To damer snakker sammen
Bachelor

Sosialt arbeid, sosionom

Bodø, Levanger

Ønsker du å bidra til at mennesker i vanskelige livssituasjoner får et bedre liv? Som sosionom vil du bidra til å løse, redusere og forebygge sosiale problemer.


Om studiet

Ønsker du å bidra til at mennesker i vanskelige livssituasjoner får et bedre liv? Som sosionom vil du bidra til å løse, redusere og forebygge sosiale problemer. Studiet trener opp dine kommunikasjons- og relasjonsferdigheter, din etiske bevissthet og din personlige kompetanse til å møte utfordringer som arbeid med mennesker medfører.

Hva kan du jobbe som?

Som sosionom vil du kunne arbeide for å fremme sosial inkludering og verdige livs- og oppvekstsvilkår i samarbeid med enkeltmennesker, grupper og ved å synliggjøre og påvirke rammebetingelser. I dette inngår oppfølgingsarbeid, forvaltning, administrasjon, planarbeid, formidling, undervisning og tverrprofesjonelt samarbeid hvor sosionomen ofte har en koordinerende rolle. Sosionomer arbeider både i offentlig, privat og frivillig sektor og utdanningen kvalifiserer til arbeid i velferdstjenester som NAV, barnevern, spesialisthelsetjeneste, kommunal helse-, rus- og omsorgstjeneste, og i felt som migrasjon, kriminalomsorg, skole, fritid og ideelle organisasjoner.

Via linken under kan du lese om en av våre tidligere studenter, hva hun jobber med i dag og hvorfor hun valgte dette studiet:

Dette er en utdanning som fremmer god folkehelse, mangfold, respekt og fellesskap for alle i samfunnet

Hvordan foregår undervisningen

Store deler av undervisningen i programmet er obligatorisk. Dette er begrunnet i behovet for tilstedeværelse, dialog og fagfelleskap for å nå læringsutbytte og utvikling i profesjonsrollen.

Studiets praksisdel er todelt. Den første delen, som samlet er beregnet til fire ukers varighet, gjennomføres i løpet av studiets første og andre semester som en langsgående praksis. Alle studenter får praksis i tilknytning til studiestedet (hhv Bodø eller Levanger). I praksisen skal studentene gjennom regelmessige møter med personer som av ulike årsaker kan erfare barrierer for sosial deltagelse, bygge relasjoner og bidra til økt deltagelse.

Studentene er utplassert i ulike fritidsaktivitet-tilbud eller sosiale møteplasser der de legger til rette for deltakelse, arrangerer aktiviteter og møteplasser for sosial deltakelse. Gjennom møte med mennesker øves studentenes relasjonskompetanse, forståelse av betydningen av samfunnsdeltagelse og sosialarbeiderens rolle i å legge til rette for å delta aktiviteter som fremmer sosial deltagelse. Det varierer om praksisen gjennomføres som en-til en møter eller i grupper sammen med andre studenter, avhengig av hvilken konkret praksis studenten tildeles.

Utdanningens hovedpraksisperiode er lagt til fjerde semester. Over 20 uker skal studentene ha praksis i tjenester relevante for sosionomers yrkesutøvelse. Studentene gis erfaring med å etablere kontakt, utrede / undersøke, vurdere og fatte beslutninger i samarbeid med dem som oppsøker hjelp. Studentene får også erfaring med å delta i samarbeidsmøter og få kjennskap til tverrfaglig samarbeid på individ- og systemnivå.

Studenten mottar veiledning i begge praksisperioder. Hver del av praksis vurderes til bestått/ikke bestått i henhold til kriterier som framgår av et eget praksisreglement. Det er skriftlige arbeider knyttet til begge praksisperiodene som vurderes til godkjent/ikke godkjent. For at praksis skal kunne vurderes til bestått, må læringsutbytte være oppnådd, krav til tilstedeværelse i praksis oppfylt og skriftlige arbeider være godkjent.

Utfyllende informasjon om praksis finnes i emnebeskrivelsene for praksisemnene og på egen nettside om praksis for Sosialt arbeid og Barnevern.

Opptak til studieprogrammet krever generell studiekompetanse.

Søkere som ikke har generell studiekompetanse kan dersom de oppfyller de øvrige kriteriene søke om opptak på grunnlag av realkompetanse.

Relevant yrkeserfaring kan være:

  • Erfaringer fra brukerrettet virksomhet i sosialt arbeid, arbeid innen helse- og omsorg eller erfaringer fra pedagogisk/kulturelt arbeid. Eks: sykehjem, miljøtjeneste, avlastningsbolig, ulike institusjoner, psykisk helse- og rustjenester, BPA, barne- og ungdomsarbeider, barnehage, skole og kulturskole.
  • Erfaringer fra andre typer brukerorientert arbeid. Eks: arbeid i brukerstyrte lavterskeltilbud/cafeer.
  • Omsorg for egne barn, fosterbarn eller andre spesielle erfaringer knyttet til barnas omsorg og behov for tilrettelegging. Eksempelvis egne barn med kognitive eller fysiske funksjonsnedsettelser eller utviklingsforstyrrelser, erfaring som avlastningshjem eller beredskapshjem, eller egne fosterbarn.
  • Arbeidserfaring i helse- og omsorgssektoren der søker har arbeidet med pasienter/brukere.

Relevant ulønnet arbeid kan være:

  • Frivillig arbeid i brukerstyrte lavterskeltilbud/cafeer, frivillig arbeid i direkte relasjon med mennesker.

