Se studieprogram

HIS2001
HI212S
10 sp

Bachelor i historie går igjennom utviklingen av menneskelige samfunn i Norge og resten av verden, med hovedvekt på Europa, fra starten på historisk tid og fram til i dag. I tillegg får studentene fordype seg i utvalgte emner fra norsk eller internasjonal historie. Studiet inneholder også en komponent som fokuserer på historiefaglig teori og metode. Historiestudiet tar sikte på å bidra til personlig modning og en reflektert holdning til samfunnsmessige og kulturelle spørsmål. Gjennom pensum og undervisning skal studentene lære prinsipper for kildekritikk og øves i evnen til kritisk analyse av historiske kilder.

Gjennom bacheloroppgaven får studentene også trening i å arbeide selvstendig med historisk litteratur og kilder.Studiet inneholder følgende komponenter:

1. 30 sp. startsemester
  2. 50 sp. med historiekurs på 100-nivå og 30 sp med historiekurs på 200-nivå
  3. 10 sp med bacheloroppgave
  4. 60 stp. valgfrie kurs (kan velges mellom emner ved UiN, ved andre norske institusjoner eller ved utenlandske institusjoner)

Komponentene bør tas i denne rekkefølgen, men komponent 3 og 4 kan til en viss grad tas om hverandre.

Læringsutbytte

Kunnskaper:

• Kandidaten skal ha grunnleggende kunnskaper om sentrale hendelser og utviklingsprosesser innen Norgeshistorie og Verdenshistorie med fokus på Europa. Kunnskapene skal dekke hele området fra eldre tid og fram til i dag, men kandidaten skal i tillegg også kjenne utvalgte emner mer i detalj.

Ferdigheter:

• Kandidaten skal vise evne til å drøfte historiske problemstillinger og trekke konklusjoner i selvstendige skriftlige arbeider som oppfyller formelle krav til akademiske arbeider.
  • Kandidaten skal være i stand til å relatere spesifikke emner til større historiske sammenhenger og utviklingsforløp, og til å foreta egne faglige undersøkelser basert på litteratur og kilder.

Generell kompetanse:

• Kandidaten skal kunne orientere seg i en fagtradisjon, sette seg inn i omfattende faglitteratur, formidle relevante kunnskaper fra litteraturen og argumentere for egne konklusjoner i skriftlige, akademiske arbeider.
Opptak skjer på bakgrunn av generell studiekompetanse eller realkompetanse etter gjeldende regler.
Studiet gir kunnskaper og innsikt som vil være anvendelig i mange sammenhenger, som for eksempel undervisning, forvaltning, media, kulturarbeid, reiseliv og velferdssamfunnets ulike yrker. I tillegg mottar vi med glede både gamle og unge som først og fremst velger å studere historie på grunn av egen interesse og nysgjerrighet på fortiden. De ulike modulene i historie er relevante byggesteiner og støttemoduler for andre bachelorstudier ved universitetet.
Bachelorgraden i historie gir grunnlag for opptak til Master i historie ved Nord universitet eller ved andre utdanningsinstitusjoner.
Studieprogrammet gir mulighet for studieopphold i utlandet, i inntil to semester. Anebfalte utvekslingssemestre er 5 og 6 semester. Fakultetet har samarbeidsavtale med flere utenlandske universiteter og er behjelpelig med kontaktetablering og planlegging av studieoppholdet. Vi kan anbefale følgende partnerinstitusjoner:

Memorial University (Canada)
University of Hradec Králové (Tsjekkia), Erasmus +

Nord universitetet har også en rekke avtaler med andre universiteter som er aktuelle for alle studenter med forbehold om at de finner et relevant fagtilbud.

Mer om utveksling

Det er et krav at studenten har bestått minimum 60 studiepoeng med karakteren C eller bedre ved utreise.
Ingen kostnader utover semesteravgift og pensumlitteratur.
Hovedsakelig skoleeksamen og hjemmeeksamen. Enkelte kurs har mappeevaluering og muntlig. Bacheloroppgaven er en oppgave med veiledning etter selvvalgt tema + muntlig.
Bacheloroppgave er nødvendig for å få godkjent graden.
Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser og av studieprogramansvarlig. Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.