MBA i teknologiledelse

Vår 2020 (6. semester)

BE323E
30 sp

Studiet er yrkesrettet og tilbys som et samlingsbasert deltidsstudium hvor de 90 studiepoengene er fordelt over tre år. Alle emner er obligatoriske. Gjennom studiet belyses teknologiledelse fra økonomiske, organisatoriske, markedsmessige og teknologiske perspektiv. Studiets to første semestre tar for seg teknologibasert innovasjon og entreprenørskap, markedsføring, bærekraftig innovasjon og ledelse, team og endring i teknologidrevne bedrifter.

I tredje semester gis et fordypningsemne der temaet er ledelsens rolle i utviklingen av teknologiske innovasjoner/bedrifter hvor en spesielt ser på strategi, organisasjon, ressursanskaffelse og samarbeid med eksterne aktører.

I fjerde semester starter forberedelsene til masteroppgaven gjennom kurset i metode, i tillegg inngår emnet finansiering av forretningsutvikling. Siste studieår er i sin helhet viet til masteroppgaven, et omfattende selvstendig akademisk arbeid som skrives under veiledning. Tema for masteroppgaven kan gjerne knyttes til et samarbeid med relevante bedrifter/miljø som har utfordringer relatert til teknologiledelse.

Kunnskap
kandidaten skal:

• ha avansert kunnskap innenfor ulike deler av fagområdet teknologiledelse
  • ha inngående kunnskap om vitenskapelige teorier og metoder innenfor teknologiledelse
  • kunne anvende kunnskap på nye områder innenfor teknologiledelse

Ferdigheter
kandidaten skal kunne:

• analysere eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innenfor teknologiledelse og arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning
  • forstå, kritisk vurdere og kunne bruke relevante metoder på en selvstendig måte
  • beherske relevante faglige verktøy og teknikker

Generell kompetanse
kandidaten skal kunne:

• anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter i nye og mer etablerte teknologibedrifter
  • kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor teknologiledelse, både med spesialister, til bedrifter og til allmennheten.

This program is taught only in Norwegian. If you do not satisfy our requirements for Norwegian language unfortunately you will not qualify for admission. <a href="www.uin.no/en/studies/admission/Pages/default.aspx#4e202b48-b1fb-f8e9-84c7-8bc6a2e20050 ">Requirements of formal Norwegian language </a>

Bachelorgrad eller tilsvarende med fagkrets innenfor teknologi-/realfag, realfag eller bedriftsøkonomi samt to års relevant arbeidserfaring etter fullført grunnstudium.Dersom det er flere søkere enn kapasiteten tilsier, rangeres søkere som tilfredsstiller opptakskravene etter følgende kriterier:

I grunnlaget for rangering inngår karakterpoeng og eventuelle tilleggspoeng. Karakterpoeng som er et veid gjennomsnitt av karakterene på vitnemålet danner grunnlaget for opptaket. Alle karakterene teller i henhold til det omfang som er angitt for faget på vitnemålet. Bestått/ikke bestått eller tilsvarende karakterer teller ikke ved beregning av gjennomsnittskarakter.

Tilleggspoeng gis på følgende grunnlag:

Relevant praksis utover opptaksgrunnlaget: Det gis 1 poeng pr. år i inntil 2 år. Praksis må være opparbeidet etter endt grunnutdanning. Tileggsutdanning utover opptaksgrunnlaget: Det gis 1 poeng pr. 30 studiepoeng maksimalt 2 poeng.

Ved innsending av dokumentasjon kreves følgende:

• Vitnemål/karakterutskrift som viser minimum 180 sp høgskole-/universitetsutdanning
  • En arbeidsattest som er datert og signert fra arbeidsgiver og som viser til minst to års relevant arbeidserfaring opp mot den utdanning som søker har tatt. Arbeidsattester må inneholde stillingsprosent og/eller antall timer du har jobbet, attesten må også ha tiltredelsesdato og eventuell sluttdato.
Kandidatene vil være kvalifisert for et bredt spekter av jobber innen ulike sektorer i næringsliv og forvaltning. Aktuelle arbeidsområder kan være ulike lederfunksjoner, teknologisk utviklingsarbeid, konsulent i endringsprosesser m.v.
Studiet kvalifiserer ikke direkte for opptak til doktorgradsstudiet ved HHB, det vil normalt være nødvendig med fordypning innen det bedriftsøkonomiske fagområdet.

Ingen kostnader utover semesteravgift og pensumlitteratur.

De fleste emner har skriftlig skoleeksamen, men hjemmeeksamen eller oppgave, gjerne med muntlig presentasjon, er også vanlig. Se beskrivelse for hvert enkelt emne.
Avsluttende eksamen på studieprogrammet er masteroppgave.
Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser og av studieprogramansvarlig. Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.