Kunst, kultur og kreativitet i barnehagen
Fordyp deg i kunst og håndverk! Lær mer om hvordan du kan jobbe med estetiske læringsprosesser i kunst og håndverk, musikk og drama.
Om studiet
Jobber du i barnehagen og ønsker å fordype deg innenfor kunst og håndverk?
Er du nysgjerrig på samiske uttrykksformer som joik, duodje/duedtie, og muntlige fortellertradisjoner og hvordan du kan utforske dem sammen med barna i barnehagen?
I dette studiet vil du lære mer om hvordan du kan jobbe med estetiske læringsprosesser innenfor kunst og håndverk, musikk og drama, dette i lys av grunnleggende tema inspirert av pedagogikken praktisert i de italienske Reggio Emilia-barnehagene.
Studiet er en del av Utdanningsdirektoratets strategi Kompetanse for fremtidens barnehage. For å kunne søke opptak til emnet, må du søke via Udirs studiekatalog. Søknadsfrist Udir: 1. mars
Fysiske samlinger foregår mandag til torsdag, hvor onsdagene er satt av til praktisk trening med veiledning.
Studieåret 2024/2025
Høstsemester 2024, Bodø:
Uke 36 (samling 1): Undervisningen denne uken er digital.
- Tirsdag 3.9., onsdag 4.9. og torsdag 5.9
Uke 40 (samling 2): Fysisk samling på campus Bodø
- Mandag 30.09., tirsdag 1.10., onsdag 2.10. og torsdag 3.10
Uke 43: Mulig studietur til Reggio Emilia i Italia.
- Studentene må selv finansiere turen. Turen er frivillig.
Uke 45 (samling 3): Fysisk samling på campus Bodø
- Mandag 4.11., tirsdag 5.11., onsdag 6.11. og torsdag 7.11
Vårsemester 2025, Bodø:
Uke 4 (samling 4): Fysisk samling på campus Bodø
- mandag 20.1., tirsdag 21.1., onsdag 22.1., torsdag 23.1.
Uke 10 (samling 5): Fysisk samling på campus Bodø
- mandag 3.3., tirsdag 4.3., onsdag 5.3., torsdag 6.3
Uke 15 (samling 6): Fysisk samling på campus Bodø
- mandag 7.4., tirsdag 8.4., onsdag 9.4., torsdag 10.4
For å kvalifisere til opptak må søker ha utdanning som barnehagelærer eller tilsvarende, og må kunne dokumentere ansettelse i en barnehage.
Tilsvarende utdanning som barnehagelærerutdanning er annen treårig pedagogisk utdanning på høgskolenivå med 60 studiepoeng videreutdanning i barnehagepedagogikk. Videreutdanningen må inkludere 30 studiepoeng småbarnspedagogikk.
Kunnskap
Kandidaten
- Har bred kunnskap om Reggio Emilia-inspirert arbeid, herunder de grunnleggende etiske prinsipper.
- Har avansert kunnskap om barns hundrespråklighet utforsket gjennom Reggio Emilia-inspirert prosjektarbeid.
- Kan analysere og reflektere rundt metaforen “rommet som den tredje pedagog”.
- Har bred kunnskap om de samiske uttrykksformene duodje/duedtie, fortelling og joik.
- Har omfattende kunnskap om bruken av estetiske virkemidler i flerfaglige estetiske læreprosesser.
- Har kunnskap om kunstfaglige praksiser og problemstillinger i lys av samtidens diskurser som aktualiseres i arbeid med samiske kulturuttrykk (eksempelvis kulturell appropriasjon osv.)
- Har bred kunnskap om performativ vitenskapsparadigme
Ferdigheter
Kandidaten
- Har utdypende ferdigheter i hvordan materialer og analoge og digitale verktøy kan utforskes gjennom estetiske virkemidler.
- Kan utvikle et prosjektarbeid sammen med barn i egen barnehage.
- Kan anvende pedagogisk dokumentasjon som deltakende observasjonsmetode i prosjektarbeid.
- Kan iscenesette bærekraftige, fleksible og funksjonelle verksteder/læringsrom.
- Kan utvikle egne produkter i harde/myke materialer innen duodje/duedtie, dikte egne fortellinger, utvikle egne joiker og overføre disse ferdighetene til estetiske læreprosesser sammen med barn i barnehagen.
- Kan delta i samtaler om kunstfaglige praksiser og problemstillinger i lys av samtidens diskurser rundt samiske kulturuttrykk (eksempelvis kulturell appropriasjon osv.)
- Kan bruke performative forskningsstrategier i egne estetiske utforskningsprosesser og i arbeid med barn.
Generell kompetanse
Kandidaten
- Kan synliggjøre barns estetiske læreprosesser i prosjektarbeid og formidle deres ytringer til samfunnet gjennom interaktive og multimodale utstillinger.
- Kan reflektere kritisk rundt egen barnehagepraksis og speile den mot inspirasjoner fra Reggio Emilia-pedagogikken.
- Kan fylle rollen som en kunnskapsrik kunst- og kulturformidler med god evne til å lytte ut barns egen kultur, og lar den samspille med samtidens flerfoldige kunst- og kulturuttrykk, for å gi barn en stemme i samfunnet.
- Kan anvende og kritisk diskutere performative forskningstilnærminger.
- Kan analysere og drøfte kunstfaglige praksiser og problemstillinger i lys av samtidens diskurser som aktualiseres i arbeid med FNs bærekraftsmål og samiske kulturuttrykk (eksempelvis kulturell appropriasjon osv.)
- Kan bidra til nytenkning innen kunstfaglige prosesser i barnehagen med utgangspunkt i samiske uttrykksformer som duodje/duedtie, joik og muntlige fortellertradisjoner
- Kan lede utforskende flerfaglige estetiske læreprosesser i barnehage på en selvstendig måte
- Kan formidle kunnskap om samiske uttrykksformer til ansatte/foreldre/foresatte i egen barnehage.
Barnehageeier mottar tilretteleggingsmidler for ansatte som deltar på videreutdanning gjennom Udir sin ordning. Midlene skal komme barnehagelæreren til gode slik at de kan gjennomføre studiet på en god måte. Se Udir sine sider for mer informasjon.