Grunnskolelærerutdanning master 5-10 (samlingsbasert)

Se studieprogram

Høst 2017 (1. semester)

Fag 2 - Undervisningsfag eller skolerelaterte fag
FAG2-H17-NAT5-10N
Fag 2 - Naturfag for Lærerutdanning 5-10
0 sp
FAG2-H17-MUS5-10N
Fag 2 - Musikk for Lærerutdanning 5-10
0 sp
FAG2-H17-SAM5-10N
Fag 2 - Samfunnsfag for Lærerutdanning 5-10
0 sp
Fag 1 - Norsk eller matematikk
FAG1-H17-NOR5-10N
Fag 1 - Norsk
0 sp
FAG1-H17-MAT5-10N
Fag 1 - Matematikk
0 sp

Vår 2018 (2. semester)

Fag 1 - Norsk eller matematikk
FAG1-H17-NOR5-10N
Fag 1 - Norsk
0 sp
FAG1-H17-MAT5-10N
Fag 1 - Matematikk
0 sp

Høst 2018 (3. semester)

Fag 2 - Undervisningsfag eller skolerelaterte fag
FAG2-H17-NAT5-10N
Fag 2 - Naturfag for Lærerutdanning 5-10
0 sp
FAG2-H17-MUS5-10N
Fag 2 - Musikk for Lærerutdanning 5-10
0 sp
FAG2-H17-SAM5-10N
Fag 2 - Samfunnsfag for Lærerutdanning 5-10
0 sp
Fag 1 - Norsk eller matematikk
FAG1-H17-NOR5-10N
Fag 1 - Norsk
0 sp
FAG1-H17-MAT5-10N
Fag 1 - Matematikk
0 sp

Vår 2019 (4. semester)

Fag 2 - Undervisningsfag eller skolerelaterte fag
FAG2-H17-NAT5-10N
Fag 2 - Naturfag for Lærerutdanning 5-10
0 sp
FAG2-H17-MUS5-10N
Fag 2 - Musikk for Lærerutdanning 5-10
0 sp
FAG2-H17-SAM5-10N
Fag 2 - Samfunnsfag for Lærerutdanning 5-10
0 sp

Høst 2019 (5. semester)

Fag 3 - Undervisningsfag eller skolerelaterte fag
FAG3-H17-KUN5-10N
Fag 3 - Kunst og håndverk for Lærerutdanning 5-10
0 sp
FAG3-H17-SPE5-10N
Fag 3 - Spesialpedagogikk for Lærerutdanning 5-10
0 sp
FAG3-H17-KRO5-10N
Fag 3 - Kroppsøving for Lærerutdanning 5-10
0 sp
FAG3-H17-SAM5-10N
Fag 3- Samfunnsfag for Lærerutdanning 5-10
0 sp
FAG3-H17-KRLE5-10N
Fag 3 - KRLE for Lærerutdanning 5-10
0 sp
FAG3-H17-MUS5-10N
Fag 3 - Musikk for Lærerutdanning 5-10
0 sp
FAG3-H17-NAT5-10N
Fag 3 - Naturfag for Lærerutdanning 5-10
0 sp

Vår 2020 (6. semester)

Fag 2 - Undervisningsfag eller skolerelaterte fag
FAG2-H17-NAT5-10N
Fag 2 - Naturfag for Lærerutdanning 5-10
0 sp
FAG2-H17-MUS5-10N
Fag 2 - Musikk for Lærerutdanning 5-10
0 sp
FAG2-H17-SAM5-10N
Fag 2 - Samfunnsfag for Lærerutdanning 5-10
0 sp
Fag 1 - Norsk eller matematikk
FAG1-H17-NOR5-10N
Fag 1 - Norsk
0 sp
FAG1-H17-MAT5-10N
Fag 1 - Matematikk
0 sp

Høst 2020 (7. semester)

Masterfag - enten undervisningsfag eller skolerelarterte fag
MA-H17-NOR5-10N
Masterfag norsk på Lærerutdanning 5-10
0 sp
MA-H17-SAM5-10N
Masterfag samfunnsfag på Lærerutdanning 5-10
0 sp
MA-H17-NAT5-10N
Masterfag naturfag på Lærerutdanning 5-10
0 sp
MA-H17-MAT5-10N
Masterfag matematikk på Lærerutdanning 5-10
0 sp

Vår 2021 (8. semester)

Masterfag - enten undervisningsfag eller skolerelarterte fag
MA-H17-NOR5-10N
Masterfag norsk på Lærerutdanning 5-10
0 sp
MA-H17-SAM5-10N
Masterfag samfunnsfag på Lærerutdanning 5-10
0 sp
MA-H17-NAT5-10N
Masterfag naturfag på Lærerutdanning 5-10
0 sp
MA-H17-MAT5-10N
Masterfag matematikk på Lærerutdanning 5-10
0 sp

Høst 2021 (9. semester)

Vår 2022 (10. semester)

