IKT og læring 2

Se studieprogram

Høst 2017 (1. semester)

ITL115
7.5 sp

Vår 2018 (2. semester)

ITL118
7.5 sp
Etter endt studie for IKT og læring 2 skal studentene kunne anvende teoretiske føringer i praktiske opplegg for opplæring. Studentene skal se sammenhengene mellom digital kompetanse og medieteori. Studentene skal anvende sosiale medier som verktøy i opplæring. Gjennom eget prosjektarbeid skal studentene anvende prosjektmetoder i utviklingsarbeid knyttet til IKT i opplæring. Studentene vil ha erfaring fra å anvende digitale verktøy i samarbeid med studenter fra andre land, hvor engelsk språklig kommunikasjon for utvikling av digital kompetanse blir vektlagt.

Kunnskaper

Ved gjennomført studium skal studenten:

  • kunne knytte medieteori til kommunikasjonsprosesser
  • sette sosiale medier i en samfunnsmessig sammenheng
  • knytte prosjektteori til prosjektutvikling
  • oppsummere internasjonalt samspill med digitale verktøy
  • ha innsikt i sentrale temaer relatert til medieteori og kommunikasjonsteori
  • ha kunnskap om sosiale medier
  • ha innsikt i sosiokulturelle og etiske aspekter ved IKT

Ferdigheter

Ved gjennomført studium skal studenten:

  • anvende digitale verktøy i kommunikasjonsprosesser
  • anvende sosiale medier i undervisningssammenheng
  • utvikle prosjekt som en gruppeprosess rettet mot opplæring
  • anvende utvalgte digitale verktøy for å uttrykke samfunnsmessige prosesser
  • kunne analysere eksisterende teorier relatert til media og kommunikasjon
  • kunne anvende faglig kunnskap om sosiale medier
  • kunne analysere og formulere faglige problemstillinger med utgangspunkt i sosiale, kulturelle og etiske aspekter ved IKT

Generell kompetanse

  • Ved gjennomført studium skal studenten:
  • forklare samfunnsmessige prosesser i forhold til digitale medier
  • vurdere sosiale medier i forhold til undervisning og elevers hverdag
  • oppsummere gruppeprosesser i forhold til prosjektmål
  • kunne planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver
  • kunne utveksle synspunkter og erfaringer med andre ved bruk av digital læringsplattform
  • kunne kommunisere om faglige problemstillinger ved bruk av sosiale medier

Opptak skjer på bakgrunn av generell studiekompetanse eller realkompetanse etter gjeldende regler.

Ledige studieplasser legges ut 1. juni 2017

Passende for lærere, lærerstudenter og andre som vil bruke IKT i undervisning og opplæring. Studiet er også relevant for andre yrkesgrupper hvor opplæring og undervisning er sentral.
Studiet kan også kombineres med IKT og Læring 1. De to studiene er uavhengige av hverandre og kan tas i rekkefølgen man ønsker.
Ingen.
Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser og av studieprogramansvarlig. Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.