Grunnstudium i pedagogikk
Se studieprogramArbeidsformer: Forelesninger, gruppearbeid, casedrøftinger, studentframlegg, øvelser og refleksjonsoppgaver.
Ved studiestart deles studentene inn i seminargrupper som skal samarbeide om oppgaver og være i faglige fora gjennom studiet.
Det kreves at studentene har tilgang på Internett.
Obligatoriske oppgaver leveres elektronisk via klasserom på nett. Det gis opplæring i bruk av denne læringsplattformen under første studiesamling.
Kunnskaper
Etter gjennomført studium skal studenten ha;
- kunnskap om pedagogikkens historie, idegrunnlag og plass i samfunnet, og om sosialpedagogikk og spesialpedagogikk som fagdisipliner og virksomhetsområder
- grunnleggende kunnskap om sentrale temaer, teorier, problemstillinger og metoder innenfor fagområdene sosialpedagogikk og spesialpedagogikk
- kjennskap til hvordan en kan oppdatere seg faglig innen sosialpedagogikk og spesialpedagogikk
- kunnskap om lovverk og rammebetingelser som gjelder for undervisningsarbeid
Ferdigheter
Etter gjennomført studium skal studenten kunne;
-anvende fagkunnskaper og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid i forhold til praktiske og teoretiske problemstillinger innen sosial- og spesialpedagogikk, og treffe faglig begrunnede valg
- planlegge og evaluere sosialpedagogisk og spesialpedagogisk arbeid på individ-, gruppe- og systemnivå
- planlegge og gjennomføre sosial- og spesialpedagogiske arbeidsoppgaver i tråd med etiske krav og retningslinjer
- formidle sentralt fagstoff både skriftlig, muntlig og gjennom relevante uttrykksformer
Generell kompetanse
Etter gjennomført studium skal studenten;
- ha innsikt i fag- og yrkesetiske problemstillinger knyttet til egen arbeidspraksis
- kunne reflektere over egen faglige utøvelse, og kunne justere denne under veiledning
- kunne finne fram til, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff, og framstille dette slik at det belyser aktuelle problemstillinger innen det sosialpedagogiske og spesialpedagogiske arbeidsfeltet
- ha forståelse for samspillet individ-gruppe-samfunn, og kunne se pedagogisk arbeid i et systemperspektiv
Individuelt refleksjonsnotat
Grupperefleksjonsnotat
Muntlig gruppefremlegg
Fagoppgave og hjemmeeksamen 50/50