Grunnskolelærerutdanning master 1-7 (samlingsbasert)

Se studieprogram

Høst 2018 (1. semester)

MAT1008
0 sp
NOR1002
15 sp

Vår 2019 (2. semester)

MAT1008
15 sp
NOR1003
15 sp

Høst 2019 (3. semester)

MAT1009
0 sp
Fag 3 - Undervisningsfag
FAG3-H18-MUS1-7L
Fag 3 - Musikk for Lærerutdanning 1-7 Levanger
0 sp
FAG3-H18-KUN1-7L
Fag 3 - Kunst og håndverk for Lærerutdanning 1-7 Levanger
0 sp
FAG3-H18-ENG1-7L
Fag 3 - Engelsk for Lærerutdanning 1-7 Levanger
0 sp

Vår 2020 (4. semester)

MAT1009
15 sp
Fag 3 - Undervisningsfag
FAG3-H18-MUS1-7L
Fag 3 - Musikk for Lærerutdanning 1-7 Levanger
0 sp
FAG3-H18-KUN1-7L
Fag 3 - Kunst og håndverk for Lærerutdanning 1-7 Levanger
0 sp
FAG3-H18-ENG1-7L
Fag 3 - Engelsk for Lærerutdanning 1-7 Levanger
0 sp

Høst 2020 (5. semester)

Fag 4 - Undervisningsfag / Skolerelevante fag 30 stp 3. år
FAG4-H18-ENG1-7
Fag 4 - Engelsk for Lærerutdanning 1-7
0 sp
FAG4-H18-SPE1-7
Fag 4 - Spesialpedagogikk for Lærerutdanning 1-7
0 sp
FAG4-H18-INT
Fag 4 - Nordic and International Perspective - Levanger
0 sp
FAG4-H18-SAM1-7
Fag 4 - Samfunnsfag for Lærerutdanning 1-7 - Levanger
0 sp
FAG4-H18-MOH1-7
Fag 4 - Mat og helse for Lærerutdanning 1-7
0 sp
FAG4-H18-KUN1-7
Fag 4 - Kunst og håndverk for Lærerutdanning 1-7
0 sp
FAG4-H18-KRO1-7
Fag 4 - Kroppsøving for Lærerutdanning 1-7
0 sp
FAG4-H18-MUS1-7
Fag 4 - Musikk for Lærerutdanning 1-7
0 sp
FAG4-H18-NAT1-7
Fag 4 - Naturfag for Lærerutdanning 1-7
0 sp

Vår 2021 (6. semester)

Masterfag - undervisningsfag eller spesialpedagogikk
MA-H18-NOR1-7
Masterfag norsk på Lærerutdanning 1-7
0 sp
MA-H18-SPE1-7
Masterfag spesialpedagogikk på Lærerutdanning 1-7
0 sp
MA-H18-MUS1-7
Masterfag musikk på Lærerutdanning 1-7 - Levanger
0 sp
MA-H18-MAT1-7
Masterfag matematikk på Lærerutdanning 1-7
0 sp

Høst 2021 (7. semester)

Masterfag - undervisningsfag eller spesialpedagogikk
MA-H18-NOR1-7
Masterfag norsk på Lærerutdanning 1-7
0 sp
MA-H18-SPE1-7
Masterfag spesialpedagogikk på Lærerutdanning 1-7
0 sp
MA-H18-MUS1-7
Masterfag musikk på Lærerutdanning 1-7 - Levanger
0 sp
MA-H18-MAT1-7
Masterfag matematikk på Lærerutdanning 1-7
0 sp

Vår 2022 (8. semester)

Masterfag - undervisningsfag eller spesialpedagogikk
MA-H18-NOR1-7
Masterfag norsk på Lærerutdanning 1-7
0 sp
MA-H18-SPE1-7
Masterfag spesialpedagogikk på Lærerutdanning 1-7
0 sp
MA-H18-MUS1-7
Masterfag musikk på Lærerutdanning 1-7 - Levanger
0 sp
MA-H18-MAT1-7
Masterfag matematikk på Lærerutdanning 1-7
0 sp

Høst 2022 (9. semester)

Vår 2023 (10. semester)

Masterfag - undervisningsfag eller spesialpedagogikk
MA-H18-NOR1-7
Masterfag norsk på Lærerutdanning 1-7
0 sp
MA-H18-SPE1-7
Masterfag spesialpedagogikk på Lærerutdanning 1-7
0 sp
MA-H18-MUS1-7
Masterfag musikk på Lærerutdanning 1-7 - Levanger
0 sp
MA-H18-MAT1-7
Masterfag matematikk på Lærerutdanning 1-7
0 sp

Grunnskolelærer master 1-7 er en integrert og profesjonsretta utdanning, basert på forskning og erfaringskunnskap. Utdanningen legger særlig vekt på begynneropplæring og kontaktlærerrollen. Masterutdanningen kjennetegnes av helhet og sammenheng mellom fag, fagdidaktikk, pedagogikk, praksisstudier og kritisk refleksjon.

