Idrett, deltid, Meråker
Se studieprogramStudiet er desentralisert til Meråker videregående skole. Studiet tilrettelegges for toppidrettsutøvere - primært innen langrenn, skiskyting og skyting, og er organisert på deltid over to år (4 semester).
Studiet har sin egenart i arbeidet med praktiske aktiviteter i ulike miljø. Det legges opp til bevegelsesaktiviteter og idretter som er aktuelle for frivillig idrett. Studentenes opplevelser og erfaringer gjennom arbeidet med de praktiske aktivitetene, kombinert med teoretisk kunnskap, har verdi både som bakgrunn for trenerfunksjonen, og for studentens personlige utvikling.
Arbeidet vil i stor utstrekning innebære tverrfaglig virksomhet fra emneområder innen idrett, skole og samfunn. Vitenskapsbaserte basisemner fra fysikk og biomekanikk, fysiologi, sosiologi og psykologi vil utdype det praktiske lærestoffet.
Under de enkelte emner er mål for studentens kompetanse etter endt utdanning beskrevet (læringsutbytte). Studiet består av følgende emner:
- Praktisk kunnskap om idrett 1, 15 stp
- Naturvitenskapelige emner i idrett, 15 stp
- Praktisk kunnskap om idrett 2, 15 stp
- Samfunnsvitenskapelige emner i idrett, 15 stp
Hvert emne utgjør en egen enhet med avsluttende vurdering. Se emnebeskrivelsene. Emnene gjennomføres i hovedsak i konsentrerte bolker, men kan ha innslag av tema som går over lengre perioder.
- kunne planlegge og gjennomføre undervisning og trening.
- utvikle egenferdighet i utvalgte idretter og danser.
- kunnskap om anatomi, fysiologi, treningslære og bevegelseslære.
Studiet gir deg et godt grunnlag for å arbeide som trener i frivillig idrett, eller som lærer i idrett og kroppsøving. For deg som idrettsutøver gir studiet mulighet for mye egentrening.
Hvert emne har avsluttende vurdering. Emnebeskrivelsene gir detaljert informasjon.
Eksamen reguleres av Forskrift om studier og eksamen ved Nord universitet.
Det gjennomføres både ekstern og intern evaluering av studiet. Den eksterne evalueringen gjennomføres av ekstern sensor i form av sensors rolle som oppgavekonsulent og utarbeidet sensorrapport etter eksamener. Den interne evalueringen utføres av en gruppe bestående av studenter og faglærere. Evalueringen omfatter forventningsavklaring (ved studiestart), midtevaluering og sluttevaluering. Rapport fra evaluering oversendes studieleder. Studieevalueringene er et sentralt grunnlag i utvikling av studiet generelt og studiekvaliteten spesielt (revisjon av studie- og emnebeskrivelser, organisering, undervisnings- og arbeidsformer).