to barn som klemmer
Kortere studier

Pedagogisk ledelse og veiledning i barnehagen

Nett

Bli en bedre pedagogisk leder og veileder i barnehagen!  Få avanserte kunnskaper og ferdigheter knyttet til det å være leder i barnehagen.


Om studiet

Ønsker du å utvikle deg som leder i barnehagen?

En viktig del av jobben som barnehagelærer, er å være leder både for barn og voksne. I dette studiet blir du en bedre pedagogisk leder og veileder. Studiet vil gi deg avanserte kunnskaper og ferdigheter knyttet til pedagogisk ledelse og veiledning, for å kunne utøve pedagogisk ledelse i en kompleks barnehagehverdag.

Hva kan du jobbe som?

Studiet passer for deg som vil øke kunnskap om pedagogisk ledelse og veiledning i barnehagen. Studiet vil styrke deg for andre stillinger knyttet til utvikling og ledelse i frivillig sektor, offentlig og private organisasjoner, eller andre virksomheter.

Undervisningen er nettbasert (med mulighet for å møte seminargruppen fysisk). Det varieres mellom nettbaserte forelesninger, individuelt arbeid, og diskusjoner og arbeid i seminargrupper. Emnet har en studentaktiv arbeids- og undervisningsform som krever at studenten er forberedt, selvdreven, og deltar aktivt i seminargruppen. 

Nettseminar i sanntid:

  • Mandag 18.08.2025 kl. 15:00-17:00 (BLU5000/BLU5003)
  • Onsdag 17.09.2025 kl. 15:00-17:00 (BLU5003)
  • Onsdag 15.10.2025 kl. 15:00-17:00 (BLU5003)
  • Onsdag 12.11.2025 kl. 15:00-17:00 (BLU5000/BLU5003)

Øvrig undervisning er asynkron.

Grunnlaget for opptak er en relevant bachelorgrad eller tilsvarende grad på minimum 3 år (180 studiepoeng).

Med relevant grad menes:

  • bachelorgrad i barnehagelærerutdanning/førskolelærerutdanning, eller
  • relevant profesjonsutdanning som barnevernspedagog, grunnskolelærer eller tilsvarende med tilleggsutdanning i barnehagepedagogikk som kvalifiserer til stilling som pedagogisk leder i barnehagen.

Poengberegning og rangering

Ved flere kvalifiserte søkere enn studieplasser rangeres søknadene ut fra et vektet gjennomsnitt av opptaksgrunnlaget. Les mer på siden vår om poengberegning og rangering.

Kunnskap

Kandidaten:   

  • har avansert kunnskap om teori og nyere forskning om ledelse og lederrollen og deres betydning for pedagogisk ledelse i barnehagen
  • har avansert kunnskap om kommunikasjon, veiledning og pedagogisk ledelse i barnehagen
  • har inngående kunnskap om makt og verdier knyttet til kommunikasjon og veiledning

Ferdigheter

Kandidaten:   

  • kan analysere og forholde seg kritisk til hvordan ulike lederroller og strategier kan anvendes i rollen som pedagogisk leder
  • kan planlegge, begrunne og gjennomføre individuelle og kollektive veiledningsprosesser i barnehagen
  • kan analysere og forholde seg kritisk til hva som kjennetegner lederroller i barnehagen   

Generell kompetanse

Kandidaten:   

  • kan analysere og vurdere profesjonsetiske spørsmål, særlig knyttet til ledelse, ansvar, respekt og maktperspektiver i barnehagen, og kunne formidle slik innsikt til andre  
Utover semesteravgift og pensumlitteratur forutsettes det at studenten disponerer en bærbar datamaskin med kamera og headsett for deltakelse i nettbasert undervisning. Studentene må ha internettlinje med kapasitet til nettundervisning.