De tre første studieårene er rammen rundt studiet organisert som fire samlinger hvert semester på studiested Levanger og dessuten nettbasert undervisning tre dager i uka i ukene mellom samlingene. I fjerde studieår vil undervisningen i masteremnet organiseres med undervisningssamlinger med nettstøttede undervisningsaktiviteter mellom samlingene. De ulike undervisningsaktivitetene er beskrevet i den enkelte emnebeskrivelse. I niende semester er undervisninga organisert med fire ukesamlinger, mellom samlingene er det nettstøttet undervisning. I tiende semester inngår hver student en veiledningskontrakt for arbeidet med masteroppgaven. Veiledningen organiseres deretter etter avtale mellom veileder og student.

Det er obligatorisk med 60 studiepoeng pedagogikk og elevkunnskap, 30 studiepoeng norsk og 30 studiepoeng matematikk. Til sammen skal utdanningen omfatte tre til fire undervisningsfag, inkludert de obligatoriske fagene norsk og matematikk.

Universitetet tar høyde for at fagtilbudet kan endres etter studentenes fagvalg.

Mot slutten av andre studieår velger studentene sitt masterfag. Masterfordypninga kan være i et av studentens undervisningsfag eller i profesjonsretta pedagogikk eller spesialpedagogikk. Studenter som velger et undervisningsfag som masterfag, vil i fjerde studieår måtte velge mellom en modul i begynneropplæring (15 studiepoeng) eller en modul med fag og fagdidaktikk (15 studiepoeng). Studentene skriver sin masteroppgave over en selvvalgt problemstilling innenfor masterfaget i tiende semester.

I tredje studieår skal studentene skrive en profesjonsretta FoU-oppgave.

Undervisninga er obligatorisk. Dette er nærmere beskrevet i den enkelte emnebeskrivelse.

Studentene har minst 110 dager veiledet og vurdert praksis i skolen fordelt over de fire første studieårene. Det er krav til 100 prosent oppmøte i praksis. Det skal legges til rette for at studentene kan få mulighet til å ha praksis i sitt nærområde, men det er ønskelig at flere studenter kan ha praksis sammen. Det vil også være mulig å ha praksis i Nord universitets praksisområde. Praksis organiseres som gjennomgående punktpraksis på den måten at studentene vil ha praksis en fast dag i uka gjennom hvert semester.

Studentene må ha bestått alle emner fra første studieår for å kunne begynne i tredje studieår. Studentene må ha bestått alle emner fra første til tredje studieår for å begynne i femte studieår. Krav om forkunnskaper for enkeltemner vil fremgå av den enkelte emnebeskrivelse.

Kunnskap

Kandidaten

  • har avansert kunnskap enten i et valgt undervisningsfag og fagets didaktikk eller i profesjonsrettet pedagogikk/spesialpedagogikk
  • har spesialisert innsikt i et avgrenset fagområde (masteroppgaven)
  • har bred profesjonsrettet kunnskap i øvrige fag som inngår i utdanningen
  • har inngående kunnskap om relevant forskning og teori, samt vitenskapelige tenkemåter, forskningsmetoder og etikk
  • har inngående kunnskap om gjeldende lov- og planverk for grunnopplæringen, om sammenhengen i utdanningsløpet barnehage¿skole og om overgangen fra barnehage til skole og fra barnetrinn til ungdomstrinn
  • har inngående kunnskap om begynneropplæring, grunnleggende ferdigheter, vurderings- og kartleggingsverktøy, klasseledelse og vurdering av elevers læring og hva som fremmer læring i fagene
  • har inngående kunnskap om læringsteori og barns utvikling, danning og læring i ulike sosiale, språklige og kulturelle kontekster
  • har kunnskap om barn i vanskelige livssituasjoner, herunder kunnskap om mobbing, vold og seksuelle overgrep mot barn, gjeldende lovverk og barns rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
  • har bred kunnskap om lærerprofesjonen, fagenes egenart og historie, og forståelse av skolens utvikling som organisasjon, dens mandat, verdigrunnlag og plass i samfunnet
  • har kunnskap i å bruke naturen og nærmiljøet som læringsarena og tilpasse aktiviteter til ulike læringsmiljø