Masterfag - enten undervisningsfag eller skolerelarterte fag
MA-H17-SPE5-10N
Masterfag spesialpedagogikk på Lærerutdanning 5-10
0 sp
MA-H17-NOR5-10N
Masterfag norsk på Lærerutdanning 5-10
0 sp
MA-H17-SAM5-10N
Masterfag samfunnsfag på Lærerutdanning 5-10
0 sp
MA-H17-NAT5-10N
Masterfag naturfag på Lærerutdanning 5-10
0 sp
MA-H17-MAT5-10N
Masterfag matematikk på Lærerutdanning 5-10
0 sp

Grunnskolelærer master 5-10 er en integrert og profesjonsretta utdanning, basert på forskning og erfaringskunnskap. Masterutdanningen kjennetegnes av helhet og sammenheng mellom fag, fagdidaktikk, pedagogikk og praksisstudier, og skal bidra til profesjonsforståelse og kritisk refleksjon.

Samlingsstruktur hvert semester:

Tre ukesamlinger, hvorav to på studiested Nesna, og en regional samling fordelt på studiestedene Vesterålen, Namsos og Mo i Rana/Nesna. Studentene velger selv et av de regionale studiestedene som base for regionale samlinger. 2.samling 1.semester er lagt til studiested Mo i Rana.

I samlingsukene hvor studentene møtes fysisk vektlegges studentaktive arbeidsformer, og hovedaktivitetene på samlingene knyttes til drøfting av problemstillinger og til arbeid med case og ulike didaktiske metoder.

To nettsamlinger (2-3 dager pr samling) der studentene møtes på sine regionale studiesteder og får undervisning via nettforelesninger. Det legges opp til nettbaserte presentasjoner, oppgaveløsninger, diskusjoner i seminar, dagsoppdrag, o.l.

Lokale kollokviegrupper. Gruppene har egne kollokvieoppgaver hver uke og rapporterer 1 gang i uka om aktivitetene i gruppa til faglærer for godkjenning. De praktisk-estetiske faga og fag der feltarbeid inngår vil kunne ha egne løsninger, med flere samlingsdager i semesteret. 

Det er i utdanningen obligatorisk med 60 studiepoeng Pedagogikk og elevkunnskap. Til sammen skal utdanningen omfatte 2-3 undervisningsfag.

Universitetet tar høyde for at fagtilbudet kan endres etter studentenes fagvalg. Enkelte fag vil også på grunn av fagets art ha et maksimalt antall av studenter.

Mot slutten av 2. studieår velger studentene sitt masterfag. Masterfordypningen kan være i et av studentens undervisningsfag eller i profesjonsretta pedagogikk eller spesialpedagogikk. Studentene skriver sin masteroppgave over en selvvalgt problemstillingen innenfor masterfaget i 10. semester.

I 3. studieår skal studentene skrive en profesjonsretta FoU-oppgave.

Det vil være krav til obligatorisk deltagelse i undervisningen. Dette er nærmere beskrevet i den enkelte emnebeskrivelse.

Studentene har minst 110 dager veiledet og vurdert praksis i skolen fordelt over de fire første studieårene. Det er krav til 100 % oppmøte i praksis. Studentene må påregne at praksis skal gjennomføres i Nord universitets praksisområde.

Studentene må ha bestått alle emner fra første studieår for å kunne begynne i tredje studieår. Studentene må ha bestått alle emner fra første til tredje studieår for å begynne i femte studieår. Forkunnskapskrav for enkeltemner vil fremgå av den enkelte emnebeskrivelse.

Kunnskap

Kandidaten

  • har avansert kunnskap enten i et valgt undervisningsfag og fagets didaktikk eller i profesjonsrettet pedagogikk/spesialpedagogikk
  • har spesialisert innsikt i et avgrenset fagområde (masteroppgaven) har bred profesjonsretta kunnskap i øvrige fag som inngår i utdanningen
  • har inngående kunnskap om relevant forskning og teori, samt vitenskapelige tenkemåter, forskningsmetoder og etikk
  • har inngående kunnskap om gjeldende lov- og planverk for grunnopplæringen, og om overgangen fra barnetrinn til ungdomstrinn og fra ungdomstrinn til videregående opplæring
  • har inngående kunnskap om videreutvikling av grunnleggende ferdigheter, vurderings- og prøvesystemer, klasseledelse og vurdering av elevers læring og hva som fremmer læring i fagene
  • har inngående kunnskap om læringsteori og barn og unges utvikling, danning og læring i ulike sosiale, språklige og kulturelle kontekster
  • har kunnskap om barn og unge i vanskelige livssituasjoner, herunder kunnskap om mobbing, vold og seksuelle overgrep mot barn og unge, gjeldende lovverk og barn og unges rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
  • har bred kunnskap om lærerprofesjonen, fagenes egenart og historie, og forståelse av skolens utvikling som organisasjon, dens mandat, verdigrunnlag og plass i samfunnet.

