Kunst, kultur og kreativitet i barnehagen

Se studieprogram

Høst 2024 (1. semester)

Vår 2025 (2. semester)

Overordnet vil studiet vektlegge Reggio Emilia-inspirert arbeid, estetiske læreprosesser, samt samiske kulturtradisjoner integrert i fagene drama, musikk og kunst og håndverk. Faget kunst og håndverk vekstes mest. Studiet vil gå over to semestre slik at innholdet i det første semesteret (på høsten) hovedsakelig handler om Reggio Emilia-inspirert arbeid. Det andre semesteret (på våren) handler om samiske uttrykksformer.

I studiet får studentene arbeide praktisk med pedagogisk dokumentasjon, som er en metode der de lærer å dokumentere for å informere om og reflektere rundt barnas kunnskapskonstruksjon som alltid foregår i den frie leken og i prosjektarbeidene. Studentene lærer hvordan de kan synliggjøre barnas ulike “stemmer” gjennom prosessuelle prosjektutstillinger som kan vises i barnehagens ulike læringsrom, i lokalmiljøet og i samfunnet for øvrig. Studentene skal også lære hvordan pedagogisk dokumentasjon kan bidra til barns medvirkning, inkludering og progresjon.

For å oppnå læringsutbyttet for studiet legges det opp til praktisk utprøving både på campus og på eget arbeidssted. Studiet er samlingsbasert, og er tilrettelagt for studentenes arbeids- og studiesituasjon.

Se emneplan for mer detaljert beskrivelse av innhold pr semester.

Kunnskap

Kandidaten

• Har bred kunnskap om Reggio Emilia-inspirert arbeid, herunder de grunnleggende etiske prinsipper.
  • Har avansert kunnskap om barns hundrespråklighet utforsket gjennom Reggio Emilia-inspirert prosjektarbeid.
  • Kan analysere og reflektere rundt metaforen “rommet som den tredje pedagog”.
  • Har bred kunnskap om de samiske uttrykksformene duodje/duedtie, fortelling og joik.
  • Har omfattende kunnskap om bruken av estetiske virkemidler i flerfaglige estetiske læreprosesser.
  • Har kunnskap om kunstfaglige praksiser og problemstillinger i lys av samtidens diskurser som aktualiseres i arbeid med samiske kulturuttrykk (eksempelvis kulturell appropriasjon osv.)
  • Har bred kunnskap om performativ vitenskapsparadigme

Ferdigheter

Kandidaten

• Har utdypende ferdigheter i hvordan materialer og analoge og digitale verktøy kan utforskes gjennom estetiske virkemidler.
  • Kan utvikle et prosjektarbeid sammen med barn i egen barnehage.
  • Kan anvende pedagogisk dokumentasjon som deltakende observasjonsmetode i prosjektarbeid.
  • Kan iscenesette bærekraftige, fleksible og funksjonelle verksteder/læringsrom.
  • Kan utvikle egne produkter i harde/myke materialer innen duodje/duedtie, dikte egne fortellinger, utvikle egne joiker og overføre disse ferdighetene til estetiske læreprosesser sammen med barn i barnehagen.
  • Kan delta i samtaler om kunstfaglige praksiser og problemstillinger i lys av samtidens diskurser rundt samiske kulturuttrykk (eksempelvis kulturell appropriasjon osv.)
  • Kan bruke performative forskningsstrategier i egne estetiske utforskningsprosesser og i arbeid med barn.

Generell kompetanse

Kandidaten

• Kan synliggjøre barns estetiske læreprosesser i prosjektarbeid og formidle deres ytringer til samfunnet gjennom interaktive og multimodale utstillinger.
  • Kan reflektere kritisk rundt egen barnehagepraksis og speile den mot inspirasjoner fra Reggio Emilia-pedagogikken.
  • Kan fylle rollen som en kunnskapsrik kunst- og kulturformidler med god evne til å lytte ut barns egen kultur, og lar den samspille med samtidens flerfoldige kunst- og kulturuttrykk, for å gi barn en stemme i samfunnet.
  • Kan anvende og kritisk diskutere performative forskningstilnærminger.
  • Kan analysere og drøfte kunstfaglige praksiser og problemstillinger i lys av samtidens diskurser som aktualiseres i arbeid med FNs bærekraftsmål og samiske kulturuttrykk (eksempelvis kulturell appropriasjon osv.)
  • Kan bidra til nytenkning innen kunstfaglige prosesser i barnehagen med utgangspunkt i samiske uttrykksformer som duodje/duedtie, joik og muntlige fortellertradisjoner
  • Kan lede utforskende flerfaglige estetiske læreprosesser i barnehage på en selvstendig måte
  • Kan formidle kunnskap om samiske uttrykksformer til ansatte/foreldre/foresatte i egen barnehage.

For å kvalifisere til opptak må søker ha utdanning som barnehagelærer eller tilsvarende, og må kunne dokumentere ansettelse i en barnehage.

Tilsvarende utdanning som barnehagelærerutdanning er annen treårig pedagogisk utdanning på høgskolenivå med 60 studiepoeng videreutdanning i barnehagepedagogikk. Videreutdanningen må inkludere 30 studiepoeng småbarnspedagogikk.

Fysiske samlinger foregår mandag til torsdag, hvor onsdagene er satt av til praktisk trening med veiledning.

Studieåret 2024/2025

Høstsemester 2024, Bodø:

Uke 36 (samling 1): Undervisningen denne uken er digital.

• Tirsdag 3.9., onsdag 4.9. og torsdag 5.9

Uke 40 (samling 2): Fysisk samling på campus Bodø

• Mandag 30.09., tirsdag 1.10., onsdag 2.10. og torsdag 3.10

Uke 43: Mulig studietur til Reggio Emilia i Italia.

Studentene må selv finansiere turen. Turen er frivillig.

Uke 45 (samling 3): Fysisk samling på campus Bodø

• Mandag 4.11., tirsdag 5.11., onsdag 6.11. og torsdag 7.11

Vårsemester 2025, Bodø:

Uke 4 (samling 4): Fysisk samling på campus Bodø

• mandag 20.1., tirsdag 21.1., onsdag 22.1., torsdag 23.1.

Uke 10 (samling 5): Fysisk samling på campus Bodø

• mandag 3.3., tirsdag 4.3., onsdag 5.3., torsdag 6.3

Uke 15 (samling 6): Fysisk samling på campus Bodø

• mandag 7.4., tirsdag 8.4., onsdag 9.4., torsdag 10.4
Utover semesteravgift og pensumlitteratur forutsettes det at studenten disponerer en bærbar datamaskin.
Vurdering i emnet består av arbeidskrav, mappe og gruppeeksamen. Se emnebeskrivelse for mer informasjon.
Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser og av studieprogramansvarlig. Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.