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan undervise basert på forskning og erfaringskunnskap, alene og sammen med andre
  • kan analysere, tilpasse og bruke gjeldende læreplaner
  • kan iverksette tidlig innsats og sikre progresjon i elevens utvikling av grunnleggende ferdigheter og fagkompetanse, med særskilt vekt på begynneropplæring i lesing, skriving og regning
  • kan skape inkluderende og helsefremmende læringsmiljøer som bidrar til gode faglige, sosiale og estetiske læringsprosesser
  • kan analysere, vurdere og dokumentere elevers læring, gi læringsfremmende tilbakemeldinger, tilpasse opplæringen til elevenes forutsetninger og behov, bruke varierte undervisningsmetoder og bidra til at elevene kan reflektere over egen læring og utvikling
  • kan vurdere og bruke relevante læremidler, digitale verktøy og ressurser i opplæringen, og gi elevene opplæring i digitale ferdigheter
  • kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning og anvende denne kunnskapen i profesjonsutøvelsen
  • kan alene, og i samarbeid med andre, bruke relevante metoder fra forsknings- og utviklingsarbeid, for kontinuerlig utvikling av egen og skolens kollektive praksis, samt gjennomføre avgrensede forskningsprosjekter under veiledning
  • kan identifisere tegn på mobbing, vold og seksuelle overgrep. På bakgrunn av faglige vurderinger skal kandidaten raskt kunne iverksette nødvendige tiltak, og kunne etablere samarbeid med relevante faginstanser
  •  

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan styrke internasjonale og flerkulturelle perspektiver ved skolens arbeid, bidra til forståelse av samenes status som urfolk og stimulere til demokratisk deltakelse og bærekraftig utvikling
  • kan initiere og ivareta et godt skole¿hjem-samarbeid, og samarbeide med andre aktører relevante for skolens virksomhet
  • kan på et avansert nivå formidle og kommunisere om faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelsen, og har profesjonsfaglig digital kompetanse
  • kan analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger og bidra til utvikling av faglig felleskap på den enkelte skole
  • kan bidra i innovasjonsprosesser knyttet til skolens virksomhet og legge til rette for at lokalt arbeids-, samfunns- og kulturliv involveres i opplæringen.
Generell studiekompetanse med minst 35 skolepoeng og minimum karakteren 3 i norsk og karakteren 4 i matematikk.
Studiet kvalifiserer for ansettelse i grunnskolen. Utdanninga kan også åpne for stillinger utenfor skoleverket.

Det er lagt til rette for utveksling første semester i tredje studieår. Det er mulig å ta profesjonsemner ved andre institusjoner som tilbyr lærerutdanning på masternivå. Studentene kan også arbeide med FoU- oppgaven på denne institusjonen og evt. bli tilknyttet en ekstern veileder der. Et eventuelt utenlandsopphold skal tilpasses studieløpet for den aktuelle studenten.

De samarbeidspartnere som kanskje er mest relevante for utveksling er Turun Yliopisto (universitetsskolen i Rauma/Finland); Augustana University USA; University of Tampere, School of Education, Finland; University of Latvia, Faculty of Education, PsycAhology and Art, Latvia; Pädagogische Hochschule Kärnten - Viktor Frankl Hochschule, Østerrike.A

Foruten utgifter til semesteravgift, pensumlitteratur og bærbar pc / nettbrett, kan det tilkomme utgifter til ekskursjoner, materialavgifter etc. Dette er beskrevet i den enkelte emnebeskrivelse.

Utgifter til reise og opphold i forbindelse med praksisstudier må påregnes.

Studentene skal møte varierte undervisnings- og vurderingsformer som er tilpasset det enkelte fag og undervisningsfag. De enkelte undervisnings- og vurderingsformene er beskrevet i den enkelte emnebeskrivelse.

I tredje studieår skal studentene skrive en profesjonsretta FoU-oppgave kombinasjon mellom et undervisningsfag og faget pedagogikk og elevkunnskap. Oppgaven må være bestått før studentene kan begynne på masteroppgaven.

Studentene skriver masteroppgave i tiende semester. Masteroppgavens tema er innenfor studentenes valgte masterfag, har et omfang på 30 studiepoeng og skal være profesjonsretta og praksisorientert.

Studentene blir løpende skikkethetsvurdert gjennom hele studiet.

Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser og av studieprogramansvarlig. Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.
  • Forskrift om rammeplan for grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7
  • Nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7
  • Prinsippene i opplæringsloven og gjeldende læreplan for grunnskolen
  • Forskrift om skikkethetsvurdering i høyere utdanning