
Pedagogisk ledelse og veiledning i barnehagen
Bli en bedre pedagogisk leder og veileder i barnehagen! Få avanserte kunnskaper og ferdigheter knyttet til det å være leder i barnehagen.
Om studiet
Ønsker du å utvikle deg som leder i barnehagen?
En viktig del av jobben som barnehagelærer, er å være leder både for barn og voksne. I dette studiet blir du en bedre pedagogisk leder og veileder. Studiet vil gi deg avanserte kunnskaper og ferdigheter knyttet til pedagogisk ledelse og veiledning, for å kunne utøve pedagogisk ledelse i en kompleks barnehagehverdag.
Hva kan du jobbe som?
Undervisningen er nettbasert (med mulighet for å møte seminargruppen fysisk). Det varieres mellom nettbaserte forelesninger, individuelt arbeid, og diskusjoner og arbeid i seminargrupper. Emnet har en studentaktiv arbeids- og undervisningsform som krever at studenten er forberedt, selvdreven, og deltar aktivt i seminargruppen.
Nettseminar i sanntid:
- Mandag 18.08.2025 kl. 15:00-17:00 (BLU5000/BLU5003)
- Onsdag 17.09.2025 kl. 15:00-17:00 (BLU5003)
- Onsdag 15.10.2025 kl. 15:00-17:00 (BLU5003)
- Onsdag 12.11.2025 kl. 15:00-17:00 (BLU5000/BLU5003)
Øvrig undervisning er asynkron.
Grunnlaget for opptak er en relevant bachelorgrad eller tilsvarende grad på minimum 3 år (180 studiepoeng).
Med relevant grad menes:
- bachelorgrad i barnehagelærerutdanning/førskolelærerutdanning, eller
- relevant profesjonsutdanning som barnevernspedagog, grunnskolelærer eller tilsvarende med tilleggsutdanning i barnehagepedagogikk som kvalifiserer til stilling som pedagogisk leder i barnehagen.
Poengberegning og rangering
Ved flere kvalifiserte søkere enn studieplasser rangeres søknadene ut fra et vektet gjennomsnitt av opptaksgrunnlaget. Les mer på siden vår om poengberegning og rangering.
Kunnskap
Kandidaten:
- har avansert kunnskap om teori og nyere forskning om ledelse og lederrollen og deres betydning for pedagogisk ledelse i barnehagen
- har avansert kunnskap om kommunikasjon, veiledning og pedagogisk ledelse i barnehagen
- har inngående kunnskap om makt og verdier knyttet til kommunikasjon og veiledning
Ferdigheter
Kandidaten:
- kan analysere og forholde seg kritisk til hvordan ulike lederroller og strategier kan anvendes i rollen som pedagogisk leder
- kan planlegge, begrunne og gjennomføre individuelle og kollektive veiledningsprosesser i barnehagen
- kan analysere og forholde seg kritisk til hva som kjennetegner lederroller i barnehagen
Generell kompetanse
Kandidaten:
- kan analysere og vurdere profesjonsetiske spørsmål, særlig knyttet til ledelse, ansvar, respekt og maktperspektiver i barnehagen, og kunne formidle slik innsikt til andre