Faglig leder av trafikkskole vår

Se studieprogram

Styrking av trafikkskolenes pedagogiske virksomhet ved tidsmessig utdanning av faglig leder, er et tiltak innenfor myndighetenes strategi for bedre sikkerhet på veg.

Studie- og emnebeskrivelser er tilpasset de oppgaver og ansvar faglig leder er pålagt i Forskrift om trafikkopplæring og førerprøve mv.

Studiet omfatter fire emner:

• Trafikkskolen som virksomhet
  • Personalledelse
  • Programutvikling, veiledning og evaluering

Prosjektarbeid

Utdanningen organiseres som samlingsbasert deltidsstudium over ett år.Fire av samlingene legges til Nord universitet studiested Stjørdal, mens en samling legges til egen arbeidsplass.

Studiet omfatter undervisningsplanlegging, praktiskpedagogisk arbeid og evaluering av undervisning og læring. Kollegaveiledning inngår som en sentral del i studiet.

I arbeidet vil elektronisk kommunikasjon mellom studenter og mellom universitetet og studentene brukes som hjelpemiddel.

Undervisningen legges opp som forelesninger, gruppe- og prosjektarbeid, og med nettstøtte. Bearbeiding av lærestoff vil i stor utstrekning foregå ved problembasert undervisning. Rollespill og case vil være aktuelle arbeidsformer. Studentenes egne forutsetninger og erfaringer inngår som en sentral ressurs, og følgelig forutsettes aktiv deltakelse og involvering i studiearbeidet.

Gjennom utdanningen faglig leder av trafikkskole skal studenten tilegne seg et bredt perspektiv på trafikkopplæringens og trafikkskolenes rolle i samfunnet. Det legges vekt på å bli bevisst nødvendigheten av omstilling og tilpasning av trafikkskolevirksomheten i et samfunn i rask endring. Studenten skal skaffe seg kunnskaper og forståelse for å kunne kvalitetssikre trafikk- og føreropplæringen som pedagogisk virkemiddel i trafikksikkerhetsarbeidet.

Autorisasjon som trafikklærer og to års praksis som trafikklærer i Norge.
Søkere med trafikklærerutdanning fra andre land vil bli vurdert særskilt, jf direktiv 92/51/EØF.

Vi rangerer søkerne ved å beregne følgende konkurransepoeng for fullført og bestått relevant utdanning utover opptakskravet:
Konkurransepoeng for relevant videreutdanning:

• Det gis 1 poeng per 30 studiepoeng relevant videreutdanning tatt etter at opptaksgrunnlaget er fullført og bestått. Maksimalt antall poeng er 4.

Konkurransepoeng for erfaring som trafikklærer:

• Det gis 1 poeng per halvår fulltids arbeidserfaring som trafikklærer utover opptakskravet. Maksimalt antall poeng er 6.

Ved poenglikhet går eldre søkere foran yngre

Fullført og bestått utdanning gir formell kompetanse for godkjenning som faglig leder for trafikkskole i samsvar med forskrift om trafikkopplæring og førerprøve m.m.

Studiet kan inngå som en del av en selvvalgt bachelorgrad.

Samlinger for kull vår 2018:

Samling 1 uke 4, 22-26 januar

Samling 2 uke 15, 9.- 12 april

Samling 3 uke 36, mandag 3.september t.o.m. onsdag 5. september.

(Samling 4, 1-2 dager på egen arbeidsplass. Gjennomføres i løpet av høsten 2018 etter avtale med hver enkelt student.)

Samling 5 uke 50, mandag 10. desember t.o.m. onsdag 12. desember.

Alle samlinger starter kl 10 første dag og avslutter kl 14 siste dag.

Studieavgift - vi tar forbehold om prisendringer:

Kr. 36.000, semesteravgift kommer i tillegg. Avgiftene dekker ikke utgifter til litteratur og studiemateriell. Reise- og oppholdsutgifter i forbindelse med samlingene kommer i tillegg til avgiftene.

Behov for egen bærbar PC.

Arbeidskrav:

Krav om 90 % nærværskrav i alle emner.

Samt gjennomføring av veiledningstime og kollegaveiledning.

Eksamen:

Studenten skal utarbeide og levere skriftlige prosjektrapporter fra hvert emne og minst en rapport skal utføres individuelt og presenteres i klasseplenum.

Det gjennomføres sluttevaluering av studiet. Resultatene av sluttevalueringen vil sammen med løpende emneevalueringer, studieprogramevalueringer, og data fra Nord universitets evaluering av det helhetlige læringsmiljøet brukes i den videre utviklingen av høgskolens studier. Sluttrapporten fra studieevalueringen gjøres tilgjengelige for studentene.
Vi viser til <ahref="www.nord.no/no/om-oss/lover-forskrifter-retningslinjer/Sider/default.aspx">gjeldende forskrift og tilhørende retningslinjer</a>