Human Resource Management (HRM)

Se studieprogram

Høst 2017 (1. semester)

Vår 2018 (2. semester)

OR213S
RE105S

Høst 2018 (3. semester)

OR214S

Vår 2019 (4. semester)

Høst 2019 (5. semester)

EK124F

Vår 2020 (6. semester)

ORG2000
LED2000
20 sp
Bachelorgraden består av ulike kurskomponenter som er sentrale for å gi studenten forutsetninger for å lede andre mennesker i arbeid. Blant annet vil studiet gi studenten kunnskap og ferdigheter innen moderne ledelsesteori, organisasjonspsykologi, arbeidsrett, markedsføring, økonomi og økonomistyring, arbeidsmiljø/HMS og arbeidsmarked

Formålet med studiet er å gi studentene en grunnleggende forståelse av personalledelse i moderne offentlige og private virksomheter.

Kunnskap
Studentene skal:

• Ha kunnskap om sentrale temaer, teorier, begreper, problemstillinger og arbeidsmetoder innen personalledelse.
  • Sentrale kunnskapsområder er ledelse og organisasjonspsykologi, arbeidsmarked, arbeidsrett, markedsføring og strategi, økonomi og økonomistyring og arbeidsmiljø/ HMS.

Ferdigheter
Studentene skal:

• Kunne redegjøre for og anvendte teori ¿ og fagterminologien som benyttes innen fagområdene.
  • Kunne nyttiggjøre seg denne kunnskapen i praktisk virksomhetsrelatert arbeid.

Generell kompetanse

Studentene skal:

• Gjennom studiet tilegne seg kompetanse som gjør at han eller hun imøtekommer kunnskapskravene innenfor personalledelse i offentlig og privat sektor.

Kvalifisere seg for opptak til høyere grads utdanninger innenfor feltet.

Opptak skjer på bakgrunn av generell studiekompetanse eller realkompetanse etter gjeldende regler.

Kunnskap om HRM og personalledelse er etterspurt i arbeidsmarkedet og gir svært mange og varierte jobbmuligheter i private og offentlige virksomheter, for eksempel som rådgiver eller leder.
Bachelorstudiet i HRM / personalledelse gir grunnlag for videre studier ved Nord universitet, for eksempel master i Human Resource Management. Bacheloren gir også grunnlag for videre studier ved andre studiesteder.

Studieprogrammet legger til rette for utveksling i 5. semester (høstsemesteret) i 3. studieår. Nord universitet har flere aktuelle samarbeidsinstitusjoner som kan tilby kompatibel emner og som kan inngå som 5. semester i studieplanen.

Følgende partnere anbefales for utveksling:

USA:

Augsburg College (Minneapolis, Minnesota)

Europa:

Wageningen University (Nederland)

Australia:

Deakin University

Nord universitetet har også en rekke avtaler med andre universiteter som er aktuelle for alle studenter med forbehold om at de finner et relevant fagtilbud.

Mer om utveksling

Det er et krav at studenten har bestått minimum 60 studiepoeng med karakteren C eller bedre ved utreise.

Kontakt Margit K. Jensen margit.k.jensen@nord.no for ytterligere informasjon.

Ingen kostnader utover semesteravgift og pensumlitteratur.
Det vil bli benyttet ulike vurderingsformer i løpet av studiet. Vurderingsformen vil være skriftlig og muntlig skoleeksamen, hjemmeeksamen, prosjektoppgaver og presentasjoner.
Avsluttende eksamen på studieprogrammet er HR200S bacheloroppgave.
Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser og av studieprogramansvarlig. Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.