Barnehagelærerutdanning - arbeidsplassbasert med samisk profil - deltid

Se studieprogram

Høst 2024 (7. semester)

Fordypningsemner
ABLU-H21-FORDYP1
Fordypningsemner - Levanger
0 sp
ABLU-H21-FORDYP-MVN
Fordypningsemner Mo i Rana/ Vesterålen / Nesna
0 sp
ABLU-H21-FORDYP2
Fordypningsemner - Bodø
0 sp

Vår 2025 (8. semester)

ABLU2003
15 sp

Arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning med samisk profil er en integrert, profesjonsrettet og forskningsbasert utdanning som kvalifiserer studenten for pedagogisk arbeid i barnehager generelt, med en særlig vektlegging på samisk kulturformidling i barnehagen. Samisk kunnskap og tradisjon vil være vesentlig for å kvalifisere studenten i å fremme barns utvikling av kunnskaper, ferdigheter og holdninger forankret i natur og kultur.

Utdanningen er flerfaglig, praksisnær og tar i bruk varierte læringsformer preget av kunst og kultur, natur, lek og fysisk aktivitet. Studentene skal tilegne seg teoretisk kunnskap og de skal på bakgrunn av erfaringer i praksis utvikle fagkunnskap, skjønn, klokskap, dømmekraft og en helhetlig forståelse for barnehagelærerprofesjonen.

Barnehagen skal bidra til barns lek og læring, danning og utvikling i et mangfoldig samfunn. Utdanningen gir studentene kunnskap om barnehagens samfunnsoppdrag, helsefremmende og forebyggende arbeid, barns rettigheter, mangfold og det flerkulturelle samfunnet.

Det legges stor vekt på pedagogiske ledelse, og pedagogikk har som fag et særskilt ansvar for profesjonsretting og progresjon i utdanningen. Som barnehagelærer må man ha gode kunnskaper og ferdigheter i å planlegge, gjennomføre, reflektere over og utvikle det pedagogiske arbeidet i barnehagen, samt lede og veilede medarbeidere. Barnehagens pedagogikk handler om å legge til rette for at alle barn skal kunne medvirke, delta i lek, og lære ut fra sine egne forutsetninger.

Barnehagelærerutdanningen er en profesjonsutdanning der aktiv deltakelse og samarbeid står sentralt. Undervisning og timeplanfestet aktivitet er obligatorisk med krav om 80% tilstedeværelse. I praksis er det et krav om 100% tilstedeværelse. Det er et progresjonskrav i praksis, som innebærer at praksisperiodene ett år må være bestått før studenten kan gjennomføre praksis det påfølgende året.

Etter fullført barnehagelærerutdanning skal kandidaten ha følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse, som grunnlag for pedagogisk arbeid i barnehagen og videre kompetanseutvikling og utdanning på mastergradsnivå.

Kunnskaper

Kandidaten:

  • har kunnskap om barnehager i Norge, herunder barnehagens egenart, historie, samfunnsmandat, lovgrunnlag og styringsdokumenter.
  • har bred kunnskap i pedagogikk og i barnehagens fagområder, om ledelse og tilrettelegging av pedagogisk arbeid og om barns lek og læringsprosesser.
  • har bred kunnskap om hvordan barns danning foregår, om moderne barndom, barnekultur, barns ulike oppvekstvilkår, bakgrunn og utvikling i et samfunn preget av språklig, sosialt, religiøst, livssynsmessig og kulturelt mangfold.
  • har bred kunnskap om barns språkutvikling, flerspråklighet, sosiale, fysiske og skapende utvikling og gryende digitale-, lese-, skrive og matematikkferdigheter.
  • har bred kunnskap om barns rettigheter og om hva som kjennetegner et inkluderende, likestilt, helsefremmende og lærende barnehagemiljø.
  • skal ha kunnskap om barn i vanskelige livssituasjoner, herunder kunnskap om vold og seksuelle overgrep mot barn og hvordan sette i gang nødvendige tiltak etter gjeldende lovverk.
  • kjenner til nasjonalt, internasjonalt og samisk forsknings- og utviklingsarbeid med relevans for barnehagelærerprofesjonen og kan oppdatere sin kunnskap innen fagområdet.

Ferdigheter  Kandidaten:

  • kan bruke samiske tradisjonelle kunnskaper og samiske læringsforståelser, og bruke sin faglighet og relevante resultater fra FoU til å lede og tilrettelegge for barns lek, undring, læring, og utvikling og til å begrunne sine valg.
  • kan vurdere, stimulere og støtte ulike barns allsidige utvikling i samarbeid med hjemmet og andre relevante instanser.
  • kan bruke sin faglighet til improvisasjon i lek, læring og formidling.
  • kan vurdere, stimulere og støtte barns ulike evner, og ta hensyn til barns ulike bakgrunn og forutsetninger.
  • kan fremme kreative prosesser og kultur og naturopplevelser, med fokus på barns skapende aktivitet, helhetlige læring og opplevelse av mestring.
  • kan anvende relevante faglige verktøy, strategier og uttrykksformer i egne læringsprosesser, i pedagogisk arbeid, i samhandling med hjemmet og relevante eksterne instanser.
  • kan identifisere særskilte behov hos enkeltbarn, herunder identifisere tegn på vold eller seksuelle overgrep. På bakgrunn av faglige vurderinger skal kandidaten kunne etablere samarbeid med aktuelle tverrfaglig og tverretatlige samarbeidspartnere til barnets beste.
  • kan lede og veilede medarbeidere, reflektere kritisk over egen praksis og justere denne under veiledning.
  • kan finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff og fremstille dette slik at det belyser en problemstilling.

