E-helse - digital samhandling og velferdsteknologi
Se studieprogramStudiet E-helse tar opp spesifikke forhold som pasientsikkerhet, datasikkerhet og digital samhandling i ulike sammenhenger og mellom ulike parter, dokumentasjon av helsedata med standarder og terminologier, samt kunnskap om velferdsteknologi og behandlingsteknologi. Teori innen teknologiforståelse og digital kompetanse står sentralt. Organisasjonsmessige aspekt ved systemimplementering og prosjektstyring er viktige områder. Etiske refleksjoner og brukerinvolvering i bred forstand er gjennomgående i de tre emnene. (Ansatte og pasienter/brukere som databrukere og pasienter som brukere av helsetjenester og e-helseløsninger).
Det avlegges avsluttende eksamener i hvert enkelt av de tre delemnene i programmet.
Kunnskap
- har inngående kunnskap om digitale samhandlingsløsninger og avansert kunnskap om bruk av velferds- og behandlingsteknologi
- har inngående kunnskap om organisatoriske faktorer for implementering, målrettet planarbeid og systematisk kontinuerlig kvalitetsforbedring av e-helseløsninger
- kan analysere behovet for involvering av brukere for utvikling av e-helseløsninger
- har spesialisert kunnskap om prosjektledelse
Ferdigheter
- kan analysere og forholde seg kritisk til digitale samhandlings- og dokumentasjonsløsninger
- kan kartlegge og utrede sentrale problemstillinger vedrørende bruk av e-helseløsninger på individ- og organisasjonsnivå, og gjennomføre et avgrenset utviklingsprosjekt
- kan stimulere til tverrfaglig samhandling og koordinere bruk av velferdsteknologi til tjenestemottaker og grupper av tjenestemottakere
- kan lede prosjekter med implementering av e-helseløsninger
Generell kompetanse
- kan analysere samspillet mellom velferds- og behandlingsteknologi, mennesket og organisasjon
- kan arbeide selvstendighet og systematisk på en vitenskapelig måte
- kan kritisk reflektere over etiske og faglige problemstillinger ved implementering av e-helseløsninger
- kan bidra til digital innovasjon og fagutvikling i helsetjenesten
Studiet er godkjent med 30 studiepoeng og kan inngå som en del av en universitets- eller høgskolegrad.
Studiet kan inngå med 30 studiepoeng i Master i klinisk sykepleie og i Master i Helsevitenskap ved Nord universitet.
Undervisningen gis helt og holdent nettbasert via studentportalen: både med felles samlinger på en nettbasert læringsplattform, og egenstudier med utgangspunkt i forelesninger i opptak som legges ut gjennom semesteret. Det gis åpning for en fysisk samling på 1-3 dager pr semester etter avtale.
Det legges opp til individuelle innleveringer og gruppearbeid med både hverandrevurderinger og tilbakemeldinger fra lærer. Gruppearbeid og vurderingssamlinger er obligatoriske med minimum 80 % deltakelse.
Emnene vil ha selvstendige eksamener.
Høst 2023
HEL7000 Digital dokumentasjon og -samhandling. Digitale samlinger
Digitale samlinger:
Tirsdag 5. september med studiedag 7 september
Tirsdag 10. oktober med studiedag 12. oktober
Tirsdag 31. oktober med studiedag 2. november
Tirsdag 31. november med studiedag 23. november
Eksamensoppgave i gruppe med 2-3 studenter leveres 8. desember
Vår 2024
HEL7001 Velferds- og behandlingsteknologi.
Digitale samlinger;
Oppgave innleveres uke
Høst 2024
HEL7002 Systemimplementering og tjenesteinnovasjon.
Alle samlinger er helt digitale, og består av en dag undervisning (onsdagen) og en dag gruppearbeid (torsdagen) - med lærerkrefter tilgjengelig
- ons 25.sept og torsd 26.sept
- ons 16.okt og tors 17.okt
- ons 6.nov og tors 7.nov
- ons 27.nov og torsd 28.nov
- Innlevering OP 5.12
HEL7000: Digital dokumentasjon og samhandling
Emnet har ett arbeidskrav (AK) i gruppe som leveres inn.
Eksamen er en individuell oppgave (OP). Foregår som prosjekt over undervisningsperioden. Vurderingsuttrykk: A-F
HEL7001: Velferds- og behandlingsteknologi
Emnet har ett arbeidskrav (AK) i gruppe som leveres inn.
Eksamen er en individuell oppgave (OP). Foregår som prosjekt over undervisningsperioden. Vurderingsuttrykk: A-F
HEL7002: Systemimplementering og tjenesteinnovasjon
Emnet har ett arbeidskrav (AK) i gruppe som leveres inn.
Eksamen er en individuell oppgave (OP). Foregår som prosjekt over undervisningsperioden. Vurderingsuttrykk: A-F