IKT og læring 1

7.5 sp
ITL112
15 sp

Etter endt studie i IKT og læring 1 skal studenten kjenne krav som stilles til digital kompetanse i utdanning og opplæring. Studenten skal selv kunne anvende digitale verktøy i sine studier. Studenten skal kunne utvikle opplegg for undervisning hvor digitale verktøy og digital kompetanse står sentralt. Studenten skal se sammenhengen mellom læringssyn og bruk av digitale verktøy. Studenten skal kjenne føringer fra teori og forskning i forhold til utvikling av digital dannelse.

Kunnskaper

Ved gjennomført studium skal studenten:

• kunne forklare teknologi og bruk av teknologi i undervisningssituasjoner
  • evaluere hvilke digitale verktøy som egner seg til ulike læringssituasjoner
  • anvende egne kunnskaper om teknologi og anvendelse av teknologi i etiske diskusjoner
  • løse undervisningsmessige problemstillinger ved bruk av digitale verktøy

Ferdigheter

Ved gjennomført studium skal studenten:

• analysere og evaluere digitale verktøy i forhold til bruk i læringssituasjoner
  • anvende digitale verktøy i egen undervisningspraksis eller pedagogisk virksomhet
  • utvikle undervisningssituasjoner ved hjelp av ulike og varierte digitale verktøy
  • anvende digitale læringsplattformer i læringssituasjoner

Generell kompetanse

Ved gjennomført studium skal studenten:

• ha en grunnleggende kunnskap om digitale verktøy og bruk i læringssituasjoner
  • kunne anvende sine kunnskaper om teknologi og digitale verktøy i undervisningssammenhenger
  • anvende egne kunnskaper og bidra i diskusjoner om bruk av datateknologi i læringssituasjoner

Opptak skjer på bakgrunn av generell studiekompetanse eller realkompetanse etter gjeldende regler.

Ledige studieplasser legges ut 1. juni 2017

Passende for lærere, lærerstudenter og andre som vil bruke IKT i undervisning og opplæring. Studiet er også relevant for andre yrkesgrupper hvor opplæring og undervisning er sentral.
Studiet kan også kombineres med IKT og Læring 2. De to studiene er uavhengige av hverandre og kan tas i rekkefølgen man ønsker.
Ingen.
Ingen kostnader utover semesteravgift og pensumlitteratur.
Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser og av studieprogramansvarlig. Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.