Generell kompetanse

Kandidaten:

  • har innsikt i profesjonsetiske problemstillinger, særlig knyttet til ansvar, respekt og maktperspektiver.
  • kan planlegge, lede, gjennomføre, dokumentere, og reflektere over pedagogisk arbeid knyttet til barnehagens innhold og oppgaver i tråd med etiske krav og retningslinjer, og med utgangspunkt i forsknings og erfaringsbasert kunnskap.
  • kan trekke samiske, urfolks, globale, nasjonale, regionale og flerkulturelle perspektiver, preget av respekt og toleranse, inn i barnehagens arbeid.
  • mestrer norsk språk, både bokmål og nynorsk, på en kvalifisert måte i profesjonssammenheng.
  • har endrings og utviklingskompetanse, kan lede pedagogisk utviklingsarbeid og bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser for fremtidens barnehage.
  • kan formidle sentralt fagstoff muntlig og skriftlig, kan delta i faglige diskusjoner innenfor utdanningens ulike fagområder og dele sine kunnskaper og erfaringer med andre.
  • kan være en støtte for samiske barns identitetsbygging og bidra til å fremme deres rettigheter basert på kunnskap om samisk språk, kultur, historie og samfunnsliv.

.

Generell studiekompetanse eller realkompetanse etter gjeldende regler. Det stilles krav til dokumentert ansettelsesforhold i minimum 25% stilling gjennom hele studietiden.

For søkere som tilbys studieplass vil det før studiestart stilles krav om forpliktende samarbeidsavtale mellom Nord universitet og barnehageeier.

Fristen for å søke på bakgrunn av realkompetanse er 1. mars.

Det kreves politiattest (barneomsorgsattest).

Krav om medisinsk testing
Som student ved lærerutdanningene plikter du å gjennomgå tuberkuloseundersøking dersom du de tre siste årene har oppholdt deg minst 3 måneder i land med høy forekomst av tuberkulose, og skal være i Norge lengre enn tre måneder. Før du kan delta i praksisstudier, må du besvare et spørsmål om utenlandsopphold med tanke på tuberkulose. Dette gjøres som en del av semesterregisteringen i Studentweb. Se her for mer informasjon.

Progresjonskrav er regulert i forskrift om studier og eksamen ved Nord universitet og i emneplanenes adgangsinformasjon.
Utdanningen kvalifiserer for pedagogisk arbeid med barn i barnehage, faglig/administartiv ledelse av barnehage og drift av barnehage og SFO.
Barnehagelærerutdanningen gir grunnlag for å starte på ulike mastergrader. For eksempel Master i tilpasset opplæring eller Master i praktisk kunnskap ved Nord universitet. 

Studiet er nett- og samlingsbasert. Noen av samlingsukene i løpet av studiet vil foregå på en samisk læringsarena.

Studiet er organisert som en deltidsutdanning over fire år. Det er en forutsetning at studentene er i arbeid under studiet. Barnehagene som studentene arbeider i under studiet, inkluderes som undervisnings- og læringsarena.

Fordypningen ABLU2002 Samisk mangfold og fellesskap vil ha følgende samlingsdatoer høsten 2024:

• 3 fysiske samlingsuker (mandag- onsdag uke 35, 42, 46) Tilsvarer 9 undervisningsdager

• 2 nettsamlingsuker (mandag-onsdag uke 37 og 45) Tilsvarer 6 undervisningsdager

• 5 nettundervisninger fordelt på tirsdager (uke 36, 41, 43, 44, 48). Tilsvarer 5 undervisningsdager.

• I tillegg 2 praksisuker (uke 38, 39)

Studenter ved utdanningen kan i 7. semester utveksle til en av våre partnerinstitusjoner i utlandet. Studentene kan ta fordypning innen emner rettet mot barn i barnehagealder, inkludert 2 ukers praksis. Retningslinjer for å søke om delstudium i utlandet:
  • Studenten må ha fylle kravene til studieprogresjon før utenlandsoppholdet.
  • Studenten må oppfylle kravene til vertsuniversitetet/høgskolen.
  • Studiet i utlandet må være forhåndsgodkjent av Nord universitet.
Kostnader til semesteravgift og pensumlitteratur. 

Det anvendes to hovedtyper av eksamener i utdanningen:

  1. Skriftlige (teoretiske) med innlevering digitalt.
  2. Praktiske/muntlige.

Vurderingsformene er tilpasset kunnskapsområdenes særpreg. For å kunne framstille seg til eksamen må studentene ha fått godkjent alle arbeidskrav i studiet slik det er fastsatt i den enkelte emnebeskrivelse. Praksis vurderes til bestått/ikke bestått og må være bestått for å gå videre til neste praksisperiode/studieår. 

Det er avsluttende eksamener i hvert emne/kunnskapsområde, samt bacheloroppgave 4. studieår.
Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser og av studieprogramansvarlig. Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitets sikringssystem.
Studiet bygger på Nasjonal forskrift om rammeplan for barnehagelærerutdanning, fastsatt av Kunnskapsdepartementet 4. juni 2012, med hjemmel i lov om universitetet og høyskoler av 1.april 2005 nr 15 § 3-2 annet ledd. Studiet er også forankret i lokale forskrifter, reglementer og retningslinjer som for eksempel Forskrift om studier og eksamen ved Nord universitet
Studentene er under skikkethetsvurdering i hele studieløpet.
Studentene skal ha 100 dager veiledet og vurdert praksis i barnehagen fordelt over de fire studieårene. Det er krav til 100 % oppmøte i praksis.