Barnehagelærerrollen og profesjonsutøvelse i barnehagen
Se studieprogramLæringsutbytte
En student skal etter fullført emne ha følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Ved gjennomført studium skal studenten:
Ha avansert kunnskap om profesjonsteoriske perspektiver på barnehagelærerrollen
Kan anvende kunnskap om barnehagelærerens profesjonsetiske bevissthet og bruk av profesjonelt skjønn i pedagogisk arbeid
Kan analysere problemstillinger knyttet til hvordan globale, nasjonale og lokale diskurser om barn, barndom og barnehage påvirker barnehagen som institusjon
Ha avansert kunnskap om barnehagen som en flerkulturell barndoms- og utdanningsarena
Ha inngående kunnskap om nyere forskning på relasjoner i barnehagen og barns utvikling og læring
Ferdigheter
Ved gjennomført studium skal studenten:
Kan analysere og kritisk reflektere over og begrunne utøvelse av barnehagelærerrollen i lys av teoretiske perspektiver og nyere forskning
Kan analysere hvordan barnehagelærerens profesjonsidentitet legger føringer for pedagogiske praksiser i barnehagen
Kan selvstendig uttrykke og drøfte hvordan barnehagefaglige diskurser er med på å forme barnehagens innhold og rammene for barns utvikling, lek og læring
Kan utvikle praksiser som styrker relasjoner og fremmer barns lek, læring og utvikling
Generell kompetanse
Ved gjennomført studium skal studenten:
Kan analysere og reflektere over relevante faglige og etiske problemstillinger knyttet til barnehagelærerrollen, barnehagens innhold og barns lek, læring og danning
Kan reflektere over barnehagens rolle i samfunnet i nasjonal og global sammenheng