MBA i ledelse

Se studieprogram

Høst 2017 (1. semester)

Vår 2018 (2. semester)

OR337E
7.5 sp
OR336E
7.5 sp

Høst 2018 (3. semester)

OR323E
7.5 sp

Vår 2019 (4. semester)

OR339E
7.5 sp
ME303E
7.5 sp

Høst 2019 (5. semester)

BE323E
0 sp

Vår 2020 (6. semester)

BE323E
30 sp

Studiet er yrkesrettet med fokus på å utvikle studentenes ledelseskompetanse og evner, det vil si det å lede mennesker mot felles målsettinger. Studiet tilbys som et deltidsstudium hvor de 90 studiepoengene er fordelt over 3 år. Alle studiets emner er obligatoriske.

Gjennom studiet belyses ledelse fra person, endring, innovasjon, marked, prosess, og profesjonsperspektiv. Studiets første semester danner en felles plattform for forståelse av hvordan marked, resultater og organisasjonsform påvirker fundamentet for ledelse.

I andre semester etableres en plattform for en felles forståelse av ledelse av prosesser som skal skape ny aktivitet i bedriften, og fundament for utøvelse av god daglig ledelse. I dette ligger ledelse gjennom mellommenneskelig påvirkning, samspill, organisering og styring.

I tredje semester gis det en fordypningsevne der temaet er endringsledelse. Endringsledelse defineres i denne sammenheng som prosesser der en gjennom desentralisert, direkte og gjerne dialogbasert påvirkning oppnår endringer i organisasjonen. Da primært utøvd i relasjonen mellom den enkelte leder og medarbeidere. Det andre fordypningsemnet i tredje semester er positivt lederskap. Positivt lederskap tar utgangspunkt i at ledelse i kunnskapssamfunnet best skjer gjennom at ansatte ledes til å lede seg selv. De må ledes til å kunne lede sine relasjoner, og de må ledes til å kunne lede sin egen kreativitet. For å lykkes med dette må ledelse skje innenfor et positivt lederskapsperspektiv.

I fjerde semester starter forberedelsen til masteroppgaven gjennom kurset i anvendt metode. I tillegg fokuseres det på teoretisk fordypning og praktisk trening i det å lede seg selv i emnet selvledelse. Emnet tar også for seg hvordan man skal kunne få selvstyrte grupper til å fungere.

Siste studieår er i sin helhet viet til masteroppgaven. Masteroppgaven er et selvstendig akademisk arbeid som skrives under veiledning. Tema for masteroppgaven kan gjerne knyttes til den bedriften en arbeider i, til et samarbeid med andre bedrifter eller organisasjoner, eller til undersøkelser primært innenfor ledelsesfaget blant ledere relatert til ledelse.

Undervisningen er organisert i 3 samlinger i hvert semester. Samlingene gjennomføres på hverdager (dagtid) har har varighet fra 3-4 dager pr. samling. Studiemodellen er tilpasset deltidsstudenter, dvs. det er lagt opp til at man gjennomfører de 90 studiepoengene på 3 år. Til sammenligning er normert studiebelastning for en fulltidsstudent 60 studiepoeng pr år.

Kunnskap
kandidaten skal:

  • Ha avansert kunnskap innenfor ulike deler av fagområdet ledelse
  • Ha spesialisert innsikt i det å kunne lede mennesker i organisasjoner, samt lede seg selv.
  • Ha inngående kunnskap om ulike vitenskapsbaserte teorier som støtter opp om ledelsesfaget.
  • Ha inngående kjenneskap til vitenskapelige teorier og metoder innenfor ledelse
  • Kunne anvende kunnskap til selvstendige beslutninger omkring valg av ledelsestilnærminger

Ferdigheter
kandidaten skal kunne:

  • Analysere eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innenfor ledelse og kunne arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning.
  • Studentene skal i tillegg kunne bruke relevante metoder for forskning og utviklingsarbeid, både med egen forskning, men også i en virksomhet de er ansatt i. De skal på en kritisk måte kunne analysere ulike informasjonskilder og datatilfang og komme med en begrunnet og selvstendig faglig vurdering.
  • Beherske relevante faglige verktøy og teknikker for god ledelse.

Generell kompetanse
kandidaten skal kunne:

  • Studentene skal etter endt utdanning kunne analysere og takle problemer, utfordringer og fenomen på en etisk gjennomtenkt måte. De skal også kunne anvende sine kunnskaper og ferdigheter på områder de ikke er blitt presentert for i selve undervisningssituasjonen. De skal også kunne delta i utvikle og gjennomføre avanserte operative, taktiske eller strategiske prosjekter og arbeidsoppgaver i virksomheter.
  • Skal kunne kommunisere om faglige problemstillinger, analyser, konklusjoner omkring ledelse, både med spesialister, til medarbeidere, andre bedrifter og allmennheten.