For Bachelor i Sosialt arbeid regnes følgende som relevant utdanning:

  • Skoler med relevant linje/fag for utdanningen – for eksempel helsefag, barne- og ungdomsarbeiderfaget
  • Fagbrev som helsefagarbeider

Det kreves politiattest etter politiregisterloven §39, første ledd (barneomsorgsattest) for alle studenter. Dersom studenten i løpet av studiet skal i praksis i tjenester som har krav om annen politiattest (eksempelvis innen kommunale helse- og omsorgstjenester og kriminalomsorg) vil studenten bli bedt om å fremskaffe slik politiattest før praksisperioden.

Femte semester er definert som utvekslingssemester. Studenter kan i dette semesteret utveksle til utenlandske utdanningsinstitusjoner, og ta emner som erstatter hele femte semester. Det er etablert utvekslingsavtale med forhåndsgodkjente emnepakker med Absalon profesionshøjskole (Danmark), Mittuniversitetet (Sverige) og Augsburg University (USA). Studenter kan også søke om forhåndsgodkjenning av emner fra andre universiteter og høgskoler. Ta kontakt med studieveileder for nærmere informasjon og muligheter.

Studentene kan også søke om å gjennomføre hovedpraksisperioden i fjerde semester utenlands. For bachelor i sosialt arbeid er det etablert praksisavtaler med Absalon profesjonshøgskole (Danmark), Mittuniversitetet (Sverige), NMS Exchange (Madagaskar, Kamerun og Thailand) og Christ University (India). Studenter som ønsker praksis på et av stedene universitetet har avtale med i utlandet kan søke om dette innen 10. juni. Søkere må levere personlig søknad, gjennomføre personlig intervju og rangeres etter kriterier angitt i praksisreglementet.

Programmet har også avtale om kortere utveksling gjennom Blended Mobility programme. Informasjon og søknadsfrist kunngjøres for aktuelle kull i Canvas.

Studiet gir grunnlag for å søke opptak på Master i sosialvitenskap, fordypning barnevernsarbeid eller fordypning sosialt arbeid ved Nord universitet. Master i sosialvitenskap kan tas på både heltid og deltid.

Studiet gis også grunnlag for å søke opptak til andre masterprogrammer innen sosialt arbeid, barnevernsarbeid og andre samfunnsvitenskapelige masterprogrammer ved andre universitet og høyskoler. En rekke universiteter og høyskoler tilbyr også relevante videreutdanninger.

Studieprogrammets læringsutbytte er basert på Forskrift om nasjonal retningslinje for sosionomutdanning:

Kunnskap

Kandidaten:

  • har bred kunnskap om sosialt arbeids teorigrunnlag, historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet og hvordan sosialt arbeid kan bidra til å forebygge, redusere og løse sosiale problemer
  • har bred kunnskap om sosiale problemer på individ, gruppe og samfunnsnivå og hvordan strukturer i samfunnet og velferdspolitiske mål og virkemidler har betydning for levekår, deltakelse og sosial ulikhet
  • har bred kunnskap om kommunikasjon, relasjon og samhandling med barn, unge, voksne og eldre på individ, gruppe og samfunnsnivå
  • har bred kunnskap om omsorgskompetanse og omsorgssvikt og betingelser for menneskers utvikling, mestring, ressurser og medvirkning i ulike livsfaser
  • har kunnskap om juridisk metode, forvaltningsmessige prinsipper, aktuelle lover, menneskerettigheter, sentrale konvensjoner, og urfolks rettigheter og status
  • har kunnskap om samfunnsvitenskapelig metode, vitenskapsteoretiske posisjoner og prinsipper for vurdering av vitenskapelig kvalitet

Ferdigheter

Kandidaten:

  • kan anvende faglig kunnskap og metodiske tilnærminger for kartlegging, analyse og dokumentasjon i arbeid med barn, unge, voksne og eldre på individ, gruppe- og samfunnsnivå.
  • kan anvende faglig kunnskap om relasjon og kommunikasjon i systematisk endringsarbeid og kan veilede brukere, pasienter og pårørende i lærings-, mestrings- og endringsprosesser.
  • kan finne, vurdere og henvise til informasjon og ulike former for kunnskap, og fremstille dette både muntlig og skriftlig.
  • kan anvende rettsregler, opplyse om rettigheter og plikter og utøve juridisk og sosialfaglig skjønn i møte med enkeltpersoner, familier og grupper.
  • kan reflektere kritisk over egen og andres fagutøvelse i møte med mennesker i sårbare livssituasjoner, og kan justere egen praksis gjennom veiledning.
  • kan arbeide kunnskapsbasert og foreta faglige vurderinger og avgjørelser i samarbeid med enkeltpersoner, grupper, familier og samarbeidspartnere.

Generell kompetanse

Kandidaten:

  • har innsikt i menneskesyn, verdier og etiske teorier i sosialt arbeid, og kan håndtere etiske dilemma i profesjonsutøvelsen.
  • har innsikt i politiske og administrative beslutningsprosesser, og kan reflektere over egen profesjonelle rolle i møte med institusjonelle og politiske krav.
  • har innsikt i maktstrukturer og maktutøvelse i samfunnet, og kan fremme praksiser som bidrar til et mer inkluderende samfunn.
  • kan planlegge, gjennomføre, koordinere og lede tverrfaglige samarbeidsprosesser i sosialt arbeid
  • kjenner til og kan bidra i nytenkning, endrings- og innovasjonsprosesser i sosialt arbeid.
  • har innsikt i betydningen av digital kommunikasjon i profesjonell praksis og samhandling.
Studieprogrammet har i utgangspunktet ingen kostnader utover semesteravgift og pensumlitteratur. Det forutsettes at studenten disponerer egen bærbar datamaskin. Studentene må påregne noen utgifter i forbindelse med transport, kost og losji ifm praksisstudier. Dekning av bo- og reiseutgifter er regulert av egne retningslinjer.