
Barnehagelærerrollen og profesjonsutøvelse i barnehagen
Bli en bedre barnehagelærer! Dette studiet fokuserer på kritisk analyse av egen rolle, teori, skjønn og diskusjoner om barn og barndom. Du vil styrke din rolle som barnehagelærer og utvikle deg videre.
Om studiet
Ønsker du å utvikle deg i rollen som barnehagelærer og styrke din profesjonsutøvelse i barnehagen? Studiet vil gi studentene avanserte ferdigheter i å kritisk analysere egen profesjonsrolle og barnehagens innhold. Profesjonsteori, bruk av profesjonelt skjønn og globale, nasjonale og lokale diskurser om barn, barndom og barnehage er sentrale tema i emnet.
Hva kan du jobbe som?
Grunnlaget for opptak er en relevant bachelorgrad eller tilsvarende grad på minimum 3 år (180 studiepoeng).
Med relevant grad menes:
- bachelorgrad i barnehagelærerutdanning/førskolelærerutdanning, eller
- relevant profesjonsutdanning som barnevernspedagog, grunnskolelærer eller tilsvarende med tilleggsutdanning i barnehagepedagogikk som kvalifiserer til stilling som pedagogisk leder i barnehagen.
Poengberegning og rangering
Ved flere kvalifiserte søkere enn studieplasser rangeres søknadene ut fra et vektet gjennomsnitt av opptaksgrunnlaget. Les mer på siden vår om poengberegning og rangering.
Kunnskap
Kandidaten:
- har avansert kunnskap om profesjonsteoriske perspektiver på barnehagelærerrollen
- har inngående kunnskap om barnehagelærerens profesjonsetiske bevissthet og bruk av profesjonelt skjønn i pedagogisk arbeid
- har avansert kunnskap om hvordan globale, nasjonale og lokale diskurser om barn, barndom og barnehage påvirker barnehagen som institusjon
- har inngående kunnskap om barnehagen som en flerkulturell barndoms- og utdanningsarena
- har inngående kunnskap om nyere forskning på relasjoner i barnehagen og barns utvikling og læring
Ferdigheter
Kandidaten:
- kan kritisk reflektere over og begrunne utøvelse av barnehagelærerrollen i lys av teoretiske perspektiver og nyere forskning
- kan analysere hvordan barnehagelærerens profesjonsidentitet legger føringer for pedagogiske praksiser i barnehagen
- kan selvstendig uttrykke og drøfte hvordan barnehagefaglige diskurser er med på å forme barnehagens innhold og rammene for barns utvikling, lek og læring
- kan utvikle praksiser som styrker relasjoner og fremmer barns lek, læring og utvikling
Generell kompetanse
Kandidaten:
- kan analysere og reflektere over relevante faglige og etiske problemstillinger knyttet til barnehagelærerrollen, barnehagens innhold og barns lek, læring og danning
- kan reflektere over barnehagens rolle i samfunnet i nasjonal og global sammenheng