Tre barn som jobber med sennegress. Foto: Meerke Krihke Leine Bientie
Kortere studier

Kunst, kultur og kreativitet i barnehagen

Levanger

Fordyp deg i kunst og håndverk! Lær mer om hvordan du kan jobbe med estetiske læringsprosesser i kunst og håndverk, musikk og drama.


Om studiet

Jobber du i barnehagen og ønsker å fordype deg innenfor kunst og håndverk?

Er du nysgjerrig på samiske uttrykksformer som joik, duodje/duedtie, og muntlige fortellertradisjoner og hvordan du kan utforske dem sammen med barna i barnehagen?

I dette studiet vil du lære mer om hvordan du kan jobbe med estetiske læringsprosesser innenfor kunst og håndverk, musikk og drama, dette i lys av grunnleggende tema inspirert av pedagogikken praktisert i de italienske Reggio Emilia-barnehagene.

Husk å søke opptak direkte til Nord universitet innen søknadsfristen 15. april.

Du kan søke om å bli med i ordningen om tilretteleggingsmidler ved å søke via Udir.no.

Studieåret 2025-26 Undervisningstid: 09.00-16.00 alle undervisningsdager


Høstsemesteret 2025

LEVANGER

Uke 36 Samling 1: Digital samling felles for studenter i Bodø og Levanger

Tirsdag 02.09.

Onsdag 03.09.

Torsdag 04.09.

------------------

Uke 40, samling 2: Fysisk samling ved campus Levanger

Mandag 29.09.

Tirsdag 30.09.

Onsdag 01.10.

Torsdag 02.10.

------------------

Uke 43: Kurs i Reggio Emilia? Felles for studenter i Bodø og Levanger

-------------------

Uke 45, samling 3: Fysisk samling ved campus Levanger

Mandag 03.11.

Tirsdag 04.11.

Onsdag 05.11.

Torsdag 06.11.

-------------------

BODØ

Uke 36 Samling 1: Digital samling felles for studenter i Bodø og Levanger

Tirsdag 02.09.

Onsdag 03.09.

Torsdag 04.09.

------------------

Uke 42, samling 2: Fysisk samling ved campus Bodø

Mandag 13.10.

Tirsdag 14.10.

Onsdag 15.10.

Torsdag 16.10.

-------------------

Uke 43: Kurs i Reggio Emilia? Felles for studenter i Bodø og Levanger

-------------------

Uke 46, samling 3: Fysisk samling ved campus Bodø

Mandag 10.11.

Tirsdag 11.11.

Onsdag 12.11.

Torsdag 13.11.

-----------------

Vårsemesteret 2026

LEVANGER

Uke 3, samling 4: Fysisk samling ved campus Levanger

Mandag 12.01.

Tirsdag 13.01.

Onsdag 14.01.

Torsdag 15.01.

-------------------

Uke 10, samling 5: Fysisk samling ved campus Levanger

Mandag 02.03.

Tirsdag 03.03.

Onsdag 04.03.

Torsdag 05.03.

-------------------

Uke 16, samling 6: Fysisk samling ved campus Levanger

Mandag 13.04.

Tirsdag 14.04.

Onsdag 15.04.

Torsdag 16.04.

-------------------

Eksamen

BODØ

Uke 4, samling 4: Fysisk samling ved campus Bodø

Mandag 19.01.

Tirsdag 20.01.

Onsdag 21.01.

Torsdag 22.01.

--------------------

Uke 9, samling 5: Fysisk samling ved campus Bodø

Mandag 23.02.

Tirsdag 24.02.

Onsdag 25.02.

Torsdag 26.02.

-------------------

Uke 17, samling 6: Fysisk samling ved campus Bodø

Mandag 20.04.

Tirsdag 21.04.

Onsdag 22.04.

Torsdag 23.04.

--------------------

Eksamen

For å kvalifisere til opptak må søker ha utdanning som barnehagelærer eller tilsvarende, og må kunne dokumentere ansettelse i en barnehage.

Tilsvarende utdanning som barnehagelærerutdanning er annen treårig pedagogisk utdanning på høgskolenivå med 60 studiepoeng videreutdanning i barnehagepedagogikk. Videreutdanningen må inkludere 30 studiepoeng småbarnspedagogikk.