Ledelsesutøvelse er i vår tid avhengig av en mengde forventninger og krav til det å prestere. Det foregår ofte under komplekse og tvetydige rammebetingelser. Ledelsesutøvelse involverer mye usikkerhet og mange uforutsette hendelser. Ledelseshandlingene er som regel fragmenterte, prosessuelle og tilpasset situasjoner. I dagens arbeidsmarked er det således et behov for ledere som evner å lede gitt slike rammevilkår, og som i tillegg til en fagutdannelse også har kunnskaper og erfaringer om mellommenneskelig samspill, selvinnsikt og situasjonsforståelse nok til at de evner å ta lederskap når situasjoner krever det.

For opptak høst 2018:

Bachelorgrad eller tilsvarende utdanning av minst 180 studiepoeng omfang. (Eksempelvis 2 års høyskolekandidatutdanning + 1 års påbygging, 60 studiepoeng, tatt etter 2årig). I tillegg kreves minst to års relevant yrkeserfaring. Med relevant yrkeserfaring menes her erfaring som kan relateres til utdanningen som danner grunnlaget for opptaket, eller studieprogrammet det søkes opptak til.  

Dersom det er flere søkere enn kapasiteten tilsier, rangeres søkere som tilfredsstiller opptakskravene etter følgende kriterier:

I grunnlaget for rangering inngår karakterpoeng og eventuelle tilleggspoeng. Karakterpoeng som er et veid gjennomsnitt av karakterene på vitnemålet danner grunnlaget for opptaket. Alle karakterene teller i henhold til det omfang som er angitt for faget på vitnemålet. Bestått/ikke bestått eller tilsvarende karakterer teller ikke ved beregning av gjennomsnittskarakter.

Tilleggspoeng gis på følgende grunnlag:

Relevant praksis utover opptaksgrunnlaget: Det gis 1 poeng pr. år i inntil 2 år. Praksis må være opparbeidet etter endt grunnutdanning. Tilleggsutdanning utover opptaksgrunnlaget: Det gis 1 poeng pr. 30 studiepoeng maksimalt 2 poeng.

Ved innsending av dokumentasjon kreves følgende:

  • Vitnemål/karakterutskrift som dokumenterer bachelorgrad eller tilsvarende utdanning av minst 180 studiepoeng omfang.
  • En arbeidsattest som er datert og signert fra arbeidsgiver, og som viser til minst to års relevant arbeidserfaring opp mot den utdanning som søker har tatt eller studiet det søkes opptak til. Arbeidsattester må inneholde stillingsprosent og/eller antall time., Attesten må også ha tiltredelsesdato og eventuell sluttdato.

For opptak høst 2017:

Bachelorgrad/180 studiepoeng, samt minimum 2 års relevant arbeidserfaring etter avsluttet grunnutdanning.

Dersom det er flere søkere enn kapasiteten tilsier, rangeres søkere som tilfredsstiller opptakskravene etter følgende kriterier:

I grunnlaget for rangering inngår karakterpoeng og eventuelle tilleggspoeng. Karakterpoeng som er et veid gjennomsnitt av karakterene på vitnemålet danner grunnlaget for opptaket. Alle karakterene teller i henhold til det omfang som er angitt for faget på vitnemålet. Bestått/ikke bestått eller tilsvarende karakterer teller ikke ved beregning av gjennomsnittskarakter.

Tilleggspoeng gis på følgende grunnlag:

Relevant praksis utover opptaksgrunnlaget: Det gis 1 poeng pr. år i inntil 2 år. Praksis må være opparbeidet etter endt grunnutdanning. Tileggsutdanning utover opptaksgrunnlaget: Det gis 1 poeng pr. 30 studiepoeng maksimalt 2 poeng.

Ved innsending av dokumentasjon kreves følgende:

Vitnemål/karakterutskrift som viser minimum 180 sp høgskole-/universitetsutdanning

En arbeidsattest som er datert og signert fra arbeidsgiver og som viser til minst to års relevant arbeidserfaring opp mot den utdanning som søker har tatt. Arbeidsattester må inneholde stillingsprosent og/eller antall timer du har jobbet, attesten må også ha tiltredelsesdato og eventuell sluttdato.

MBA i ledelse kvalifiserer til et bredt spekter av ledelsesjobber innen ulike sektorer i næringsliv og forvaltning. Aktuelle arbeidsområder er lederfunksjoner, men også som konsulent, organisasjonsutvikler og personalleder.
MBA-studiene kvalifiserer ikke direkte for opptak til doktorgradsstudiet ved Handelshøgskolen. Det vil normalt være nødvendig med ytterligere fordypning innen fagfeltet for å kunne bli vurdert for opptak.
Handelshøgskolen har i dag ikke krav om obligatoriske studiereiser for studenter på dette studiet.
Ingen kostnader utover semesteravgift og pensumlitteratur.
Vurderingsformer som blir brukt er skriftlige skoleeksamener, muntlig eksamen, hjemmeeksamen og oppgaveinnlevering. Se beskrivelse for hvert enkelt emne.
Avsluttende eksamen på studieprogrammet er masteroppgave
Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser og av studieprogramansvarlig. Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.