nevnte utdanningsløp må det inngå:
- Integrert yrkesrettet utdanning av minimum 120 studiepoengs omfang innenfor fagområdet musikk eller
- Minimum 60 studiepoeng musikkrelaterte emner og
- Minimum 20 studiepoeng innen pedagogikk og didaktikk relatert til profesjon/musikk. Manglende formell pedagogisk/didaktisk kompetanse kan realkompetansevurderes.
Søkere vil måtte bestå en opptaksprøve av musikkfaglig karakter (prøvespill/prøvesang).
Opptaksprøven inneholder:
- Spilleprøve (søker presenterer selvvalgt program inntil 10 minutter)
- Samtale/intervju
Vi tar kontakt med alle søkere etter søknadsfristen for å avtale opptaksprøven. I år gjennomføres opptakssamtalene 5. og 6. Juni.
Poengberegning og rangering
Ved flere kvalifiserte søkere enn studieplasser rangeres søknadene ut fra et vektet gjennomsnitt av opptaksgrunnlaget. Du kan lese mer om poengberegning og rangering her: https://www.nord.no/rangering-av-sokere.
Valgemnene i 2.studieår vil lyses ut internasjonalt og undervisningen kan derfor foregå på engelsk.
Du kan reise på utveksling til utlandet høsten i ditt 2 studieår.
Eksempler på utvekslingsinstitusjoner:
Augustana University, USA
Vancouver Island University, Canada
Pedagogische Hochschule Freiburg, Tyskland
Kunnskap Etter endt utdanning skal kandidaten:
ha avansert kunnskap om ensembleledelse og kunne anvende denne kunnskapen på nye områder
ha inngående kunnskap om arrangering og tilrettelegging av musikk for ulike ensembletyper
ha innsikt i ulike vitenskapelige og kunstfaglige metoder for empirisk og teoretisk basert kunnskapsproduksjon
kunne analysere musikkfaglige problemstillinger relatert til musikkpedagogikk og sosio-kulturelle perspektiver.
Ferdigheter Etter endt utdanning skal kandidaten:
kunne anvende en kritisk fortolkende tilnærming til sjangerforståelse som et grunnlag for å utvikle sin kulturelle kompetanse
kunne anvende relevante metoder for musikkfaglig forsknings- og utviklingsarbeid på en selvstendig og kritisk reflektert måte
kunne planlegge, lede og reflektere rundt musikkutøvelse i ulike sammenhenger
Generell kompetanse Etter endt utdanning skal kandidaten:
kunne reflektere rundt den ensembleleder-rollen, sett i forhold til kulturelle, pedagogiske og etiske utfordringer
kunne anvende avanserte kunnskaper om og ferdigheter i musikk til arbeidsoppgaver og i fremtidige prosjekter
kunne formidle sin musikkfaglige kunnskap og kommunisere godt som musikalsk leder og ressursperson i et lokalsamfunn
kunne vise evne til nytenkning innen innovasjons- og improvisasjonsprosesser innenfor sin valgte spesialisering