Idrett, deltid, Meråker

Vår 2018 (2. semester)

Høst 2018 (3. semester)

Vår 2019 (4. semester)

Studiet er desentralisert til Meråker videregående skole. Studiet tilrettelegges for toppidrettsutøvere - primært innen langrenn, skiskyting og skyting, og er organisert på deltid over to år (4 semester).

Studiet har sin egenart i arbeidet med praktiske aktiviteter i ulike miljø. Det legges opp til bevegelsesaktiviteter og idretter som er aktuelle for frivillig idrett. Studentenes opplevelser og erfaringer gjennom arbeidet med de praktiske aktivitetene, kombinert med teoretisk kunnskap, har verdi både som bakgrunn for trenerfunksjonen, og for studentens personlige utvikling.

Arbeidet vil i stor utstrekning innebære tverrfaglig virksomhet fra emneområder innen idrett, skole og samfunn. Vitenskapsbaserte basisemner fra fysikk og biomekanikk, fysiologi, sosiologi og psykologi vil utdype det praktiske lærestoffet.

Under de enkelte emner er mål for studentens kompetanse etter endt utdanning beskrevet (læringsutbytte). Studiet består av følgende emner:

• Praktisk kunnskap om idrett 1, 15 stp
  • Naturvitenskapelige emner i idrett, 15 stp
  • Praktisk kunnskap om idrett 2, 15 stp
  • Samfunnsvitenskapelige emner i idrett, 15 stp

Hvert emne utgjør en egen enhet med avsluttende vurdering. Se emnebeskrivelsene. Emnene gjennomføres i hovedsak i konsentrerte bolker, men kan ha innslag av tema som går over lengre perioder.

Gjennom studiet skal studenten oppnå følgende læringsutbytte:
  • kunne planlegge og gjennomføre undervisning og trening.
  • utvikle egenferdighet i utvalgte idretter og danser.
  • kunnskap om anatomi, fysiologi, treningslære og bevegelseslære.
Generell studiekompetanse eller realkompetanse. Rangering etter idrettslige prestasjoner, der prestasjonene i NM og norgescup de to siste årene er med og teller. Lokale renn kan være med å telle.

Studiet gir deg et godt grunnlag for å arbeide som trener i frivillig idrett, eller som lærer i idrett og kroppsøving. For deg som idrettsutøver gir studiet mulighet for mye egentrening.

Årsstudiet i idrett kan tas som en selvstendig enhet, eller du kan søke deg over på de to siste årene av idrettsvitenskap bachelorgradsstudium, eller bruke studiet som del av en selvvalgt bachelorgrad/fagbachelorutdanning. Du vil da kvalifisere for opptak til Kroppsøvings- og idrettsvitenskap mastergradsstudier ved Nord universitet, Levanger, eller andre institusjoner. 30 studiepoeng kan innpasses som skolerelevant fag i grunnskolelærerutdanningene.
Opptak på studiet, forutsetter at studiet, "Ferdighet og prestasjonsutvikling i idrett, deltid" tas samtidig. Studiet "Ferdighet og prestasjonsutvikling i idrett, deltid" krever studieavgift/skolepenger. Studieavgiften dekker tilgang til styrkerom, haller, og andre anlegg i tillegg - samt at den dekker daglig treningsoppfølging og oppfølging på to samlinger. En del transport til trening, samt tilgang til video og datautstyr nødvendig for teknikktrening og teknikkanalyse, inngår også. Avgiften er samlet kr 32000,- i 2017-2019.
Læringsutbyttene danner grunnlag for vurdering av studentens kunnskaper, ferdigheter og generelle kompetanse. Det benyttes ulike former for vurdering i studiet. Se emnebeskrivelser for mer informasjon om vurderingsformene i hvert emne.

Hvert emne har avsluttende vurdering. Emnebeskrivelsene gir detaljert informasjon.

Eksamen reguleres av Forskrift om studier og eksamen ved Nord universitet.

Det gjennomføres både ekstern og intern evaluering av studiet. Den eksterne evalueringen gjennomføres av ekstern sensor i form av sensors rolle som oppgavekonsulent og utarbeidet sensorrapport etter eksamener. Den interne evalueringen utføres av en gruppe bestående av studenter og faglærere. Evalueringen omfatter forventningsavklaring (ved studiestart), midtevaluering og sluttevaluering. Rapport fra evaluering oversendes studieleder. Studieevalueringene er et sentralt grunnlag i utvikling av studiet generelt og studiekvaliteten spesielt (revisjon av studie- og emnebeskrivelser, organisering, undervisnings- og arbeidsformer).

Det kreves godkjent politiattest av alle som skal starte på Idrett, årsstudium, jf. "Forskrift om opptak til høyere utdanning, kapittel 6. Politiattest ved opptak til høyere utdanning". Attesten kan ikke være eldre enn 3 måneder når den leveres inn. Man får ikke ut i praksisopplæring før man har levert godkjent politiattest. Vi viser til gjeldende forskrift og tilhørende retningslinjer