Kunnskap

Kandidaten

  • Har bred kunnskap om Reggio Emilia-inspirert arbeid, herunder de grunnleggende etiske prinsipper.
  • Har avansert kunnskap om barns hundrespråklighet utforsket gjennom Reggio Emilia-inspirert prosjektarbeid.
  • Kan analysere og reflektere rundt metaforen “rommet som den tredje pedagog”.
  • Har bred kunnskap om de samiske uttrykksformene duodje/duedtie, fortelling og joik.
  • Har omfattende kunnskap om bruken av estetiske virkemidler i flerfaglige estetiske læreprosesser.
  • Har kunnskap om kunstfaglige praksiser og problemstillinger i lys av samtidens diskurser som aktualiseres i arbeid med samiske kulturuttrykk (eksempelvis kulturell appropriasjon osv.)
  • Har bred kunnskap om performativ vitenskapsparadigme

Ferdigheter

Kandidaten

  • Har utdypende ferdigheter i hvordan materialer og analoge og digitale verktøy kan utforskes gjennom estetiske virkemidler.
  • Kan utvikle et prosjektarbeid sammen med barn i egen barnehage.
  • Kan anvende pedagogisk dokumentasjon som deltakende observasjonsmetode i prosjektarbeid.
  • Kan iscenesette bærekraftige, fleksible og funksjonelle verksteder/læringsrom.
  • Kan utvikle egne produkter i harde/myke materialer innen duodje/duedtie, dikte egne fortellinger, utvikle egne joiker og overføre disse ferdighetene til estetiske læreprosesser sammen med barn i barnehagen.
  • Kan delta i samtaler om kunstfaglige praksiser og problemstillinger i lys av samtidens diskurser rundt samiske kulturuttrykk (eksempelvis kulturell appropriasjon osv.)
  • Kan bruke performative forskningsstrategier i egne estetiske utforskningsprosesser og i arbeid med barn.

Generell kompetanse

Kandidaten

  • Kan synliggjøre barns estetiske læreprosesser i prosjektarbeid og formidle deres ytringer til samfunnet gjennom interaktive og multimodale utstillinger.
  • Kan reflektere kritisk rundt egen barnehagepraksis og speile den mot inspirasjoner fra Reggio Emilia-pedagogikken.
  • Kan fylle rollen som en kunnskapsrik kunst- og kulturformidler med god evne til å lytte ut barns egen kultur, og lar den samspille med samtidens flerfoldige kunst- og kulturuttrykk, for å gi barn en stemme i samfunnet.
  • Kan anvende og kritisk diskutere performative forskningstilnærminger.
  • Kan analysere og drøfte kunstfaglige praksiser og problemstillinger i lys av samtidens diskurser som aktualiseres i arbeid med FNs bærekraftsmål og samiske kulturuttrykk (eksempelvis kulturell appropriasjon osv.)
  • Kan bidra til nytenkning innen kunstfaglige prosesser i barnehagen med utgangspunkt i samiske uttrykksformer som duodje/duedtie, joik og muntlige fortellertradisjoner
  • Kan lede utforskende flerfaglige estetiske læreprosesser i barnehage på en selvstendig måte
  • Kan formidle kunnskap om samiske uttrykksformer til ansatte/foreldre/foresatte i egen barnehage.

Barnehageeier mottar tilretteleggingsmidler for ansatte som deltar på videreutdanning gjennom Udir sin ordning. Midlene skal komme barnehagelæreren til gode slik at de kan gjennomføre studiet på en god måte. Se Udir sine sider for mer informasjon.

Utover semesteravgift og pensumlitteratur forutsettes det at studenten disponerer en bærbar datamaskin med kamera og headsett, for deltakelse i nettbasert undervisning. Studentene må ha internettlinje med kapasitet til nettundervisning. Studentene må påregne en materialavgift og utgifter i forbindelse med museumsbesøk på totalt 1000 kroner.

Det planlegges frivillig tur til Reggio Emilia i Italia i løpet av høst-semesteret. Kostnader for reise tur/retur Italia, og kurs ved Reggio Emilia, må dekkes av den enkelte student.