Ferdighets- og prestasjonsutvikling i idrett, deltid, Meråker
Se studieprogramStudieenheten består av følgende emner:
- IVB310 Ferdighets- og prestasjonsutvikling i idrett og fysisk aktivitet, 15 studiepoeng.
- IVB240 Treneren i idrett, 15 studiepoeng.
De ulike emnene vil inneholde varierte arbeidsformer, alt fra teoretiske gjennomganger, video/dataanalyse, prosjekt, testing og praktisk orienterte treningsøkter. Generelt legges det stor vekt på studentaktive læringsformer og bruk av IKT.
KUNNSKAP
Studenten
- Kunne anvende og reflektere over sentrale teorier innenfor naturvitenskapelige og samfunnsvitenskapelige emner som har innflytelse på prestasjon i idrett og fysisk aktivitet.
- Har dyp kunnskap om idrettens teori.
FERDIGHETER
Studenten
- Kan analysere og forstå krav i ulike idretter på høyt nivå i idrett med utgangspunkt i teori.
- Kan vise høy egenferdighet i utvalgt idrett.
GENERELL KOMPETANSE
Studenten
- Har evne til å analysere og forstå ferdighets- og prestasjonsutvikling i idrett ut fra teorier innen naturvitenskapelige og samfunnsvitenskapelige teorier.
- Har evne til å analysere utvalgt idrett ut fra naturvitenskapelige emner i idrett.
Studiet er rettet mot trenere på alle nivå og i alle idrettsgrener for ungdom og voksne.
Gjennom studiet skal studentene tilegne seg teoretisk og analytisk kunnskap om begrensninger og muligheter ved trening for ferdighets- og prestasjonsutvikling.
Hvert emne har avsluttende vurdering. Emnebeskrivelsene gir detaljert informasjon.
Eksamen reguleres av Forskrift om studier og eksamen ved Nord universitet.
Det gjennomføres både ekstern og intern evaluering av studiet. Den eksterne evalueringen gjennomføres av ekstern sensor i form av sensors rolle som oppgavekonsulent og utarbeidet sensorrapport etter eksamener. Den interne evalueringen utføres av en gruppe bestående av studenter og faglærere. Evalueringen omfatter forventningsavklaring (ved studiestart), midtevaluering og sluttevaluering. Rapport fra evaluering oversendes studieleder. Studieevalueringene er et sentralt grunnlag i utvikling av studiet generelt og studiekvaliteten spesielt (revisjon av studie- og emnebeskrivelser, organisering, undervisnings- og arbeidsformer).