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan undervise basert på forskning og erfaringskunnskap, alene og sammen med andre
  • kan analysere, tilpasse og bruke gjeldende læreplaner
  • kan iverksette tidlig innsats og sikre progresjon i elevens utvikling av grunnleggende ferdigheter og fagkompetanse
  • kan skape inkluderende og helsefremmende læringsmiljøer som bidrar til gode faglige, sosiale og estetiske læringsprosesser
  • kan analysere, vurdere og dokumentere elevers læring, gi læringsfremmende tilbakemeldinger, tilpasse opplæringen til elevenes forutsetninger og behov, bruke varierte undervisningsmetoder og bidra til at elevene kan reflektere over egen læring og utvikling
  • kan vurdere og bruke relevante læremidler, digitale verktøy og ressurser i opplæringen, og gi elevene opplæring i digitale ferdigheter
  • kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning og anvende denne kunnskapen i profesjonsutøvelsen
  • kan alene, og i samarbeid med andre, bruke relevante metoder fra forsknings- og utviklingsarbeid, for kontinuerlig utvikling av egen og skolens kollektive praksis, samt gjennomføre avgrensede forskningsprosjekter under veiledning
  • kan identifisere tegn på mobbing, vold og seksuelle overgrep. På bakgrunn av faglige vurderinger skal kandidaten raskt kunne iverksette nødvendige tiltak, og kunne etablere samarbeid med relevante faginstanser.

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan styrke internasjonale og flerkulturelle perspektiver ved skolens arbeid, bidra til forståelse av samenes status som urfolk og stimulere til demokratisk deltakelse og bærekraftig utvikling
  • kan initiere og ivareta et godt skole¿hjem-samarbeid, og samarbeide med andre aktører relevante for skolens virksomhet
  • behersker norsk muntlig og skriftlig, både bokmål og nynorsk, og kan bruke språket på en kvalifisert måte i profesjonssammenheng
  • kan på et avansert nivå formidle og kommunisere om faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelsen, og har profesjonsfaglig digital kompetanse
  • kan analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger og bidra til utvikling av faglig felleskap på den enkelte skole
  • kan bidra i innovasjonsprosesser knyttet til skolens virksomhet og legge til rette for at lokalt arbeids-, samfunns- og kulturliv involveres i opplæringen.
Generell studiekompetanse med minst 35 skolepoeng. Det kreves minimum karakteren 3 i norsk og karakteren 4 i matematikk.
Utdanningen skal kvalifisere for ansettelse i undervisningsstilling i grunnskolen.

Utdanningen kvalifiserer for opptak til doktorgradsutdanning. Fullført utdanning sammen med minst to års yrkeserfaring kan kvalifisere for opptak til Ph.d. i studier av profesjonsstudier ved Nord universitet.

Det er lagt til rette for utveksling første semester i 3. studieår. Det er mulig å ta profesjonsemner ved andre institusjoner som tilbyr lærerutdanning på masternivå. Studentene kan også arbeide med FoU-oppgaven på denne institusjonen og evt. bli tilknyttet en ekstern veileder der.  Et eventuelt utenlandsopphold skal tilpasses studieløpet for den aktuelle studenten.

De samarbeidspartnere som kanskje er mest relevante for utveksling er Turun Yliopisto (universitetsskolen i Rauma/Finland); Augustana University USA; University of Tampere, School of Education, Finland;  University of Latvia, Faculty of Education, Psychology and Art, Latvia; Pädagogische Hochschule Kärnten - Viktor Frankl Hochschule, Østerrike.

Foruten utgifter til semesteravgift, pensumlitteratur og bærbar pc / nettbrett, kan det tilkomme utgifter til ekskursjoner, materialavgifter etc. Dette er beskrevet i den enkelte emnebeskrivelse.

Utgifter til reise og opphold i forbindelse med praksisstudier må påregnes.

Studentene skal møte varierte undervisnings- og vurderingsformer som er tilpasset det enkelte fag og undervisningsfag. De enkelte undervisnings- og vurderingsformene er beskrevet i den enkelte emnebeskrivelse.

I tredje studieår skal studentene skrive en profesjonsretta FoU-oppgave kombinasjon mellom et undervisningsfag (fortrinnsvis i masterfaget) og faget pedagogikk og elevkunnskap. Oppgaven må være bestått før studentene kan begynne på masteroppgaven.

Studentene skriver masteroppgave i 10. semester. Masteroppgavens tema er innenfor studentenes valgte masterfag, har et omfang på 30 studiepoeng og skal være profesjonsretta og praksisorientert.

Studentene blir løpende skikkethetsvurdert gjennom hele studiet.

Avsluttende eksamen på studieprogrammet er masteroppgaven.

Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser og av studieprogramansvarlig. Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.
  • Vi viser til gjeldende forskrift og tilhørende retningslinjer
  • Forskrift til rammeplan for grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10
  • Nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10
  • Prinsippene i opplæringsloven og gjeldende læreplan for grunnskolen
  • Forskrift om skikkethetsvurdering i høyere utdanning