et barn som leker og ler
Kortere studier

Barnehagelærerrollen og profesjonsutøvelse i barnehagen

Nett

Bli en bedre barnehagelærer! Dette studiet fokuserer på kritisk analyse av egen rolle, teori, skjønn og diskusjoner om barn og barndom. Du vil styrke din rolle som barnehagelærer og utvikle deg videre. 

 


Om studiet

Ønsker du å utvikle deg i rollen som barnehagelærer og styrke din profesjonsutøvelse i barnehagen? Studiet vil gi studentene avanserte ferdigheter i å kritisk analysere egen profesjonsrolle og barnehagens innhold. Profesjonsteori, bruk av profesjonelt skjønn og globale, nasjonale og lokale diskurser om barn, barndom og barnehage er sentrale tema i emnet.

Hva kan du jobbe som?

Studiet passer for deg som vil øke kunnskap om profesjonsutøvelse i barnehagen. Studiet vil styrke deg for andre stillinger knyttet til utvikling og ledelse i frivillig sektor, offentlig og private organisasjoner, eller andre virksomheter.
Undervisningen er nettbasert (med mulighet for å møte seminargruppen fysisk). Det varieres mellom nettbaserte forelesninger, individuelt arbeid, og diskusjoner og arbeid i seminargrupper. Emnet har en studentaktiv arbeids- og undervisningsform som krever at studenten er forberedt, selvdreven, og deltar aktivt i seminargruppen. 

Grunnlaget for opptak er en relevant bachelorgrad eller tilsvarende grad på minimum 3 år (180 studiepoeng).

Med relevant grad menes:

  • bachelorgrad i barnehagelærerutdanning/førskolelærerutdanning, eller
  • relevant profesjonsutdanning som barnevernspedagog, grunnskolelærer eller tilsvarende med tilleggsutdanning i barnehagepedagogikk som kvalifiserer til stilling som pedagogisk leder i barnehagen.

Poengberegning og rangering

Ved flere kvalifiserte søkere enn studieplasser rangeres søknadene ut fra et vektet gjennomsnitt av opptaksgrunnlaget. Les mer på siden vår om poengberegning og rangering.

Studieprogrammet og emnet kan søkes innpasset i masterprogrammet ‘Master i barnehagepedagogikk’ ved Nord universitet.

Kunnskap

Kandidaten:    

  • har avansert kunnskap om profesjonsteoriske perspektiver på barnehagelærerrollen   
  • har inngående kunnskap om barnehagelærerens profesjonsetiske bevissthet og bruk av profesjonelt skjønn i pedagogisk arbeid 
  • har avansert kunnskap om hvordan globale, nasjonale og lokale diskurser om barn, barndom og barnehage påvirker barnehagen som institusjon
  • har inngående kunnskap om barnehagen som en flerkulturell barndoms- og utdanningsarena
  • har inngående kunnskap om nyere forskning på relasjoner i barnehagen og barns utvikling og læring

Ferdigheter  

Kandidaten:   

  • kan kritisk reflektere over og begrunne utøvelse av barnehagelærerrollen i lys av teoretiske perspektiver og nyere forskning
  • kan analysere hvordan barnehagelærerens profesjonsidentitet legger føringer for pedagogiske praksiser i barnehagen
  • kan selvstendig uttrykke og drøfte hvordan barnehagefaglige diskurser er med på å forme barnehagens innhold og rammene for barns utvikling, lek og læring
  • kan utvikle praksiser som styrker relasjoner og fremmer barns lek, læring og utvikling

Generell kompetanse

Kandidaten:  

  • kan analysere og reflektere over relevante faglige og etiske problemstillinger knyttet til barnehagelærerrollen, barnehagens innhold og barns lek, læring og danning
  • kan reflektere over barnehagens rolle i samfunnet i nasjonal og global sammenheng
Utover semesteravgift og pensumlitteratur forutsettes det at studenten disponerer en bærbar datamaskin med kamera og headset for deltakelse i nettbasert undervisning. Studentene må ha internettlinje med kapasitet til nettundervisning.