Faglig leder av trafikkskole

Se studieprogram

Styrking av trafikkskolenes pedagogiske virksomhet ved tidsmessig utdanning av faglig leder, er et tiltak innenfor myndighetenes strategi for bedre sikkerhet på veg.

Studie- og emnebeskrivelser er tilpasset de oppgaver og ansvar faglig leder er pålagt i Forskrift om trafikkopplæring og førerprøve mv.

Studiet omfatter fire emner:

  • Trafikkskolen som virksomhet
  • Personalledelse
  • Programutvikling, veiledning og evaluering

Prosjektarbeid

Utdanningen organiseres som samlingsbasert deltidsstudium over ett år.Fire av samlingene legges til Nord universitet studiested Stjørdal, mens en samling legges til egen arbeidsplass.

Studiet omfatter undervisningsplanlegging, praktiskpedagogisk arbeid og evaluering av undervisning og læring. Kollegaveiledning inngår som en sentral del i studiet.

I arbeidet vil elektronisk kommunikasjon mellom studenter og mellom universitetet og studentene brukes som hjelpemiddel.

Undervisningen legges opp som forelesninger, gruppe- og prosjektarbeid, og med nettstøtte. Bearbeiding av lærestoff vil i stor utstrekning foregå ved problembasert undervisning. Rollespill og case vil være aktuelle arbeidsformer. Studentenes egne forutsetninger og erfaringer inngår som en sentral ressurs, og følgelig forutsettes aktiv deltakelse og involvering i studiearbeidet.

Kunnskap

Kandidaten

  • kjenner til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor fagområdet
  • kan oppdatere sin kunnskap innenfor fagområdet og har kunnskap om fagområdets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
  • har forståelse for trafikkskolens særlige forpliktelse og mulighet for å framstå som en viktig bidragsyter i arbeidet for økt trafikksikkerhet

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff og framstille dette slik at det belyser en problemstilling
  • har tilegnet seg kunnskaper om hva som kreves for å kunne drive og utvikle trafikkskole på en profesjonell måte i forhold til krav fra myndighetene og utfordringene i markedet.

Generell kompetanse

Kandidaten

  • har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger
  • har tilegnet seg et bredt perspektiv på trafikkopplæringens og trafikkskolenes rolle i samfunnet. Det legges vekt på at kandidaten er bevisst nødvendigheten av omstilling og tilpasning av trafikkskolevirksomheten i et samfunn i rask endring.

Autorisasjon som trafikklærer og to års praksis på heltid som trafikklærer i Norge. 

Vi rangerer søkerne ved å beregne følgende konkurransepoeng for fullført og bestått relevant utdanning utover opptakskravet: Konkurransepoeng for relevant videreutdanning:  Det gis 1 poeng per 30 studiepoeng relevant videreutdanning tatt etter at opptaksgrunnlaget er fullført og bestått. Maksimalt antall poeng er 4.

Konkurransepoeng for erfaring som trafikklærer:  Det gis 1 poeng per halvår fulltids arbeidserfaring som trafikklærer utover opptakskravet. Maksimalt antall poeng er 6.

Ved poenglikhet går eldre søkere foran yngre

Fullført og bestått utdanning gir formell kompetanse for godkjenning som faglig leder for trafikkskole i samsvar med forskrift om trafikkopplæring og førerprøve m.m.
Studiet kan inngå som en del av en selvvalgt bachelorgrad.

Utdanningen er organisert som samlingsbasert deltidsstudium over ett år med to samlinger i hvert semester.

Studenter som starter januar 2022 har første samling 24.-28.januar, og andre samling 21.-24.mars. Samlingene starter kl 10 første dag og avsluttes kl 14 siste dag.

Studiet har studieavgift, i 2022 er denne kr 39 500. Semesteravgift kommer i tillegg samt kostnader til pensumlitteratur. Studenten må også påregne reise- og oppholdsutgifter i forbindelse med samlingene.
Studiet har krav om 90% obligatorisk deltagelse i alle emner (fire samlinger). I tillegg kommer arbeidskrav samt skriftlig oppgave-/prosjektrapport for hvert emne. Se emnebeskrivelser for mer informasjon om vurderingsformene i hvert emne.
Hvert emne har avsluttende vurdering. Emnebeskrivelsene gir detaljert informasjon.
Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser og av studieprogramansvarlig. Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetsikringssystem.